Blandsaft och blandsylt
Brukar ni göra det? Vilka är era godaste blandningar? Jag gjorde en sylt av frusna hallon och lite röda krusbär som jag tinade och rörde med socker. Blev en av de godaste sylterna jag ätit.
Den godaste blandsaften kokade jag av björnbär, hallon, blåbär och tillsatte sedan äpplesaft som jag gjorde i en saftmaja.
Jag gör mycket sällan saft och sylt. Det är för sött för mig, istället smaksätter jag kombucha med frukt och/ eller bär. Sedan har jag alltid bär i frysen som jag lägger på gröt och i yoghurt och någon gång på omelett 🙂
/Désirée
Räknas äppelmos som en sylt? :) Jag brukar blanda i lite plommon när jag gör äppelmos och det blir så gott! Krusbär och rabarber har jag blandat när jag testat göra någon slags sylt/kompott, men jag minns faktiskt inte hur det smakade. Syrligt, är det enda jag minns :)
Den enda blandsylten jag gör är drottningsylt, men den gör jag å andra sidan rätt ofta.
Blandsaft har jag aldrig gjort. Dricker inte så mycket saft, så när jag någon gång gör det blir den antingen jordgubbs- eller slånbärssaft. Har även testat att göra fläderbärssaft, men det var bara för att kolla om det gick. Samma gäller saft på svartvinbärsblad. Det gick också bra. 🙂
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Har i princip helt slutat att göra sylt och saft.Undviker det pga allt socker.
Tidigare gjorde jag drottningsylt när ungarna var små.
Stolt ägare till tre La permer
Det bästa med att göra egen sylt är att man själv bestämmer hur mycket socker man har i. Köpt sylt och saft är alldeles för söt. Är uppvuxen med hemmagjord lingonsylt och det är väldig skillnad på den och den köpta. Lingonsylt är väl den sylt jag äter mest av. Äter inte så mycket annan sylt, men till pannkakor eller våfflor vill jag gärna ha det.
En kompis har gjort sylt av svarta vinbär blandat med rabarber. Det låter som en konstig blandning tycker jag. Hon har inte smakat på den än, så jag vet ju inte om det blev gott.
Idag gjorde jag sylt på hälften körsbär och hälften blåbär. Det blev väldigt gott. När fläderbären är mogna skall jag prova att göra grevinnesylt, fläderbär blandat med äpplemos.
När jag gör drottningsylt gör jag den väldigt lättsockrad. Brukar använda syltsocker och normalt ska man ha en hel paket (ett kilo) socker till ett kilo bär. Jag brukar ta en tredjedels paket till ett kilo bär. Det räcker alldeles utmärkt. Tror till och med att det skulle funka med ett kvarts kilo syltsocker.
Hållbarheten blir inte lika lång som om man har i mer socker, men eftersom jag har den i kylen, och äter upp den på 1,5-2 månader, så har jag aldrig märkt av att den börjat bli dålig.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#6 Jag har bären i frysen och kokar efter hand så den blir aldrig dålig.
Undrar om de som gör sylt, saft m.m. har ökat sockermängden. Minns inte att det smakade så sött förr. Brukade gilla Herrljunga äppelcider, men nu är den så söt så den är nästan odrickbar.
Men med så våldsamma mängder socker blir det väl inte sylt men snarare marmelad. När jag gör gelé har jag en del saft och en del socker, men till sylt är det ju betydligt mindre socker. Exempelvis 300 g jordgubbar 200 g hallon 100 g socker. Det är klart att man alltid kan justera sockerhalten efter smak och beroende på vilka bär man använder så blir det väl olika mängder. Jordgubbar har ju i sig själva ett ämne som smakar sött, men dom innehåller väldigt lite socker.
Brukar köpa frusna, blandade bär som jag kokar med chiafrön. Då jag aldrig använder vanligt socker, så gör chiafrön att det tjocknar lite. Sen fryser jag in i mindre förpackningar. Använder till dessert eller bakverk. Vill man sen ha lite sötare smak, så kan man ha lite Sötströ på sylten.