Dagens middag, del 5
Det här är femte delen av middagstråden. Skriv gärna in vad ni tänker äta till middag, och lägg med en bild om ni kan!
Äsch då, Anne! Jag som tänkte bli nr 200 i tråd 4! Snuva mig sådär!!! Får väl bli nr 1 här då istället! ;)
I afton blir det färska krabbor…hoppas jag. Ska in till stan o köpa…annars får det bli makrill. Vitlökscreme fraiche o ett glas vitt till… Till efterrätt blir det go´fika hos grannfrun som har Tupp-party ikväll.
Åh, förlåt :)
Jag tänkte göra nån sallad med quinoa och lammfilé, lite oklart vad..
Idag blir det paj till middag och ett matbrödsbak. Hade lite hirs kvar sen nån dag som jag tänkte baka upp. Pajen blir någon form av skåprensning tror jag.
Eller så kanske man kan använda hirsen i pajskalet?
Idag blev det prinskorvar med mos
igår blev det chiliconcarne.
idag blir det pastagratäng.

spagetti o köttfärssås
MVH Isnornin
Tonfisksallad.
mvh Martin

Panerad torsk med hemlagad potatismos och grönsaker har jag haft som är ny här på matlust
Köttfärssås o makaroner.

Idag blir det biff, färsk spenat med getost och bakad potatis. Mmmm.
Kinamat
rostbiffsbaguette :)
Igår åt vi en fläskgryta m ananas, ris till. Blir rester idag. Kanske jag gör en vickningsJansson om det blir lite gryta, barnen går först. Har tjyvstartat på flaskan m det röda redan… ;)
Tror att Guben ska få värma o duka ikväll. Jag ska baka matbröd…Farmors julkakor (ed) blev populära, försvann i ett huj. Skriver in receptet när jag får lite mer tid. Sedan blir det Nigella´s Triplet Brownies…*dreglar*!!! :)
Idag blir det bakad potatis med lite olika sallader, fiskrom och havskräftor :) Jäkla opris det är på dem ;)

Flamberad biff o klyftpotatis
MVH Isnornin
Vitkålsallad med kyckling och fetaost.
Idag blev det wienerkorv med bröd. Hade inte tid till annat :)
Het fläskcurry med roti, indiskt bröd. Jättegott!
En makaronipudding m rökt lax är slaktat. Kardemummakaka på svalning. Skall intagas m en liten klick vispgrädde o fruktsallad; äpplen o nektariner i vaniljsockerlag.
Brownies:arna (se #14) blev för lösa. Fixar inte att äta dem…sonen är i himmelriket! ;) Får göra ett nytt försök o grädda lite längre.
Idag ska jag göra jerkmarinerad kyckling och matkorn till.

I dag blir det stek och potatisgratäng:)
MVH Isnornin

Spenatvåfflor med bacon & purjofräs, rivna morötter & rårrörda lingon! Gott!
http://kryddburken.wordpress.com/200…spenatvafflor/
Laxfile i ugnen, bönsallad och en sås på aioli och örter.
Igår blev det pasta med sås på strimlad kycklingfilé med vitlök, dragon, ärtor och grönmögelost. Gott! Ikväll har jag bråttom iväg efter jobbet till en hundkurs, så det blir rester efter gårdagen till middag idag.
igår gjorde jag ungspannkaka för första gången, det gick faktiskt bra och blev gott ! :)
idag ska jag göra min kycklinggrejj med wookgrönsaker.
Idag blir det tacos :) Och ett rött vin till det.
Idag ska jag proba mig på att göra kycklingspett med jordnätsås :) Får se jur det går.
Jag har aldrig stuvat vitkål nångång, så jag tänkte prova det och kanske göra köttfärsbiffar och potatis till. Tänkte jag skulle hinna göra kålpudding också under veckan, för jag har ganska mycket kål hemma. Vi får se vad som hinns med. Jag är ju nybliven moster sen en vecka tillbaka å då måste man ju hinna med såna plikter också!
Jag ska testa ett recept på ugnsbakad Kibbeh men jag tänker ha fullkornstortilla istället för det traditionella pitabrödet + grönsaker, Ajvar mm.

