Tips på enkla eller snabblagad middag?
Tips på enkla eller snabblagad middag?
Ingen ork att stå så mycket och greja vid spisen. Inte sambon heller då båda är förkylda.
Jag är selektiv i kosten
Jag äter bara gurka, majs, sallad och ärtor som grönsaker
potatis som rotfrukt.
De andra äter mer olika saker.
Bönor, curry, lök av olika slag och kål av olika slag går bort.
Soppa går bort för min del
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Pytt i panna, sätt med de ingredienser ni äter. Gröt. Knorrs lasagnekit - bara att tillsätta köttfärs. Makaronlåda, köttet går att byta ut till korv, kyckling eller tonfisk.
#1 Gröt är inte middag.
Vi har inte knorrs lasangekit. Använder aldrig det nämligen
tack för övriga :)
Jag har något minne av att detta diskuterats i dina tidigare trådar här. Du är rätt så kräsen med mat, vilket gör det svårt att ge förslag som du gillar. Själv tycker jag att mannagrynsgröt/risgrynsgröt är helt ok att äta som middag med en macka någon gång ibland.
Vad brukar du göra för mat? Vilka rätter gillar du? Ge förslag på sådant du gillar, så ska vi se om vi kan utveckla och komma med nya förslag!
#3 Jag är INTE kräsen. Jag är SELEKTIV, vilket jag skrivit, det är två skilda saker.
Ja alla är olika. Jag har aldrig gröt till middag.
Gillar blandat. Men utgå från inlägget tack
Quesadilla är ju något som går att göra precis hur enkelt eller svårt man vill ☺️
Har jag noll inspiration och/eller motivation till att stå i köket så är det så lätt att ta två tortillabröd, tacosås och massor med ost, och sen bara slänga in det i ugnen en stund. Sen med någon god sås till (rekommenderar verkligen rökt majsailoi) och lite grönsaker, riktig enkel vardags lyx 😋
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
- Redigerat 2021-08-31 18:13 av DesK

Stekt ris går snabbt.Man kan koka ris och ha klart i frysen.Ta upp på morgonen opch steka på kvällen.Smaksätt med det ni gillar.Idag åt vi stekt ris med tomater och musslor.Sonen åt med bara ägg i helgen.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
#4: med selektiv, snackar vi om ARFID då? Hittar ingen annan info om selektivt ätande.
#5 Ja tyvärr har jag inga tacogrejer hemma. Vi köper det enbart när vi ska ha tacos. Men tortillabröd, kan man göra eget? Utan olja som jag sett brukar vara i? =)
#6 Gillar inte stekt ris. Enbart kokt :) Men koka sköter ju sig själv så kokt ris med någonting till fungerar bra :)
#7 "Undvikande ätstörning kallas även för Selektiv ätstörning och förkortas SÄ, eller Selective Eating Disorder och förkortas då till SED.
Den här formen av ätstörning är vanligast hos barn, men kan förekomma i alla åldrar. Det handlar inte om att vilja kontrollera sin vikt eller kroppsform. I stället styrs du av en stark motvilja mot olika sorters mat och dryck som du upplever som äcklig eller motbjudande.
Matens färg och temperatur kan också spela roll för om du kan äta den eller inte. Motviljan mot den mat du undviker är så stark att du kan kräkas om du skulle få fel sorts mat i munnen." 1177
#8: Visst går det att göra eget och det är inte alls svårt, det tar bara en stund ☺️ Brukade hjälpa mormor fixa glutenfria till kusinerna innan det fanns att köpa färdiga.
Tyvärr har jag inget recept men Google brukar kunna hjälpa på den fronten 😉
#9 Hittar bara med olja, vet inte om det går att ersätta hmm
Annars får jag köra på det till annan gång, när jag handlat :)
https://fixasjalv.se/tortillabrod/
Hittade dessa, men vet inte om du räknar in linser i kategorin bönor?
#11 Nej räknar inte linser i bönor men däremot har vi inga linser hemma :) Då vi aldrig har det i matlagning :)
#8: ok, men vad gillar du för mat? Vad brukar du annars laga?
#13 Kan inte rabbla upp allting.
Som sagt - utgå från inlägget :) Ska vara enkelt och snabblagat. Inte stå tex och rulla köttbullar eller göra egen lasange och sånt :)
Spagetti och köttfärssås brukar vara snabbt att tillaga och himla gott😉
/Maria
#15 Ja det är dock genomkört många gånger, blir så lätt med småbarn :P så kan jag slippa så gör jag gärna det haha!
Omelett är också något man kan variera mycket beroende på vad man har hemma. Man kan göra det på spisen eller i ugnen. Himla praktiskt tycker jag.
/Maria
#18 Ja jag har dock bara 6 ägg, så räcker till en omgång för oss 3. Sedan får det bli rätter utan ägg i så fall :)
Vad har du hemma för ingredienser, om vi börjar där?
#20 Orkar inte gå igenom hela frysen, kylskåp och skåp.
Men kan ge några exempel men kan inte skriva allting
Pasta, ris och färskpotatis
Gräddfil & matlagningsgrädde
6 ägg
Smör
Mjölk
mjöl
Färs
Falukorv
Torsk & lax (sonen äter dock inte lax)
majonäs
tex
Du kan ju sätta in fisk i ugnen. Skär i kuber, häll matlagningsgrädde och en klick smör över fisken och krydda. Koka potatis till det.

enklaste middagen vi kör hemma är att koka valfri pasta enligt anvisningarna på paketet. skiva två paket bacon i ca 1 cm stora skivor och stek knaprigt. ta ur och ös ur fettet. lägg ner bacon igen i pannan och häll på grädde och två dl frysta ärtor. har man creme fraiche hemma kan man ta en halv dl sådan för lite krämigare sås. koka ihop tills ärtorna är klara och smaka av med peppar och eventuellt salt. servera med pastan. har man inte bacon går det lika bra med falukorv eller kassler.