Hämtmat från romartiden
Ett komplett gatukök med vackert målad serveringsdisk har grävts fram i Pompeji. Där finns till och med rester från den tidens hämtmat.
Att romare gärna åt sin lunch ute är känt, men detta är första gången man kunnat få fram ett fullständigt matställe – termopolium – med allt från reklammålningar till matrester.
Den nyfunna restaurangen har ännu inte öppnats för besökande. Pompeji är klassat som världsarv och ett av Italiens hetaste turistmål.
Pompeji nära Neapel ödelades år 79 efter Kristus i ett häftigt vulkanutbrott. Staden hade då omkring 13 000 invånare.
Lavan och askan kom så hastigt att folk inte hann fly – och tack vare det kan nutiden se hur dåtiden levdes.
Cirka två tredjedelar av området har hunnit bli avtäckt och analyserat sedan utgrävningar började i mitten av 1700-talet, skriver Reuters.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/romersk-hamtmat-uppgravd-i-pompeji
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2022-04-23 21:01 av DesK
Detta är så spännande och intressant! Jag har varit på plats i Pompeiji samt på jubileumsutställningen 1979 i Louisiana 😊
/Désirée
#1: Ja intressanta upptäckter!
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Helt fantastiskt. Jag var i Pompeji som tonåring och var rätt exalterad redan då. Har längtat tillbaka dit länge, det måste finnas så mycket mer att se nu.
Jag minns att det fanns en vägg med målningar som bara män fick se! Det är nog annorlunda nu, antar att det var från en av bordellerna.
Sindri, vi kanske kunde göra sällskap dit? 😉
/Désirée
så fort man kan resa så igen 😊
Har lovat min dotter också att få åka, vi såg en fantastisk utställning från Pompeji med 3d-film, fattar inte hur de gjort den, det var närstan som att gå på gatorna, se husen både utanpå och inuti.