Fläskpannkaka
Har gjort en hel hög m köttfärslimpa på morgonen. Det bidde 2 små sockerkaksformar + 1 stor = 4 middag för vår familj! :)
De små späckade jag m västerbottensost (till barnen) o den stora m gorgonzola. Så dagens middag är räddad! :) Till den tror jag vi ska koka basmatiris…länge sedan sist.
Korvstroganoff

I dag blir det älg stek med trattkantarellsås och ugns grillade rotfrukter mums.
Idag lagade maken mat, canneloni med spenat- och kycklingfyllning, supergott. :)
Makaronipudding m rökt lax från frysen…vad skönt det är att ha ngt på lut när man har fullt upp.
Har iaf fixat morgondagens middag när jag höll på m kommande middagsbjudning på fredag: kycklingfiléer kokta i Masterstock, basmatiris blir det till o rivna morötter skulle jag tro.

Här blev det spenatsoppa med vitlöksbröd till.
i måndags åt jag köttgryta och potatis,
i tisdags lasagne,
igår xurrylax med potatis,
idag kycklinggryta med ris !
Jepp! Det bidde som i #37 + att vi nyss ätit ostkaka m vispgrädde o körsbärssylt (mina egna!!! :) till efterrätt/kvällsmål.

Kokt potatis, morotsbiffar och gröna linser i vinägrett med rödlök.

Smörgåstårta med höstens färger!
http://kryddburken.wordpress.com/2007/10/18/hostens-smorgastarta/

Sambon hade lagat spagetti med köttfärssås när jag kom hem.

I kväll blir det tacos:)
MVH Isnornin
Hjortfärsbiffar med kantarellsås ska jag göra ikväll! :)
Spagetti oh köttfärsås.
Vi får främmande (lustigt att man säger så om släkt! ;) o jag bjuder ikväll på Kina-buffé bestående av vegetariska vårrullar, inlagda grönsaker på Sichuanvis, rödkokt sidfläsk, stekt kyckling m valnötter, lövbiff i ostronsås, chilinudlar m räkor o bläckfisk, ris…ev friterad fisk i tomatsås om jag hinner o ids.
Till efterrätt en klassisk svensk kardemummakaka m en lite exotisk fruktsallad (päron, physalis o drakfrukt) o vispgrädde.
jag tror det blir tacos hos min mor ikväll :D gooott !

Grillade revben och kokt potatis Blandade grönsaker
Hemmagjord fiskgratäng blev det idag :)
Köpepizza vart det idag, amerikansk sådan med oxfile och beasås
Helena
igår var jag lat, så det blev pizza.
idag har jag gjort kalops :D
Idag blir det örtstekt Karré. Stekes i gunen på 125 grader till det är genomstekt och riktigt saftigt :)
Till blir det ugnsstekta grönsaker.
Idag blir det flygande Jakob
Blodpudding, hjortronsylt o apelsinjuice på begäran av Mellis.
Minstan har just somnat efter att ha lyckats kräkas ner sängen 3 ggr, sig själv 3 ggr o gjort 2 rejäla pölar på golvet. Så hennes (jätteportion) fick jag i retur. Själv sitter jag här m en kopp te, tvättar ett antal sängkläder + pyjamasar o funderar på om magen känns konstig el inte. Guben har tur som jobbar natt! ;/
Idag blir det fiskpinnar, mos och remuladesås :)
Jag ljög, det blir kycklingsnitslar och sallad och fullkornspasta idag.
pastagratäng. igen. :D
en eloge till kryddburken, här hemma älskar vi din pastagratäng högt ! :D
Idag blir det bastustekta finska camping korvar med coleslaw sallad och broccoligratäng :) MUMS

Idag hackar/rör jag ihop en ankrillette och äter lite solrosskott till. Mums!
Vi gör en bondomelett med potatis, ruccola och lite rökt kalkon.

