Ordning i kyl och frys?
Hur har ni det med ordningen i kylskåp och frys? Jag är periodare, men har ambitioner och i frysen tycker jag att det är enkelt, men svårare i kylen.
Hur gör ni och vilka är era bästa tips?
/Désirée
Jag vet på ett ungefär var sakerna står i kylen men den är knökfull så vi skulle behöva en mycket större.
Med frysarna är det bättre.
/Maria
Jag hade en frysbox i källaren förut och då förde jag bok och bockade av vad jag tog upp, när vi köpte köttlådor t ex.
Nu har jag två frysskåp istället och det funkar bättre. Ett för vegetabilier och ett för animalier. Ibland får jag "låna" en låda av det ena eller andra.
Min ambition är såklart att dela upp olika varor mellan de olika lådorna - det går sådär, men jag hittar för det mesta.
I frysen i köket sitter etiketter på varje låda, men ibland hittar jag inte det jag vet att jag lagt in. Då tar jag ut hela lådan och omorganiserar lite.
I kylen har jag satt ihop små burkar i plastlådor (såna man får i butiken när de packat upp lösgodiset), detfunkar också bra och spar utrymme.
Vi har tre frysskåp och jag har hyfsat koll på vad jag har i dem.Olika saker i olika frysar.
I kylen står sakker på sin plats.
Om man som jag ser dåligt så underlättar det om saker står på sin plats.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
I frys så är det ingen specifik ordning, men i kylskåpet så förvaras öppnade och oöppnade varor aldrig på samma hylla.
Tycker att det gör det lättare att hålla reda på vad som är öppnat och att det inte blir dåligt.
Jag har bara en hylla i kylskåpet och en låda/hylla i frysen (delar kök med andra), så jag har väldigt begränsad plats. Vilket gör det lättare att hitta saker men jag måste också ha hyfsad ordning för att få plats med så mycket som möjligt. Så både i kylen och i frysen har varje sak sin plats. I frysen är det tex kött och fisk till vänster, grönsaker till höger. Nya varor läggs underst så att det som legat längst i frysen alltid finns mest lättillgängligt. Kött fryses in i portionsförpackningar (så platta och fyrkantiga som möjligt) så att dom tar så lite plats som möjligt, det är lätt att ta fram en portion och jag slipper stora förpackningar som inte alltid får plats.
I kylen står tex grillmarinad, soja och annat i flaskor i i ett hörn, eftersom det är minst risk att dom blir välta där. Smör, ägg och annat i förpackningar som går att stapla står alltid tillsammans så jag utnyttjar utrymmet i höjd också. Men med så lite utrymme är det sällan något glöms bort och blir gammalt, så det tänker jag inte särskilt på.
//Jessie
- Redigerat 2021-01-12 17:40 av Scorpio97
Kylen har vi ordning
Frysen är värre haha
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.