Matlust iFokus

Matlust

Etiketterdryckerövrigt
Läst 1200 ggr
t0bias
0

Perfekt dryck efter en frisk höstpromenad!

För att citera en tidigare talare:

"Så här när hösten börjar närma sig ser jag framemot söndagspromenader med tjocka tröjor." Innan söndagmiddagen hör givetvis den goaste och mest värmande drinken - Hot whiskey

Drinken drack jag första gången på en pub mitt i hjärtat av Irlands urskog. Efter en lång ridtur i 13 grader och duggregn (vanlig sommardag på Irland alltså…) band vi hästarna utanför en pub och beställde något värmande.

Irländarna kallar ibland drinken för "hot uisge beatha" - vilket uttalas ischka baha, vilket betyder livets vatten. Den värmde både kropp och själ så pass bra att den borde få nobelpris.

Hot Whiskey

4 cl irländsk whiskey ( den gör drinken lenare )

nästan kokande vatten

farinsocker

torkade nejlikor

en skiva färsk citron.

Gör så här:

Häll i ett par matskedar farinsocker i botten på en mugg eller stort glas. Häll i 4 cl whiskey och fyll på med 1.5 - 2.5 dl nästan kokande vatten. Tryck sedan i ett gäng nejlikor i citronskivan och kasta i den.

Personligen tycker jag att det blir godare med den lenare irländska whiskeyn än om man tar en skotsk som oftast är rökigare. Drinken kan med fördel drickas av folk som inte gillar whiskey eftersom whiskeyn bara bidrar med en len smak och lukt.

/Tobbe

Pernilla
0

Åååh vad smaskigt det verkar! Ska testas!

t0bias
0

Tycker du och Johan ska ta en promenad runt Spånga någon dag i höst. Sen kan ni komma hem och gulla med Elicia och få testa den där drinken !!

johan
0

Det låter lockande.. Även om Elicia låter mer lockande än drinken.. :)

// Nykteristen

Mvh // Johan

Pernilla
0

O ja! Så gärna!

Linda
0

Det lät faktist välsmakat har tänkt att mitt nya löfte ska vara lite mer drinkar i vardagen: )

Livet är en fest

/Linda