Plommonstek med potatismos. Potatismos av Blå Congo - den så ut som blåbärsglass :-)
De styckade sista älgen idag så jag fick hem färsk kött + köttfärs. Gjorde biffar m dijonsenap, finhackad vitlök + rödlök samt grillad o finhackad röd paprika i smeten. Fyllde m en bit västerbottensost. Kokt mandelpotatis till.
Idag blir det Kalops igen :P
Jag o småtjejerna åt vegetariska vårrulla m sweet chilisås medan "männen" slog på stort o åt exotiskt…dvs köttfärslimpa m ris. Flickorna spädde på m lite limpa också…nu äter vi en varm macka till kvällsmål. ;)
Idag blir det pastasås, med bacob, skinka, purjo, matlagningsgrädde och tomatpure. Fullkornspasta till.
Broccolirisotto med majskycklingbröst, och en varm ruccolasallad.
Idag blir det rester av gårdagens lax. Hade brådis så jag skickade in laxfilén m enbart salt i ugnen. Stekte kokt mandelpotatis från dagen före o kokade ihop en kastrull m Sandefjordssmör. Jisses vad vi åt!
Vi fem åt 3/4 av en laxfilé på 1,5 kg! Ca 300 g p/p alltså…o m tankte på att 4 av oss *älskar* uppstekt pot…så bidde det några rejäla port. Minstan tog 3 omgångar! :)

#69 Det lät så himla gott!!!! Var länge sen jag åt "mandelpären", måste ge mig på det snart.l

Dagens middag, Pastagratäng med ädelost :
http://kryddburken.wordpress.com/2007/10/31/pastagratang-med-adelost/

älgkluttar och larver;)
MVH Isnornin
Äter middag nu ;)
Fullkorns makaroner, tonfisksås med medelhavstouch och paprika :)
Ölmarinerat kött m. pot och grönpepparsås :)

Var det bara min fam som åt halloween mat?;)
MVH Isnornin

Igår gjorde vi på jobbet Öländska Kroppkakor
http://kryddburken.wordpress.com/2007/10/31/akta-nykokta-olandska-kroppkakor/
isnornin; Inte vi iaf :) Hade varit en annan sak om vi hade haft små barn.

jo det är klart!
MVH Isnornin
Här firas inte halloween och jag vet knappt vad halloween mat skulle vara heller. Nu råkade jag ju jobba också, hade jag varit ledig hade det kanske blivit middag med några vänner och något gott att dricka, men inte enbart för att det var halloween.
mvh Martin

hmm, har ett rödvin som passar till choklad och ost, jag vet inte vad det kan bli för mat :)
Kanske en potatisgratäng med ost över och schokladmarinerad lövbiff? ;)
Idag åt vi kycklinglingfiléer fyllda m en slags torr pesto som jag gjorde av finhackade vitlöksklyftor, finhackad citrontimjan, lite salt o svartpeppar o så rejält m mozzarella. Penslade m lite soya o klickade över lite smör o så in i ugnen, basmatiris till. Det bidde faktiskt jättegott!
Sonen var inbjuden av släktingar till invigning av deras spa-anläggning…filmvisning medan de badade bubbelpool o så tog de dit mat; hamburgare…o nu är han kvar hos grannkompisarna som också var på invigningen…FF… :)
Idag blev det hämtmat från samma gammla kina restaurgang, IGEN ;() haha, blir ju ungefär en gång i veckan ;)
Ibland svär jag över att bo långt från all ära o redlighet men emellanåt tänker jag att det är tur…för mitt midjemått! ;)
Äter nog nyttigare nu än om vi bott inne i samhället. :)
Hehe, ja midjemåttet kunde vara ganska mycket mindre. Men det beror inte på alla kinamat tror jag, utan alla förbannade hamburgare ;) Jag blir som besatt av vissa maträtter ;)
Igå: Panerad fisk, kokt potatis, isbergssallade och grön paprika, beasås :P
Helena

Renskavsgryta med Kantareller
http://kryddburken.wordpress.com/200…d-kantareller/
Idag blir det findus fiskgratäng, dill.
Idag blir det kamben till filmen :) Och en potatis sallad.

