Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 493 ggr
DesK
2021-10-15 11:07
2

Vilken mat innehåller socker?

Inne på Hälsa uppmärksammades den sockerfria dagen Den diskussionen fick mig att börja fundera över vad som innehåller tillsatt socker. Många frukter och grönsaker innehåller ju naturligt socker. Det sockret menar jag alltså inte här, utan bara det tillsatta sockret. Så var hittar vi tillsatt socker?

/Désirée

Hälsa är det viktigaste för oss människor. Här på Hälsa.iFokus kan du ställa frågor och diskutera med andra medlemmar och läsa nyttiga artiklar!
Syntium
2021-10-15 11:43
2

Snubblade över detta häromdagen, en app som kollar sockerinnehåll. Bra initiativ, dock verkar det vara prenumeration så jag får nog vänta

http://annfernholm.se/2021/10/08/ny-app-hjalper-dig-att-avsloja-dolt-socker/

"I'm too old for this shit."

Nu är den äntligen klar: vår nya Sockerchecksapp! Med hjälp …
Maleficum
2021-10-15 11:50
2

En del saker är ju ganska självklart det finns socker i men antar du inte menar sånt (typ godis, bullar och liknande).
Saker man kanske inte tänker sig borde innehålla socker är bla Vegansk grädde, Buljong, Mycket färdigmat (tex fryst pizza).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Garm
2021-10-15 12:00
3

Socker används som (så kallad) smakförstärkare i massor av livsmedel. Det är jättetrist att det finns så mycket tillsatt och dolt socker i typ allt! T o m i vissa tesorter finns det tillsatt socker, särskilt då i de smaksatta. Det skrivs dock inte alltid rakt ut att det är socker, men det finns där.

DesK
2021-10-15 12:29
1

#2 Maleficum, helt rätt, jag menade inte sånt som helt självklart innehåller socker.
Det finns mängder av kryddblandningar och kryddsåser som innehåller socker, t ex vanlig ketchup, dock finns vanlig ketchup numera som sockerfri, så den brukar finnas i mitt kryddskåp.
#3 Garm, vad tänker du främst på för produkter som innehåller dolt socker?
Kollade de krossade tomaterna som jag har hemma och där står ingenting om att de innehåller socker, likaså kollade jag tomatpurén och inte heller på den står det något om tillsatt socker, där står att den tomatpurén inte innehåller några tillsatser.

/Désirée

• Redigerat 2021-10-15 13:32 av DesK
Sindri
2021-10-15 12:55
3

Nästan all sorts skinka du köper färdigskivad eller över disk.
Nästan all korv, påläggs såväl som kok eller grill.
Det står dock inte alltid socker, det kan heta druvsocker, dextros, maltodextrin eller majsstärkelse. Socker från majs (dextros, maltodextrin) anses av många forskare vara det farligaste sockret. Det används i så gott som all läsk i USA, och många forskare menar att det är den största boven bakom den eskalerande fetmaepidemin.
Druvsocker eller fruktsocker kan ju låta harmlöst och naturligt, men har inget att göra i rostbiff, skinkor och korvar.

• Redigerat 2021-10-15 12:56 av Sindri
Vixxen
2021-10-15 13:10
4

Kolla på kolhydratinnehåll på förpackningarna. Det brukar ofta stå: Varav sockerarter.
Då kan man se och jämföra de värdena mellan olika varor.

Garm
2021-10-15 13:17
1

#4: Sindri i #5 räknade upp flera av de livsmedel jag tänkte på, plus då tet jag nämnde. Det är väl inte direkt dolt egentligen då det skrivs ut som maltodextrin, dextros och annat, men många vet inte att det är ett slags socker. Exakt all livsmedel innehåller såklart inte socker, dolt eller inte, men väldigt väldigt mycket gör det.

Sindri
2021-10-15 14:15
2

I delidisken finns det ju inga skyltar med innehåll, men man kan be expediten skriva ut en prislapp på produkten och då kan man läsa där.
Så många gånger jag blivit så besviken.
Jag är också en sådan som skriver till producenter och frågar varför och man vår de mest konstoga svar.

• Receptet är så, är väl det mest ignoranta.
CasaRamon
2021-10-16 10:11
3

Jag köper gärna korv, men bara på Lidl som har den absolut bästa, enl mej. Både färsk-korv och annan. 92%kött. Det är bra. Då blir det inte så mycket av andra tillsatser (8%) och ytterst lite socker. Endast 0,5 gr.

