Recept Fransk gräslöksfisk
Det här är en rätt som är både enkel och god, och den går snabbt att göra. Jag brukar använda djupfrysta fiskfiléer för enkelhetens skull.
Fransk gräslöksfisk
4 portioner
Ingredienser
400–500 g fisk, torsk, sej eller annan vit fisk
1 knippa gräslök (eller motsvarande mängd djupfryst gräslök)
2 tomater
2 dl crème fraîche
1 dl mjölk eller grädde
1 st fiskbuljongtärning eller motsvarande mängd fiskfond (grönsaksfond går också bra)
1 msk fransk senap
Gör så här
Hacka gräslöken. (Djupfryst gräslök är redan hackad och behöver inte tinas.)
Skär fisken i bitar.
Dela tomaterna, kärna ur dem och skär i bitar.
Vispa ihop crème fraîche, mjölk/grädde, fiskbuljongtärning/fond, gräslök och senap i en panna. Låt det koka ihop och lägg i fisken.
Låt allt sjuda på svag värme 5 minuter (fryst fisk 10 minuter).
Lägg i tomatbitarna och låt dem bli varma.
Servera med pressad eller kokt potatis.
Har inte provat, men det går säkert att göra den mjölkfri genom att använda växtbaserad mjölk/grädde och crème fraîche.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Ser jättegott ut🙂
/Maria
#1: Tack. Blev rätt sugen på att laga det nu. 😋
Tyvärr har jag inte alla ingredienserna hemma, så det får bli en annan gång.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Det ser supergott ut 😋 Härligt med enkla snabba rätter, som ändå är hemlagade 😊👍
/Désirée
#3: Ja, den är verkligen god. Jag är inte särskilt intresserad av att laga mat, men den här kan till och med jag ställa mig och laga till eftersom den går så snabbt. 😊
I sådana här liknande recept brukar jag byta ut gräslöken mot finhackad purjolök som jag tycker ger mycket mer smak😉
/Maria
#5: Det går säkert bra, men jag tål inte purjolök (blir jättesjuk, kan inte ens dricka vatten utan att må illa under 4-5 dagar) så jag håller mig till gräslöken. 😊