Matlust iFokus

Matlust

Läst 108 ggr
Sindri
0

Varför bara holländsk gurka?

De vanliga slanggurkor som vi köper i affären kallas ju holländsk gurka. Sedan finns det västeråsgurkor och andra smågurkor till inläggning.
I Spanien är det vanligast med det de kallar fransk gurka, en lite mindre, tjockare gurka som inte innehåller 99% vatten. Den är mycket mer smakrik och behöver inte vattnas ur när man t ex gör tzatziki.
När jag odlar egna gurkor är de bara den typen.
Är det någon som hittat såna i butik i Sverige?

DesK
0

Det har jag också funderat över. I butikerna hittar man mest vanlig holländsk gurka, men sedan ett tag tillbaka har det börjat dyka upp minigurkor. De ser ut som holländsk gurka men är mycket mindre. När det gäller gurkfrön, så kan man hitta flera olika sorter, men jag har nog aldrig sett de som kallas för fransk gurka. Vet att jag har ätit sådan gurka i Tyskland, Frankrike och Spanien, men inte här i Sverige.

/Désirée

Sindri
1

Nej, på fröpåsarna står det inte fransk, bara vad sorten heter. I Spanien kallas den fransk, men det kan ju vara annorlunda i andra länder.
Tycker det är så himla tråkigt att vi skall dras med denna vattenstinna, trista gurka som dessutom har så dålig hållbarhet. Har nästan helt slutat köpa gurka i Sverige bara för det. Nu är min sista egenimporterade slut.