Vixxen
2021-10-16 15:08
2

#9: Precis! Det håller jag med om! Lidl är bra på det!

Maria
2021-10-16 15:28
3

Fast sötma av något slag kan ju vara som en krydda eller smakförstärkare.
Jag förstår inte att man reagerar så starkt på detta.
Sirap och kål är ju en klassisk kombination.
Onödigt socker är en sak men när det används som krydda en annan sak tänker jag.

/Maria

Caeli
2021-10-16 16:05
4

Mycket socker kan finnas i senap, tacokrydda, blodpudding, leverpastej, burksill, matjesill, chips, vin mm. Men det kan vara väldigt stor skillnad på hur hög andelen är i likartade produkter från olika tillverkare. Och det är ju just det som retar - tycker jag - att många har så onödigt mycket socker.

Tex flingor och müsli finns inte många sockerfria alternativ men massor av sötade varianter.

Maria
2021-10-16 16:15
3

#12 Ja flingor är ett gissel.

/Maria

Vixxen
2021-10-16 16:25
4

#11: Vi vänjer oss vid att mat som inte ska vara söt smakar sött. Det är inte bra.

Vixxen
2021-10-16 16:29
4

I Finland finns nästan inget sötat bröd. Här i Sverige är varenda sorts bröd sötat mer eller mindre. Oftast helt i onödan.

• Redigerat 2021-10-16 16:30 av Vixxen
Caeli
2021-10-16 16:40
5

#14: Och så tillverkarnas nya giv: "Inget tillsatt socker". Men istället fullproppat med konstgjorda sötningsmedel…

Vixxen
2021-10-16 16:40
3

#16: Exakt!

Sindri
2021-10-16 19:32
5

#11: För oss som har problem med socker och metabolism är det viktigt att undvika allt vi kan. För att inte tala om diabetiker.

DesK
2021-10-16 20:18
4

När jag kom till Sverige i mitten av 1960-talet, så blev jag förskräckt över allt sött matbröd och sötad mat, trots min späda ålder. I min värld var matbröd = surdegsbröd, utan tillsatt socker eller annan sötning, sött bröd är kaffebröd. Sedan fanns det då en mängd maträtter mm med tillsatt socker, bruna bönor, julskinka, inlagd sill osv. Alla dessa kryddblandningar, som innehåller tillsatt socker, tog jag tidigt avstånd ifrån. I de burktomater och tomatpuré som jag brukar köpa finns inget deklarerat socker, ej heller i senapen, frukostflingor blandar jag själv, utan socker eller annan sötning. I många chark- och delivaror finns det socker, det är en smakförhöjare, precis som Maria säger, men då ska det vara ytterst marginellt inslag av socker.
Dock vill jag fortfarande hävda att om man äter mest hemlagad mat av råvaror som inte har blivit förädlade på annat sätt än t ex frysning, så är det ganska enkelt att leva skapligt sockerfritt. Självklart ska vi alla vara observanta och kritiska till onödigt tillsatt socker /sötning.

/Désirée

CasaRamon
2021-10-17 09:23
3

Genom att det är tillsatt socker i dom flesta livsmedel, så blir man sötberoende. Det är nästan som en drog. Kroppen fordrar det till slut och man tycker att det smakar konstigt om det inte är tillräckligt sött. Men om man går in för att välja produkter med så lite socker som möjligt, så smakar allt bättre efter en tid. Och matproducenterna kanske kommer att minska ner på sockret, om man bojkottar vissa produkter. Ex ketshup, juicer, musli m.m.

CasaRamon
2021-10-17 09:30
1

#20: Självklart ska det då inte innehålla sötningsmedel istället för socker, för då blir man ju inte avvand från sött. Det finns sötningsmedel som är direkt skadliga, som ex Aspartam, m.fl. som tyvärr fortfarande används i bl.a. vissa kryddor.