Fläskfilé m. klyftpotatis;)
MVH Isnornin

Det var någon här inne som skrev att hon hade ätit "halv special" som vi kallar det i göteborg.
Jag blev så oerhört sugen, så det blir hemma gjort istället.
Kokt korv, eget mos,räksallad(köpt)…mumma:)
Vi gör canneloni ikväll, köttfärsfyllda med mozzarella och västerbottensost.
Idag blev det basmatiris o överblivna biffar från frysen. Älgfärs smaksatt m dijonsenap, grillad, finhackad röd paprika o fyllda m västerbottensost.
ot, vet du vad hera! du får bo här i mitt kök;)
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
Lis1 Haha :) Har du en madrass över då? ;)
jaja, du kan få biabädden;)
Älggryta m morötter, lök, en skvätt soya, en skvätt balsamvinäger, en skvätt oxbuljong o en flaska rödvin, samt några kvistar citrontimjan. Blir nog kokt potatis o ett glas rött till. :)
Potatis i stavar stekes till sammans med skinktärningar och lök. Kryddas efter smak. Sedan lägger man detta i en hög ugnsform, häller över matlagningsgrädde (+ vanlig om man vill), och på med gratäng ost om man vill. Sedan ska detta in i ugnen :)

I dag blir det helstekt rödvinsmarinerad renstek i ugn, med gräddig viltsås med enbär i, potatis och smörstekta kantareller och vinbärsgele bredvid, och en så god flaska Chianti till det…. Just nu luktar det verkligen gott! 
Köttfärslimpa med rotgrönsaker.
i måndags, djungelgryta
tisdags, fiskgratäng
idag…..troligen kassler och potatisgratäng…

I morse tog vi fram några fläskkotletter ur frysen som vi steker. Till det ugnsbakar vi potatis,morötter,rödlök och palsternacka. Till måltidsdryck blir det vanligt kranvatten

I morse tog vi fram några fläskkotletter ur frysen som vi steker. Till det ugnsbakar vi potatis,morötter,rödlök och palsternacka. Till måltidsdryck blir det vanligt kranvatten
Idag skall jag äta brie-fyllda kycklingfileer med thai-morötter. Receptet är Tina Nordströms.
Idag blir det köttgryta :D
Fläskkorv och potatismos
Idag blir det ölmarinerad entrecote :) Stavning? :P

Här blev det fiskgratäng
Sparrisrisotto med vitlöksmarinerad kycklingfilé.
Idag bidde det stekt falukorv o makaroner.
Det var tänkt lammstek m det kom saker emellan, den får bli fredagsmiddag istället.
Kinamat IGEN ;)

Ikväll blir det plankstek! Äter hemma hos familjen ikväll, eftersom det var ett tag sen alla var hemma (iofs saknas min ena syster eftersom hon är i England..), så det är lite extra festligt. :)
Igår åt vi lammstek som jag gnidit in m vitlök, citronrasp, salt o svartpeppar + lite olja. Stoppade in mer hackad vitlök + citronskivor i hålet efter benet o så några tunna skivor smör över köttet. In i ugnen på 100 grader i några h till lagom innertemp.
Serverades m potatisklyftor gjorda i hast…blev försenad hem. Alla tuggade för fullt o var nöjda!
Idag orkade jag inte ta tag i köttresterna från älg o lamm, utan vi stekte upp falukorvsbiten som var kvar o kokade makaroner. Ungarna blev iaf lyckliga…skönt, Minstan har gråtit i 2 h m 20 paus för hon somnade till. För lite mat i komb m sockerchock gissar jag…det är ju lördag! ;)

Idag blev det ugnsbakad egenfångad lax. På laxen lade jag en röra av lök,svamp,tomat,persilja och riven ost blandad med lite reme fr. Mycket gott
Idag kommer jag laga fläskfile med chili och timjansmak.
Jättegott och snabblagad.
Igår brynte jag högrev i en gjutjärnswok.
Sedan rödkokade jag det i samma wok.
Idag har jag just brynt 1.2 kilo nötfärs i gjutjärnswoken.
Den står och puttrar med vitlök och grädde nu.
Så jag får se vad det blir av den idag.
(och i morrn, för det blev mycket)
Idag blir det riktig pasta carbonara :P
Rester på sätt o vis el restgryta, välj själva. :)
Skar några lökar (mkt) i klyftor, skalade vitlöksklyftor från 2 vitlökar o fräste i lite olja. Skar sedan upp en bit lammstek o en bit älgryggbiff som var över sedan förut o slängde i. Hällde i 1/3 rödvin + 1/3 vitt vin, en rejäl skvätt oxbuljong o lite salt o lät puttra i ngn h. Serverade m basmatiris (hade föredragt kokt potatis men sonen hade magsjuka inatt så han åt ris o lite buljong).
idag har jag haft skumma sovtider så min käre gubbe fick snällt stå för mat idag, och då blev det hemmahamburgare.
det fixade han till mycket bra :D

