Matlust iFokus

Matlust

Läst 348 ggr
Sindri
1

Döda salmonella i ägg.

I en gammal tråd om majonnäs såg jag att i icke salmonellafria länder kan man koka äggen i 3 minuter.
Om det stämmer att salmonellan försvinner då så har det löst ett stort problem för mig.
Men jag är lite orolig eftersom jag ofta hört att man inte skall äta löskokta ägg i såna länder, och de kokar ju mer än 3 minuter.
Någon som kan mer om detta?
Jag har kollat upp vid vilka tider och temperaturer salmonella dör, men det är ju svårt att mäta inne i ägget. 😊

• Redigerat 2021-03-29 01:09 av Sindri
DesK
1

Detta är inget vetenskapligt svar. För några år sedan såg jag ett danskt matlagningsprogram där kocken gjorde ungefär som du beskriver och hävdade att det är nog för att ta död på salmonella. Sedan funderar jag ett steg längre… om man gör majonnäs på samma sätt som man gör béarnaisesås, dvs värmer sakta på spisen, så borde det ju bli säkert. Det är mina tankar, så här på morgonkvisten 😊

/Désirée

Sindri
2

Du menar att man gör hela majonnäsen på spisen med låg värme?
Jag fattar inte hur vanligt folk gör här i Spanien? På restaurangerna är majonnäsen gjord på mjölk sommartid. På vintern får de göra på ägg. Om man tittar på köpemajonnäs så står det ofta torkad äggula, men det dödar ju inte salmonella. Kan den vara pastöriserad efteråt?

Jag släpar med mig ägg från Sverige för att kunna göra glass, majonnäs och aioli, men det vore mycket skönt att slippa…. 😊

DesK
1

#2 Sindri, ja just precis, gör hela majonnäsen på spisen. Jag gissar att den torkade äggulan är pastöriserad. Du kan ju också testa att göra vegansk majonnäs på aquafaba /kikärtsspad. Den blir jättefin och god 😊
https://www.vegomagasinet.se/aggfri-majonnas-pa-kikartsspad-vegan/

/Désirée

Alla måste lära sig hur man gör en vegansk majonnäs. Den här görs på kikärtsspad istället för ägg och blir underbart krämig.
Sindri
2

Ja, jag har sett det där, finns bara spad att köpa? Gillar inte kikärtor.

DesK
0

Tror att det finns spad att köpa här i Sverige, men är lite osäker.

/Désirée

Carmarino
1

#4: Det finns att köpa i pulverform. Sök på "aquafaba pulver".
Såg att det fanns även på City Gross i Sverige, men om det finns i vanliga affärer i Spanien vet jag inte.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
1

Tack - nu kan vi klara oss den här gången, men att slippa ta med ägg hit vore bra. Skall bara lösa det med glassen också, men man kanske kan värma de äggulorna också under vispning.

Maleficum
2

#7: Jag gör glass utan ägg. En burk sockrad konserverad mjölk blandas med 5 dl vispad grädde (och vad för smak man nu vill ha). Vill man ha kola glass kan man koma mjölkburken först i ca 2 timmar (eller köpa färdig kola på burk som finns ibland) och använda med grädden.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Sindri
1

Grejen är att den skall vara utan socker, annars kan man ju köpa.

Maleficum
0

#9: Använder du någon form av sötning? För isf skulle du ju kunna testa att koka kondenserad osockrad mjölk med vilken sötning du nu använder och sen (när den är kall) blanda med grädde och se hur det blir? Har själv testat med osockrad för att kunna ha mindre mängd socker men om man inte kokar det med sötningen blir smaken lite bitter men det funkar.

Sindri
0

Nej, bara vaniljpulver och ev frukt/bär/choklad.

Maleficum
1

#11: Då kan det ju bli lite svårare för som sagt så har osockrad kondenserad mjölk inte den bästa smaken (enligt mej iaf :P). Men gillar du att experimentera så kan du ju testa koka den med vaniljen och se hur det blir? Eller kakao om det är pulver du använder för smak. Kanske kan bli riktigt bra det med.

Sen hitta jag detta recept där smeten (och därför även äggen) ska värmas https://www.tasteline.com/recept/hemlagad-glass/ Står inte hur varmt det ska vara men eftersom Salmonella dör vid 70 grader borde man ju kunna testa värma smeten till den temperaturen?

Det blev omröstning om vilken smak vi skulle ha på glassen. Det blev både vaniljglass och hallon/blåbär. Har du glassmaskin går det utmärkt att använda den
Sindri
1

Tack, det där var intressant och väl värt att prova. 👍

Magi-cat
1

Intressant tråd! 👍

Bra med glass-inspiration. 🙂🍨

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Carmarino
2

#12: Har för mig att glass-smet ska värmas till 83 grader, så det bör ju funka. Det är i princip samma bas som till vaniljkräm.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

DesK
0

#15 Helt rätt som du säger, glassmeten ska värmas.
Nu har jag tittat i några av mina kokböcker och sökt lite på nätet. Det ser rätt samstämt ut som att hela ägg pastöriseras vid 60 grader i ca 3.5 minuter. Vilket tyder på att min gissning ovan är rätt bra. Dvs du får göra majonnäs på samma sätt som béarnaise, men med andra kryddor /smaksättningar.
Hittade även en länk från svenskaagg.se
https://www.svenskaagg.se/attachments/92/1729.pdf

/Désirée

Sindri
2

Tack alla för tips och input. 🌹🌹🌹 Skall testa och experimentera så fort jag kommer hem. Det finns fler svenskar här som kommer att ha glädje av detta.

Sindri
2

Helt spontant så blev det glass med värmda ägg och det blev väldigt gott, godare än med råa ägg faktiskt. Det som är bra är också att man kan använda vitan när man inte äter den rå.
Jag hann aldrig kolla receptet ovan utan körde 3 äggulor och 2 ägg med 1 msk råsocker i kastrull, tillsatte kanske ½dl grädde och vispade ordentligt i flera minuter. Medan det svalnade vispade jag ca 2 dl grädde med vaniljpulver, sedan vispade jag ihop allting och frös ner i portionsformar i silikon. Så ingen vispning under frysningen. Glassen blir lite hårdare än om man vispar under frysning, men eftersom jag gör i portionsformar så spelar det ingen roll.
Kommer att göra med värmda ägg även hemma i fortsättningen, det blev liksom en djupare smak. Kanon, tyckte maken!
Underbart att ha löst det problemet. Nästa blir majonnäsen!