Sindri
2021-10-17 10:01
4

Ja, jag märker att hela mitt smakregister ändrats sedan jag slutade med socker. Om man inte alls äter socker eller sötningsmedel så blir inte socker i mat en krydda utan gör den jolmig.
Att socker skulle var en krydda är bara ett försäljningsargument för tillverkarna. Vi människor har en gen för att tycka om socker eftersom det förr bara betydde energi och energi var det ont om ibland.
Vi var då en annan typ av människor som levde andra typer av liv.
Vi måste t ex haft mycket mer muskelmassa då, och har du mycket muskelmassa som kan ta hand om energi bildas ingen fetma på kroppen av lite honung eller frukt en kort tid på året.
Frukt var också en viktig källa till energi, men den mesta frukt vi äter idag är genmanipulerad (om än inte i labb utan genom generationers korsande) så att det skall smaka sötare. Alla som någon gång smakat ett vildäpple fattar.
Nej, jag går absolut inte på det där att socker används som krydda. Det är bra för dem säljer socker och för de som säljer t ex charkuterier, med socker som är billigare än köttet. Sockret gör dessutom att vi tar några skivor till = de säljer mer.
Min lillebror älskade ketchup till nästan allt när han var barn. Det var antagligen det söta som lockade.
Min mammas sista år blev helt sabbade av hennes sockerbegär, hon skulle ha socker som "krydda" till i princip allt. Mumsade torkad frukt (frukt är ju nyttigt!) hela dagarna och blev allt mer orörlig,

DesK
2021-10-17 10:06
2

Ni som säger att det är socker i nästan all mat, vad är det ni vill köpa som innehåller socker och som ni därför undviker att köpa? Jag hittar ingenting här hemma som innehåller tillsatt socker, som jag inte känner till.

/Désirée

Sindri
2021-10-17 10:45
4

Jag är väldigt förtjust i rökt skinka, ett tag fanns det en sort utan socker i min delidisk (som är väldigt stor), men den finns inte längre. Jag har hittat en försäljare på REKO-marknaden, men den är varannan vecka och jag kan inte alltid var där då.
I många år åt jag inte korv, men nu finns mycket kvalitetsvaror även där. Jag har hittat ett märke i butik, Slaktarkorv, som inte har socker i sig. Samma med annan korv, det finns på marknaden/2 ggr månad.
ICA Selection gör en lammkorv med rosmarin som jag är så himla sugen på (vi åt underbar sådan i Nya Zeeland för många år sedan), men den innehåller socker och när jag skrev och frågade varför fick jag ungefär
-Goddag yxskaft, som svar.
Hur kan alla dessa småtillverkare klara av att göra mat som är mycket godare och det utan socker?
Jag tillverkar egen ketchup t ex för att slippa socker. Skulle vilja att man inte behövde ta med sig förstoringsglas till butiken för att kolla alla minimala texter på förpackningar, eller be expediter ta fram etikett efter etikett i delidisken för att se om något möjligen inte innehåller socker.
Jag gör glass helt utan socker, ingen klagar, jag gör crème brulée utan socker förutom just det knäckiga ovanpå. Alla tycker det är gott.
Det är så mycket man kan äta helt utan, eller med mycket mindre socker och det är ändå jättegott. Du får fram smaker som inte känns för att sockret lägger sig som en smet över allting.
Och nu har vi faktiskt en fetmaepidemi som kommer att kosta enorma skattepengar i framtiden så hur man kan tillåta detta fattar jag inte. Jag är absolut för sockerskatt, socker skall inte vara ett billigt utfyllnadsmedel. Och den skatten behövs mer än väl för att bekosta allt som sockret ställer till med.
Socker kostar under 10 kr kilot idag. Vilket annat livsmedel kostar så lite?

DesK
2021-10-17 11:09
1

#24 Tack för det som du berättar 😊 Ang skinka, så köpte jag en svensk lufttorkad skinka av märket Scan, den innehåller inte socker och den var mycket god 😊 Jag instämmer helt i att allt onödigt socker ska bort och en sockerskatt är kanske en bra åtgärd. Likaså instämmer jag i att de flesta desserter och bakverk blir godare med mindre socker i. T ex vanlig bulldeg behöver just inget socker, det är ju nästan alltid socker i fyllningen. Jag har alltid varit mycket återhållsam med socker och använder nästan aldrig vanligt vitt socker och ytterst sparsamt med råsocker och annat socker. Förra julen skrattade båda mina döttrar åt mig, för de hittade ett farinsockerpaket i mitt skåp, som var mer än 10 år gammalt och stenhårt.

/Désirée

CasaRamon
2021-10-17 12:07
3

#24: Mycket bra skrivet. Håller med om allt. Jag är också för sockerskatt. Om läsk och godis blev dyrare, så kanske försäljningen skulle minska. Fetmaepidemi, ja, och diabetes som var och varannan har. Dom kostar skattebetalarna enormt mycket. Jag har flera grannar och bekanta som hellre tar en spruta, än att sluta frossa i socker. "man måste ju få unna sej" säger dom ifall detta kommer på tal. Det hette sockersjuka förut. Synd att det namnet ändrades.

