Fem ägg, tio gulor
Någon som kan förklara hur det kommer sig att äggen har två gulor?
Av det gäng ägg vi köpte har vi använt nio stycken. Samtliga har haft två gulor. De är köpta i en gårdsbutik vi passerade under sommaren.
Som jag hört är det unga hönor som råkar lägga ägg med två gulor i början av sin äggproduktion.
Fint med ägg från gårdsbutik, det brukar jag också handla i! 🙂🐔🥚
Då vet man hur hönorna har det.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
- Redigerat 2021-08-24 19:25 av Magi-cat
Tror ändå att det har med klimatförändringen att göra.😳
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#0: Grattis, bara att tacka och ta emot. De får väl bra, näringsriktig mat.
😊 Har också hört det där med unga hönor.
Det råkade jag ut för några gånger under de åren som vi bodde på gård och hade höns. Så det är nog som Magi-cat säger, unga hönor 😊
/Désirée

Dubbelgulor är vanligare hos unga höns, hos höns som sätter igång med äggläggning efter uppehåll (ruggat, ruvat eller haft vinteruppehåll) och hos värphybrider som är avlade att producera mycket ägg. Det är helt enkelt så att istället gör att en gula mognar och lossnar blir det lite tokigt och två gulor släpper samtidigt. Det är precis som att människor kan släppa två ägg på samma gång och bli gravida med tvpäggstvillingar. Dubbelgulor kan i teorin ge tvillingkycklingar, men de klarar sig sällan. Det är alltså inget konstigt, bara lite fel i produktionen. Det är heller inget nytt fenomen, utan det förekommer i större eller mindre utsträckning hos hönor, beroende på ålder och typ.
Ägg med dubbla gulor sorteras bort från de ägg som går ut till butikerna. Det är därför man inte (eller åtminstone väldigt sälla)n ser dem i äggkartongerna vi köper i affären.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#6: Det var väl dumt! Har hänt mig enstaka gånger att jag hittat 2 gulor i ett ägg och det känns ju som en riktig vinstlott.
#7: Ja, men det får ju inte finnas några "defekter" i det man köper i affärerna. Då blir kunderna förvirrade. 😉
Eftersom det finns en hel del recept där det står att man ska ha ett ägg och en äggula, hade det ju varit väldigt praktiskt om man hade kunnat välja att köpa en kartong ägg med två gulor i äggen. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Jag instämmer med övriga, alla gånger jag har fått dubbelgula i ägg från mina hönor så har det varit unghönor som värpt dem. Det kan bli "fel" på olika sätt till en början 😊
Tack allihop! Det låter som om ni är ganska överens. 😀