Matlust iFokus

Matlust

Etikett: köksutrustning
Läst 124 ggr
Niklas
2

Lätt pannkakslagg, vilken är bäst?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag behöver en lättare pannkakspanna/crêpepanna. Är det någon här som har en och kan tipsa. Vi har en jättebra Skeppshult i gjutjärn, men den är för tung just nu. Jag föredrar naturliga material över teflon och andra non-stick-varianter (vad kallar vi det på svenska?). Dessutom är min erfarenhet att de inte håller så många år.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

• Redigerat 2021-08-25 10:06 av Niklas
DesK
0

Scanpans pannor ska vara riktigt bra och inte fullt så tunga. Båda mina döttrar har dem och är mycket nöjda med dem. Vi /de har testat flera olika och just scanpan har visat sig vara bäst 😊

Scanpan

/Désirée

Hitta dina nya köksredskap från Scanpan här hos Bagaren och Kocken. Välj bland kända serier och beställ här för att få snabb leverans.
Niklas
1

#1: Den ser ut att vara populär bland många. 🙂

Jag är som sagt tveksam till diverse teflonliknande behandlingar. Vi har haft mängder av olika märken och beläggningar. Hittills har ingen stekpanna hållit mer än ett par år av flitigt användande. De enda vi har haft länge är gjorda av gjutjärn. De är härliga att laga mat i, men ack så tunga.

DesK
0

#2 Niklas vi har samma erfarenhet och tvivel som du, men båda mina döttrar säger att scanpan är bra. Min ena dotter har haft sin scanpan i 6 år och använt den flitigt. Den ser fortfarande ut som ny 😊

/Désirée

Niklas
1

Okej. Vet du om hon maskindiskar den?

DesK
0

Nej, hon diskar den för hand, hon har ingen diskmaskin 😊

/Désirée

Garm
1

Det finns ju så kallat lätt gjutjärn, eller är det fortfarande för tungt?

Niklas
1

#5: Okej, vi kör alla non-stick-pannor i maskin. Det är väl därför de inte håller.

Niklas
1

#6: Tror det är för tungt, tyvärr. Vi har en stor panna från Ronneby bruk i lätt gjutjärn. Lättare men tung.