Sindri
2021-10-17 12:14
2

#25: Kan du ta en bild på etiketten, jag hittar inte den. Bara en som innehåller både druvsocker och socker.
Jag har hittat ett märke av lufttorkad skinka, Grilstad, med svenskt kött och utan socker.
Det är konstigt, spansk serrano innehåller nästan alltid socker, men italiensk prosciutto innehåller inte det och det är ju väldigt lika produkter. Nu undviker jag det eftersom det inte är svenskt kött, men visst är det märkligt.
Här i Spanien har jag hittat en serrano som bara innehåller skinka och salt och den är fantastiskt god.

DesK
2021-10-17 12:32
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Så här ser den ut

/Désirée

Vixxen
2021-10-17 12:34
5

#26: Stopp!
Diabetes uppkommer INTE för att man ätit för mycket socker eller sötsaker.

CasaRamon
2021-10-17 12:43
2

#29: Jag skrev inte att diabetes kommer av att man ätit mycket socker, men diabetiker bör sluta med eller minska på sockret. Det kan varenda läkare upplysa om. Tyvärr gör inte alla det.

CasaRamon
2021-10-17 12:46
1

#28: Den måste jag köpa. Finns den på Ica tro?

DesK
2021-10-17 13:08
1

Jag har nog köpt den på Ica Kvantum

/Désirée

Caeli
2021-10-17 13:27
3

Röstar också för sockerskatt! 👍

Man höjer priset på bensin och diesel för att det är dåligt för klimatet. Varför skulle man då inte kunna höja priset på mat som är dålig för människan?

Sedan är det ju inte oss det är mest synd om - vi som läser innehållsförteckningen och gör aktiva val. Utan de som inte är medvetna om sockermängden, kanske inte orkar bry sig eller inte klarar av att läsa de små bokstäverna. De luras in i ett sockerberoende som kan ställa till stora problem längre fram.

• Redigerat 2021-10-17 13:58 av Caeli
Vixxen
2021-10-17 13:29
6

#30: Hur diabetiker sköter sin sjukdom har du inte med att göra överhuvudtaget!

Maria
2021-10-17 13:36
3

Sockerskatt är en bra ide tycker jag.

/Maria

CasaRamon
2021-10-17 15:23
2

#34: Alla har rätt att ha en åsikt. Jag gissar att du är diabetiker och att jag "trampade på en öm tå". Men som ett exempel: Ifall jag skulle vara allergisk mot något, som gör mej sjuk, så inte skulle jag då medicinera för att kunna fortsätta med det. Då slutar jag naturligtvis .

DesK
2021-10-17 15:30
1

En annan intressant sak är att tydligen innehåller läsk, som tillverkas och säljs i Tyskland, betydligt mindre socker. Hittar tyvärr ingen länk på det just nu, men vet att jag läste det för ett bra tag sedan.

/Désirée

Vixxen
2021-10-17 15:31
5

#36: Betackar mig för självutnämnda läkare som ska tala om för andra hur de ska hantera sina sjukdomar!
Gör du likadant med de som har ätstörningar också?

Pyttelite
2021-10-17 16:01
3

Tyvärr tillsätter man ofta socker till viner som säljs för den svenska marknaden.

Likaväl som man anger klimatpåverkan borde sockerhalt tydligt anges.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

• Redigerat 2021-10-17 16:01 av Pyttelite
Caeli
2021-10-17 16:52
3

En annan sak som jag tycker är helt vansinnig är alla dessa tidningsartiklar, bloggare och bakboksförfattare som hävdar att de bakar sockerfritt. Samtidigt är recepten fulla av sötningsmedel, honung, sirap, dadlar, fikon och annan torkad frukt. 👎

Sindri
2021-10-17 17:45
2

#28: Jag är lite tveksam till att föda upp grisar på raps, men man kan ju inte få allt på en dag.😊 Roligt att branschen börjar titta på att man inte måste göra "som man alltid har gjort".