dagens verk i köket blev Tacos på tallrik och nybakad långfranska…
http://kryddburken.wordpress.com/2007/11/12/tacos-pa-en-tallrik/
Ikväll blir det nikkalouktasoppa. Blev bjuden på det för ett tag sen och nu är jag helt såld på den! Mums. Men eftersom jag inte tål tomat så blandar jag i lite ajvar relish istället, det blir supergott!
Kycklinglår fileer i tikka masala sås och sallad :)
Idag blir det stekt lax med spenatstuvning gjort med philadelpiaost.

Jag är en "vardagsmatlagare", dvs jag gör vanliga, enkla maträtter som redan innan de är gjorda passa ihop med varandra, för de är "så som de ska vara".
Men idag ville jag prova Heras jordnötssås så jag gjorde fläskfiléspett, marinerade i en piripiri-blandning, Stekte dem i ett sånt där grilljärn (med räfflor som ger fina ränder på köttet) och serverade dem med ris och jordnötssåsen. Och jag måste säga att det var bland det godaste jag ätit (eller åtminstone lagat själv). På nåt sätt kompletterade smakerna varandra och det blev himmelskt gott!
Kan ju meddela att här kommer det exprimenteras i köket en hel del framöver. Det är ju riktigt roligt med mat! Särskilt när det blir gott ;)
Igår åt vi kyckling. Jag la några filéer i en ugnsfast form, saltade o pepprade m svart- o rosé-peppar o la några tunna skivor smör över. I formen hällde jag sedan en skvätt överblivet rosévin o ett par klunkar kycklingfond som jag sedan öste med. Till det serverade jag ugnsstekt sötpotatis.
Idag blir det nog renskav med katareller och gräddsky!
Ikväll ska vi äta upp det som blev över av lamm- o älggrytan vi åt tidigare i v.
Imorgon kommer jag o Guben att inta en 3-rätters på restaurang http://www.skeppsbrokallaren.nu/
Vi åker iväg på en BF-helg…*underbart*!
Barnen får äta tacos på fredag, köttbullar på lördag o söndag får syrra som är BV improvisera.
Idag blir det revben i gryta!
i förrgår kycklinggrytagrejj. har inget namn på det :P
igår pastagratäng och blåbärspaj :D
idag vet jag inte än..
Kalops blir det här idag.
Idag blir det grönsaksoppa :)

Korvstroganoff med ris
I fredags åt jag o Guben på Skeppsbrokällaren i Sundsvall. Jag åt en underbar gös m fänkålssmör, stekta morötter o palsernackor till samt potatismos. Ljuvligt gott även om smöret kunde fått smaka lite mer fänkål. Till efterrätt en chokladpannacotta m apelsintouche + en Kaffe Karlsson. Förstår vad Fredrik menade m att det ofta är för mkt gelantin i pannacottarecepten…den var *hård*! Det förtog upplevelsen av den fina smaken ngt…
Guben åt hälleflundra o var nöjd…jag kan inte uttala mig om den. Vaniljglass m varm hjortronsylt till efterrätt.
På söndagen åt vi kinesiskt. Jag tog sparrissoppa m krabbkött…smakade inte särskilt mkt samt friterad bläckfisk…alltid gott. Guben åt en grönsakssoppa som han tyckte var mkt god samt kycklinggryta m cashewnötter…som vanligt. ;)
I afton blev det köttfärslimpa späckad m västerbottensost från frysen o stora couscouskorn till…jag o maken glufsade men ungarna var inte särskilt impade.

