Matlust iFokus

Matlust

Etiketter: tipsmenyermiddagstips
Läst 133 ggr
Lona
1

Nyårsmat som är lätt att ta med?

Mamma och jag ska fira nyår själva i en bekants (smällarfria)stuga.
Det finns ett komplett kök men vi vill helst inte grisa ner för mycket utan ta med så färdig mat som möjligt.
Tips på mat som man kan förbereda och sedan tex ställa in i ugnen eller annan smidig lösning?
Ris, pasta eller potatis är ju lätt att koka på plats.

Det behöver inte vara något superlyxigt men lite roligare än att ta med sig varsin fryst färdigportion liksom?
Helt kött som kassler eller fläskfilé funkar inte men köttfärs av olika slag, fisk och grönsaker går bra.

Gärna tips på någon dessert också, dock inte glass av praktiska skäl.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maleficum
2

Lasagne kanske? Går ju att göra i färdig form som sen bara behöver värmas upp i ugnen. Går ju att göra på massa olika vis också för att piffa upp det lite.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

• Redigerat 2020-12-12 18:40 av DesK
Sindri
2

Jag skulle göra oxfilé eller fläskfilé provencale.
Filén tillagas hemma på låg temp i ugn, (gör köttet ett par-tre grader under färdigtemp)viras in i aluminiumfolie och får svalna, läggs i kyl.
Potatis i tunna skivor (ev. varvat med lök) läggs i en ugnsform (som är lätt att frakta) hemma, plastfolie på.
Gör vitlökssmör eller annat aromsmör hemma, forma till en rulle i plastfolie.
Gör en sallad på strimlad vit- och rödkål, riv ev i lite kålrabbi för sting.
Om man vill ha mer varma grönsaker finns det frysta färdiga blandningar.
Gör en kladdkaka. Ta med ovispad grädde och lite flagad pistach- eller vanlig mandel.

På plats: Ta fram köttet och låt det bli lite rumstempererat.
Sätt på ugnen på 200 grader, salta och peppra potatisen, hyvla över lite smör, ställ in i ugnen.
Skär köttet i skivor, skär aromsmöret i skivor.
När potatisen har ca 5 minuter kvar, ta ut formen, lägg på köttskivorna och på dem aromsmöret. In i ugnen igen tills smöret smält.
Värm ev andra grönsaker och servera med kålsalladen.

Vispa grädden till kladdkakan, strö på mandel.

Namiko
3

Paj brukar ofta bli godare när den fått stå nån dag och går utmärkt att värma i ugnen.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

DesK
1

Min far och jag åt alltid diverse skaldjur med bröd och bubbelvin på nyårsafton. Iår tror jag att jag fixar sashimi åt mig själv. Troligen är vi ju hemma allihop, gissar att killarna vill ha någon persisk eller afghansk rätt.

/Désirée

Lona
1

Tack för era svar!
Det lutar åt en paj av något slag, det går som sagt att förbereda hemma och bara stoppa in en stund i ugnen.

Lasagne har jag inte tänkt på, tack för tipset!
Det är ju supergott med "riktig lasagne", inte den man fick i skolan.

Ox- och fläskfilé går tyvärr bort, mamma har gastropares och kan inte äta helt kött.
Annars vore inbakad fläskfilé en riktig klassiker.

Mamma skulle nog inte uppskatta sashimi då hon absolut inte gillar sushi men nu blev jag ju riktigt sugen!
Skaldjur är trevligt fast lite pilligt om man inte är hemma.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

DesK
1

Lona, så bra att du har fått tips som du tycker om 😊
Berätta gärna vad det blev och hur ni tycker att det var 😊

/Désirée