Sindri
2021-10-17 18:02
3

#29: Hur kan du vara så säker på det? Om man nu råkar ha en kropp som genetiskt inte tål så mycket socker (kolhydrater) så är ju risken mycket större att man utvecklar diabetes.
https://www.1177.se/Stockholm/sjukdomar--besvar/diabetes/diabetes-typ-2/#section-12440
Jag tror själv att jag var på god väg att få det för mitt blodsocker rusade direkt eftermåltider, sjönk som en sten efter ett kort tag. Jag mådde pyton i flera år tills jag tvärt la av med socker och andra kolhydrater.
Varför tycker du att det är ett hot att man säger sånt? Insulin är inget bra för kroppen, det är ett nödvändigt ont för att ta hand om sockret i blodet. Insulinet skadar blodkärlen, många får synproblem eller blir blinda, många får sådana cirkulationsrubbningar att de får amputera.
Det finns många som blivit diagnosticerade med diabetes typ2 som lagt om kosten och som kunnat sluta med mediciner och sluppit alla biverkningar.
Varför skulle man inte få prata om det? Om du inte vill leva så, har jag ingen åsikt om det, det är helt ditt eget val.
Vad vi pratar om här är de som valt att inte äta socker och som inte vet att de får i sig det genom sånt som inte borde innehålla socker. Framförallt diabetiker. Hur skall man kunna sköta sin sjukdom om man inte vet var farorna finns?
Jag tror många diabetiker skulle välja att lägga om kosten och slippa sina mediciner med biverkningar som ger nya symtom med nya mediciner och nya biverkningar, om de visste hur de skulle välja.
"Inte med att göra" och inte med att göra.
Om du fick välja skulle du inte vilja att vi slapp lägga ner miljarders miljarder på en utsliten vårdapparat för att folk väljer att röka, supa, knarka, köra våghalsigt, skjuta, misshandla mm mm?
Tänk vilka fina skolor och vilken underbar åldringsvård vi kunde få för de pengarna. Och tänk vilken fin vård vi kunde ge åt dem som oförskyllt drabbats av sjukdom. Och kanske få pengar över att forska om hur vi undviker dessa sjukdomar.
"Inte med att göra…."

Vid typ 2-diabetes har kroppen svårt att hålla sockerhalten i blodet tillräckligt låg. Vanliga symtom är bland annat trötthet och att du behöver kissa oftare. Symtomen kommer ofta långsamt och kan ibland vara svåra att märka. Du kan göra mycket själv för att sänka blodsockervärdet, men ibland behövs läkemedel.
Pyttelite
2021-10-17 18:24
3

#42: Läser man den länkade artikeln verkar stress vara viktigare än socker som faktor till att få diabetes.

Här lite om myter och diabetes:

https://www.ica.se/artikel/myter-om-diabetes/

Är det bara att sluta äta godis om man drabbas av diabetes? Nej, så är det tyvärr inte, men vad gäller egentligen? Vi slår hål på vanliga diabetesmyter.
  • Redigerat 2021-10-17 18:24 av Pyttelite
Sindri
2021-10-17 18:31
3

Stress är en orsak till att man får kortisolbrist, försvagade binjurar mm mm. Allt detta kan orsaka att man får insulinresistens. I det du länkar till står:
"Diabetes typ 2 är till stor del ärftlig men det finns även andra riskfaktorer som höjer risken att drabbas. Dessa faktorer är övervikt, bukfetma, rökning, högt blodtryck, stress och för lite rörelse. Därför brukar man säga att diabetes typ 2 kan vara livsstilsrelaterat, men det behöver alltså inte vara det. Så javisst, om man äter en väldigt ohälsosam kost med exempelvis mycket sötsaker, så kan det bidra till att diabetes typ 2 utvecklas."
Det gäller alltså att ha "fel" gener och leva fel för att utveckla diabetes. "Övervikt och bukfetma" kommer ju av att du äter det som din kropp inte gillar. Min kropp är väldigt känslig varför jag väljer att avstå från en massa saker.
Jag har vänner som lever på fika och gärna äter godis, som aldrig går upp i vikt av det och är hur friska som helst. Jag tillhör ju tyvärr inte dem……

Pyttelite
2021-10-17 18:42
4

#44: Övervikt är inte bara kostrelaterad.

Det finns starka kopplingar mellan övervikt och stress.

Sindri
2021-10-17 19:54
3

#45: Ja, precis det skriver jag. De flesta blir överviktiga av stress, dit hör också att sova dåligt. Och dit hör jag.

Det finns de som blir smala av stress och smala av att sova för lite. Vi är alla olika. Om alla äter och lever som deras kroppar passar bäst för så håller man sig så frisk man kan.