Dagens blev Gratinerad Tortellini med Broccoli & Blomkål!
http://kryddburken.wordpress.com/2007/11/19/gratinerad-tortellini-med-broccoli-blomkal/
Korvstroganoff
Tjockpannkaka m hjortronsylt.
idag blir det nog pannbiff :D
Idag blev det vegetariska hamburgare :) Mkt gott!
idag fick jag raggmunk och fläsk! MUMS!
Idag åt vi ugnsstekt lax ingniden m stött rosépeppar, salt + socker o drivor av strimlad purjolök över. Recept finns här:
http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recept&state=recept&receptid=574670
Vi åt dock färsk fettucini till. Kl 20.00 ska vi njuta av "Solens mat" på TV samt en pecanpie jag gjorde tidigare…vaniljte får det nog bli till den o en liten…nej, vad säger jag…*stor* klick vispgrädde till. 
Ikväll blir det vin och bakad potatis med en väninna :)
Trevlig helg på er!
idag blir det tacopaj :D
Idag blir det stora hemmagjorda räkmackor :) Med majonäs, ett berg av räkor, ägg och dill :)
Idag vart de rökt makrill och vitt bröd. Snart blir de en lussekatt me:P
bandspaghetti med kallrökt lax.
mvh Martin

Varm smörgåstårta
http://kryddburken.wordpress.com/2007/11/25/varm-smorgastarta/
lasagne hos mor :)
Chilimarinerat sidfläsk med svamprisotto :)
Efter några rest-kvällar har jag nyss slängt in några kycklingfiléer i ugnen. Rörde ihop stött rosépeppar, salt o kycklingfond m överbliven vispgrädde o hällde över. Har inte bestämt vad vi ska äta till…ris el potatis…wokgrönsaker blir det iaf i mängder då jag bara hade 3 filéer i frysen.
Idag blir det kycklingsoppa :) Het ska den bli, det behövs i detta tråkvädret. Regn och storm.
Vi har kalkon kvar från igår, så det blir pasta med kalkon. :)
Idag åt jag något jag tror någon här inne prata om. Ost tortelini, broccoli, blommkål och kelda ostsås in i ugnen med ost över. Mums va gott de var:)
Vad bra att du äter Lis1 :D
Idag blev det firrepinnar ;)

#154 Men det åt ju jag också igår!
Och himlans vad gott (och enkelt) det var!
Idag blir det sill och potatis och även hovmästarsås och gravadlax. Mmmm
Haha, visst är de bra Hera.. man blir hungrigare när man jobbar och de tar energi. När man bara sitter hemma så kan man vara utan mat hela dagarna;P
#157 Haha.. jaha ja! Men visst var de super gott:) Mums! de var så enkelt, så de kommer jag göra fler gånger.
eh.. just det! åt rotfrukts gratäng idag:)
i tosdags åt jag spaghetti, och igår åt jag nått hopkok som vi brukar göra, haha, och idag blir det djungelgryta :)
Idag blir det hemmagjorda hamburgare :)
Idag lagade vi kycklingfilé med apelsinsås.<
Använde havregrädde istället för vispgrädde och vi hade pressad potatis till. Hade inte lagat det förut och det var verkligen supergott!

Igår åt vi pangasius-filé kokt i ugnen m fänkålssmör o wokade grönsaker (Findus "Lotus") till samt uppstekt potatis.
Idag blir det Kinamat :)
Idag blev de först thaistuvade räkor med ris och sedan stekt potatis med kött och brunsås och grillade grönsaker.
Idag blir det GI-burgare från Maxi. Sambon var väldigt sugen så han fick välja idag.
Kom nyss hem från samhället…pizzadag idag. En calzone till sonen o hawaii till oss andra.
Imorgon ska vi äta julbord…blir intressant att se vad som bjuds o hur det smakar.
Idag blir det kallrökt lax med potatis och hovmästarsås. Även lite svart stenbitsrom :)
Alltid lika bra att komma in här och påminnas om att man faktist ska äta;P
Sallad på isbergsallat, clementinklyftor, mangobitar, gul paprika, tomat, kallpressad rapsolja och balsamvinäger, salt. Potatis och nötstek till :)
Helena
Paronskrutten, det lät jättegott. :) Här blev det dillkött på lamm.
ja, det var det :)
Jag gör alltid salladen, tycker det är kul att experimentera med smakerna :)
Helena
Julbord m allt man kan tänka sig. Stället är berömt men jag blev besviken; torra älgköttbullar, smaklös tjälknul, smaklös inkokt lax, revbensspjällen smakade starkt av vitpeppar men inget annat o var torra…den kallrökta laxen fick tummen upp av Guben men jag äter den inte uppvärmd så jag får lita på hans ord. Skinkan gick an o västerbottenspajen var jättegod.
Ett rejält efterrättsbord men det var ingen restaurangkänsla över upplägget…väldig "hemmakänsla"…lite tråkigt o söligt sådär.
Kunde i stort sett ha gjort det bättre själv!
julbord i år.
samma ställe i 12 år nu, så "det blev det vanliga" dvs, lax, lax, lax, lax och lite kalkon samt några ägg. :D
idag har jag inte kommit längre än att jag är trött.

