Lunchlåda till jobbet...
Ja, vad skall man ha i lunchlådan?
Att stå hemma i köket och brassa gott käk i form av till exempel god köttbit med hasselbackspotatis och så vidare är ju helt meningslöst, en biff blir aldrig (om det inte finns något knep jag inte hittat än) god när man kör den i micron dagen efter.
Så, vad har ni för tips på att få "micromat" gott?
Rätter jag tycker funkar bra att köra i micron är ju typ spaghetti och köttfärssås, grytor med mera.
mvh Martin

Vegetarisk lasagne, med svarta linser! Går att frysa och sen tina i micron, blir jättegod. Var har jag nu receptet…
#1 Ja, det får du ju dela med dig av 
mvh Martin
Jag har alltid lunchlåda med till jobbet.
De flesta rätter med ris och pasta går att frysa. Har jag något som skulle vara gott med potatis till så fryser jag själva huvudrätten och kokar lite potatis kvällen innan. Gratänger, grytor, soppor med mera. jag tycker det mesta blir utmärkt.
/Maria

Lasagne med spenat linser och getost
1 paket bladspenat (cirka 250 gram), två burkar minifraiche(jag brukar använda vad jag har keso/kesella/creme fraiche), 175-200 gram chevreost,två tetror krossade tomater, lasagneplattor, 3 deciliter kokta små linser. Basilika, salt peppar och muskot.
Blanda spenat, getost och creme fraiche (eller dylikt) med lite nymald muskot och svartpeppar. Blanda tomatkross, basilika och lite salt (jag brukar ta i lite socker/sirap/honung om jag använder burktomater så blir man av med den "burkiga" smaken). Smörj en lasagne form, börja med en bottenskyla tomatkross, täck med lasagneplattor. Ta sedan och varva med spenatblandning och linser och lite tomat mellan varje lager. Avsluta med lasagneplattor och ett rejält lager tomatkross. Grädda 250 grader i 25-30 minuter.
Hoppas det smakar

Grytor och ugnsformar funkar bra. Brukar göra "tager vad man haver" formar i ugnen som är exempelvis grönsaker som aubergine, zuccini, lök. Det kan bli en bit lax, ris, keso över det hela eller sojagrädde. Det blir en fuktig smakfylld rätt även dagen efter microvärmd på jobbet. Jo utöka det med massa rivna morötter eller ett annat tilägg.
#4 Mycket gott, tack!
mvh Martin