Recept på tupp
Vi hade första tuppslakten hemma igår kväll. Eftersom vi ville slakta när barnen sov blev det ganska sent och vi valde därför att flå och stycka. I frysen har jag därför nu ben och bröstfilé. Problemet är att just tupp inte är något jag lagat innan. Det är en ungtupp på 4 månader, så ingen gammal gubbtupp. Någon som har några recept på tupp? Vi har ytterligare två på tillväxt så det skulle vara trevligt om man hittade bra recept och kunde ta tillvara på djuren efter slakt.
Coq au vin är ju en klassiker🙂 Kan inte länka just nu men googla så hittar du massa goda recept.
/Maria

#1 ja, den klassikern har jag koll på. Även koka med currysås. Det enda problemet med coq au vin är att det är mycket ingredienser vi inte har hemma i vanlig matlagning så det blir mycket att köpa. Hittar jag inget annat blir det ju det man testar dock.
Tupphalvor eller bitar i ugn. Har bara gjort det en gång, enda gången jag ätit tupp i vuxen ålder. Gjorde på samma sätt som med kyckling.

#3 det testar jag nog på en senare tupp… Kanske även helstekning om jag orkar plocka den. Verkar som de flesta föredrar att göra långkok på tupp bara så jag tänkte att jag kanske börjar med något sådant. Tupp, eller höna, är väl kanske vanligare i andra kulturer nu för tiden, så skulle något sitta på ett spännande recept från annat land är ju det urkul ☺️