Jordnötssmör som stått framme
Jag såg att min man hade glömt en öppnad burk jordnötssmör i köksskåpet. Öppnad burk ska stå i kylskåp står det på förpackningen.
Jag vet att den har stått i skåpet sen i måndags morse. Han har nämligen börjat med smoothies till frukost denna veckan och gjort olika smaker varje morgon. Och jag vet att han i måndags hade jordnötssmör i.
Tror ni den har hunnit bli dålig? Jag luktade på den och den luktade inte illa och såg helt fräsch ut.
"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."
Vi hade det aldrig i kylen när jag bodde hos mina föräldrar så det borde inte vara någon fara.
Jag skulle skrapa bort det översta lagret. Tror Jordnötter klarar sej länge i rumstemperatur, även mosade.
Jag har aldrig öppnade jordnötssmör-burkar i kylen, de står alltid i köksskåpet. Har aldrig varit med om att det blivit dåligt trots det.
Om locket suttit på hela tiden efter öppnandet, skulle jag såklart inte skrapa. Bara om jag tror att något härsknat lite, som smör i luft.
Tack för era svar!
Locket satt ordentligt på. Då ska jag inte slänga burken. 🙂
"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."
Vi lägger aldrig den eller nutella burken i kylskåpet. De hamnar i skåpet här hemma och ännu har vi inte fått några problem med det.
#6 Nutella har vi också i köksskåpet, det står på den att den inte ska stå kallt. Det var antagligen därför min man även lämnat jordnötssmöret framme. Han kände väl att det är en liknande produkt.