Adventsmiddagen idag :
Filégryta med Grönpeppar! Så himmla gott!!!
http://kryddburken.wordpress.com/2007/12/02/filegryta-med-gronpeppar/
Idag stekte jag zuccini, rödlök, purjolök, vitlök och chili tillsammans med lite soja och kalvfond. Sedan brynte jag köttfärs som jag blandade i grönsakerna. Till kokade jag morötter. Det blev gott :)
idag blir det hemmahamburgare :)

lövbiff,pomme, beasås o vitlöksmör
Pasta carbonara idag :)

Gårdagens kvällsmiddag blev : Julens Pastasallad!
http://kryddburken.wordpress.com/2007/12/05/julens-pastasallad/
Idag blir det Kalops a la Hera :) MUMS

#183 Vad är tigersås? Jag vet vad tigerbalsam är men det tror jag inte du haft i… är det en randig sås med mycket klös i?
Tigersås
En unik sås med en speciell smak som påminner om tabasco, men mycket smakrikare. Het, söt, sur och rökig på en och samma gång.
Tillverkad av lagrad cayennepeppar och vinäger som bas sedan smaksatt med 28 olika kryddor och smakämnen.
källa: http://www.lyckasmedmat.nu/recept.asp?infonr=38
Den här använde jag.

Aha! Jasså, Tigersås… *känner mig som en riktig matlagningsnolla*
chinerunner: Är den stark?
Fröken Hera: Nej den är inte en sån sås som tabasco utan mer som en grillmarinad eller kinadipp i sin typ.
Givetvis av chilityp då, inte som en gräddfilsdipp :)
#188 Okey, måste testa det :)
Lax m ris. Fisken insmord m citronsaft, farinsocker, salt, Apoteket Korpens julsenap, massor av dill o så några smörklickar + några droppar rapsolja…öses m spadet. Gick ner…
igår pasta och köttfärssås.
idag ärtsoppa !
Jag har kalops för flera dagar nu ;) Så gissa vad jag ska äta med saltgurka och vinbärsgele ;)
Kokt mandelpotatis o kräftmarinerad sill.
#192 Snyft! varför bor du inte här skitunge!
Idag vart de finduspaj:S Igår mackor..

Här blev det köttfärsbiffar med sambal oelek, fransk senap och vitlök. till det pitabröd, sallad och en dressing gjord på crème fraiche och lime
Ekologisk, vacpackad…inte inhandlad på någon Ica-butik
Och jag kränger kalops eftersom jag gjorde överdrivet mycket för att kunna frysa in i portioner … men ojsan hoppsan, inte hade jag ngt att frysa in det i ;) Så det blir kalops 2 gånger om dagen i ett par dagar nu :P
Och LisetteS, du får hur mkt du vill :D
aah, så du äter det med saltgurka och gelé hera, spännande, jag har alltid ätit det med rödbetor, men kanske borde prova med gelé..för det är ju så gott :D
igår åt jag rostbiffsbaguette, himla gott.
och idag…nä, så långt har jag inte kommit.
I går åt vi rödkokt skinka o ris, wokgrönsaker för mig.
Idag får fam äta rester från igår…jag är *sjuuuk*! *Stackars, stackars* lilla mig!
Jag ska nog äta nässelsoppa till middag. Känns så i min hals…
*Hurra*! Jag fick äntligen spränga 200-inläggs-vallen!
Det bidde lite spamning där förstås…får skylla på förvirring pga infektionen o eftersom ni är så snälla så blir ni bara glada när jag talar om att denna händelse gjort att jag känner mig nästan lite bättre! 
Bubbelbubbel; ja testa med gele, det är jättegott :)
Idag ska vi hem till min mamma och äta skaldjursgryta :)
Lite senare blir det ostbricka :)
Haha - nämen nu stänger vi och öppnar nytt. :)