Sorry, DesK det var inte meningen att kapa din tråd. Jag avslutar diskussionen om livsstil och diabetes här, tar den gärna i en annan tråd.

CasaRamon
2021-10-18 08:25
2

Tack Sindri för dina texter . . Kunde inte sagt det bättre själv. Förr i tiden hette det åldersdiabetes. M.a.o så var det mest dom äldre som utvecklade sjukdomen. Numera kan små barn få sjukdomen. Och enl. mej så beror det på att man i många år ökat på sockerkonsumtionen. Se bara på hur en kanelbulle, eller semla ser ut idag . Dom är gigantiska. Förr i tiden var dom "normal"- stora. Och att man dessutom numera tillsätter socker i nästan alla produkter, gör att man får i sej mycket mer socker än förr i tiden. Dom flesta är inte medvetna om detta. Det är väldigt bra att man diskuterar detta. Dom som tar illa upp, får låta bli att läsa.

Pyttelite
2021-10-18 08:33
5

#47: Nej det beror på att man kan upptäcka sjukdomen bättre idag inte att vi äter mer socker.

Pyttelite
2021-10-18 08:52
3

Många tror att socker orsakar diabetes, eftersom diabetes förr kallades sockersjuka. Namnet sockersjuka kommer av att sockerhalten i blodet är för hög. Precis som fett, protein och andra kolhydrater ger socker energi. Om man får i sig mer energi än kroppen förbrukar, kommer man på sikt att utveckla övervikt, och det är i sin tur en stor riskfaktor för uppkomsten av typ 2-diabetes – också kallat åldersdiabetes, även om fler och fler yngre får typ 2-diabetes i dag.

Läs mer här:

https://perspektiv.nu/sv/socker-halsa/socker-och-halsa/kan-man-faa-diabetes-av-att-ata-socker.aspx

Perspektiv.nu är en webbplats som innehåller kunskap och forskning om socker och näringsfrågor. Sidorna vänder sig till yrkesverksamma inom mat och hälsa. Målet är tillhandahålla relevant och aktuell kunskap och forskning om socker och näring. Webbplatsen utges av Nordic Sugar.
DesK
2021-10-18 09:05
6

Nu har jag startat en tråd inne på Kost om Livsstil och diabetes välkomna att diskutera den frågan vidare där.
I den här tråden återgår vi till frågan om vilken mat som innehåller socker.
Jag var in en sväng till Lidl igår och tittade på lite av deras charksortiment och såg då att många av deras charkprodukter innehåller socker. Jag tittade bara på det färdigskivade påläggssortimentet.

/Désirée

Sajt om kost, näring, hälsa och motion.
Sindri
2021-10-18 12:08
2

#50: Är du en sådan som frågar och ifrågasätter i butiker eller skriver till kedjorna/producenterna?
Jag gör det, för det mesta får man jaså-svar tyvärr, men här i tråden finns ju många som är engagerade. Många bäckar små……
En ögonöppnare för mig blev boken Äkta vara som hade en redogörelse för hur mycket tillsatsämnen som importeras till Sverige. Lätta siffror att få tag på.
Och vart tar det vägen? Vill vi veta?

Sindri
2021-10-18 12:10
1
Sajt om kost, näring, hälsa och motion.
DesK
2021-10-19 17:42
0

#51 Sindri, när jag köper något som har en innehållsförteckning, så läser jag den och jag har många gånger ifrågasatt socker-/sirapsinnehåll i bl a bröd. Svaret jag har fått har varit ”svenskarna vill ha det så, det är bara att anpassa sig” Just det att det nästan uteslutande fanns sötat bröd, när jag kom till Sverige, gjorde att jag började baka matbröd / surdegsbröd själv.
Mats-Erik Nilsson har gjort ett bra arbete med sina böcker och sin hemsida, men även där blev jag förvånad över hur okunniga många verkar vara och att det finns så många som köper mycket hel- och halvfabrikat.

/Désirée

DesK
2021-10-19 17:50
0
Sindri
2021-10-19 18:22
2

#54: Otroligt att det kan vara så, men om skillnaden i sockermängd "kvittas" mot artificiella sötningsmedel så är det ju att välja mellan pest och kolera…… Det enda jag kan acceptera är sukrin (erytriol) eller stevia.
Vet att en del inte tål sukrin.
Hur man än vänder sig……..

Det där med söta bröd är ju något som egentligen hör till en generation som är borta nu. Jag vet inte någon jag känner nu som gillar sötat bröd. Morfar däremot……😊