Matlust iFokus

Matlust

Etikettertipsmiddagstipsveggo-vegetariskt
Läst 169 ggr
flocken
3

Omvända strikt köttätare (tonåring)

Jag älskar att stå i köket o prova nya rätter.
Äter gärna vegetariskt likväl som kött. Är vi på restaurang beställer jag gärna vegetariskt.
Men min 13 årige son. Han idiotförklarar allt vegetariskt. Man ska äta kött varje dag. Så är det slut med den diskussionen. Tonåringar 😄
Är så sugen på att göra någon indisk vegetariskt gryta. Har ni några bra recept?

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

• Redigerat 2021-02-02 14:18 av DesK
flocken
2

Har ni något annat bra recept så dela gärna.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Kedi99
2

Om du kanske går igenom problemen med att BARA äta kött, eller äta kött för ofta så kanske han inser att variation är viktigt. Sedan så finns det vissa grönsaker som kan hjälpa till kroppen att uppta olika mineraler och vitaminer, som t.ex. lök och vitlök.

Men har han sagt varför han tycker som han gör? Han kan ju faktiskt ha en bra anledning, även om jag tvivlar på det :P

MonicaLagerquist
1

Min man var tidigare så.Men sakta har jag vant över honom till att äta vegetariskt vissa dagar.
Jag gjorde som så att jag gjorde mat och serverade.Han åt och efteråt berättade jag att maten var vgetarisk.

Stolt ägare till tre La permer

flocken
2

#2: detta är bara en tonårsgrej. Han äter grönsaker. Men vill bara ge han en god måltid. Sen efteråt, tada!

…………………………………..

• Redigerat 2021-02-02 14:17 av DesK
DesK
1

Du kanske kan prova något av köttsubstituten? Bärtabitar med chili och lime är en av mina favoriter , likaså Anammas färser. Ett annat förslag är att göra en mustig pastasås med bara rotsaker och grönsaker. Du kan också prova att byta ut en del av köttet till linser i t ex köttfärssås.

/Désirée

flocken
0

#3: det är lite det jag är ute efter. Det där överraskningsmomentet.

…………………………………..

• Redigerat 2021-02-02 14:16 av DesK
Åsa S
3

Laga maten du som du vill och variera rätterna, ibland kött ibland helt vegetariskt förklara att när han flyttar hemifrån så får han bestämma maten hemma hos sig själv. Man måste ju lära sig smaka på olika saker smak är nått man lär sid och de utvecklas med, småbarn har ibland olika faser min systerson åt stekt fläsk med smör både till varmrätt och efterrätt när vi firade farsans födelsedag men detta handlar ju om nån som är såpass gammal att han borde gå att diskutera med. Gör bara inga konstiga saker jag gör ofta vegetarisk lasagne, vegetariska pastasåser mm. Min man äter ordentligt och ibland har han inte ens reflekterat förren han ätit upp att det inte var nått kött i. Ta det dock lugnt med bönor och linser de kan upplevas som rätt hemska av barn, jag var nog 25-30år innan jag lärde mig uppskatta bönor och linser Det värsta som fanns när jag var liten var när man blandat ner bönor och linser så man inte kunde peta bort dem då kunde jag inte äta jag tyckte konsistensen var jättehemsk och jag var ändå ett barn som åt det mesta.

Sindri
5

Jag gör vegetariskt ibland med kött som valfritt tillbehör. Om du googlar så kan du hitta många recept på goda biffar med olika bönor, ärtor, rödbetor mm.
Jag gjorde biffar på potatis och svarta bönor en gång - det var väldigt gott.
Tänk på att krydda ordentligt, många tycker grönsaker är smaklösa.
Gratänger med ost på brukar gillas av många.

En tonåring bör i alla fall lära sig att smaka på det som bjuds innan man fördömer det, men om du försöker tvinga honom så kan det få helt motsatt effekt.
Jag tycker ni skall ta en öppen diskussion om varför han bara vill äta kött.
Han är inte helt fel ute, egentligen. Olika människor mår bra av olika mat.
Tonårstiden är en tid av väldiga hormonstormar och han kanske behöver mera kött just nu, han är kille och skall utveckla muskler. Jag vet också att t ex könshormoner behöver fett för att bildas ordentligt (det är därför tjejer som har anorexi eller äter fettsnålt ibland förlorar sin mens och inte utvecklar bröst). Naturligt fett från animaliska produkter är fullvärdig näring.
Att äta mycket grönsaker är ju viktigt - jag är en köttätare, men har alltid minst två (ofta 3-4) grönsaker till maten.
På sidan där jag hänger (kolhydrater i fokus) skriver ibland tonåringar och klagar över att de inte får äta den mat de vill, vilket då är mycket kött och fett och att slippa potatis, pasta och bröd.
Du skall i alla fall vara glad att din son inte vill leva på pasta och nudlar, eller bara snabbmat.

Jag personligen tål inte kolhydrater så bra (metabolt syndrom), och med tanke på att du har fått diabetes, vilket sannolikt beror på det, så kan det hända att din son också är överkänslig mot kolhydrater.

Produkter som köttersättning skulle jag verkligen inte rekommendera, de är ofta gjorda på soja och det är definitivt inte bra att äta för mycket av, soja innehåller östrogen (eller något som bildar det, kommer inte ihåg). Bättre då med rena grönsaksrätter. Vegetariska halvfabrikat innehåller också ofta mycket spannmål och andra kolhydrater - var försiktig med det.

Kedi99
1

Kan också rekommendera halloumi, det brukar uppskattas av alla!