Godaste flingorna?
Apropå frukosttemat här på Matlust i Fokus: vilka flingor är era favoritflingor? Själv har jag snöat in fullständigt på HavreFras och har svårt att se hur jag ska kunna byta. För att det ska bli möjligt måste nog ett medlemskap i AHÄ till… :)
Mvh // Staffan

AHÄ?
Anonyma HavrefrasÄlskare?
Är inte så förtjust i flingor. Möjligen branflakes. Men massor av olika rostade fröer - det gillar jag! Typ goda knapriga pumpakärnor. Det är roligt att börja dagen med knaster mellan tänderna.
Åh, jag ser fram emot att testa Kelloggs nya lansering: Kashi. Bara olika fullkorn, inget socker, inga tillsatser.. ser det ut som av ingredienslistan i alla fall. :)

allt som är mörkt och smakar returpapper!
Blev så besviken när vi bodde på ett B&B i våras och på morgonen skulle jag leva ut min barndomsdröm genom att äta "sockerflingor" som chocopos och kalaspuffar. Det var inte så gott som jag mindes det, bara socker. Jag blev hyperaktiv vilket kanske inte var så lämpligt med tanke på att jag skulle flyga hela dagen =)

Havrefras är klassiska och goda!
I min fil brukar det blandas Branflakes, Havrefras, russin, solrosfrön och linfrön.

Från när jag var liten minns jag bäst Rice Krispies - Snap, Crackle and Pop hörde till de allra bästa vännerna på den tiden… :)
Jag har lärt mig att gilla och älska Havrefras. Det är numera de enda flingor jag äter.
Vänliga hälsningar
Niklas

…dessutom känns det som att havren är väldigt omtyckt av magen vilket måste betraktas som en välkommen bonus - den har man inte alltid varit så snäll mot…
// staffan

Jag tycker att havrefras kan fungera som substitut för godis. Jag kan äta det direkt från paketet vid tvtittande =)

När jag var liten hade jag en liten träask som jag fick Havre Fras i av min mamma. Det var mitt "godis". Hittade den asken många år senare och den luktade fortfarande Havre Fras inuti.
Nu är asken försvunnen men jag kan fortfarande känna lukten om jag tänker på den.

Hehe, kul historia tillalex!
Den påminde mig om att jag och min lillebror brukade bygga skåpbilar av lego och lasta dom fulla med okokta makaroner. Livet är häftigt när en fullastad "makaroni-bil" kan göra en lycklig… :)
Tur att livet är häftigt även när man tänker på att livet är häftigt när en "makaroni-bil" kan göra en lycklig… :)
Eh.. nu blev det djupt…
// staffan

#10 Håller med, Staffan :-)

Jag gillar den där biliga cornflakes varianten.
Brukar äta en skivad banan, russin, solroskärnor, cornflakes och mjölk. Det är jättegott.
Carola
Jag är inte så mycket för flingor utan naturell fil och frukt bitar i tex banan & mango. Annars är väl havrefras helt ok.
Amanda
#12: Är det sånna man äter vid bilåkning? Dom är goda.

När jag var liten, och det var inte sååå länge sedan, fanns det typ Kellogs vanliga och så musli. Nu när man kollar flinghyllan på ICA s[ ser det ut som rena godishyllan…det 'r choklad, jordgubb och cocossmaker…ujuj…
Oskar

Har just testat Starts light/fullkornsvariant. Faktiskt riktigt riktigt god mûsli som inte är lika översöta som de vanliga Start-blandningarna. Fräscht med bitar av torkade blåbär och tranbär också. Värt att pröva!

Jag blandar min muessli av ekoflingor av fyra sädesslag tillsatt med bl. a. solrosfrö, sesamfrö, linfrökross, soijamjöl och råg- och/eller havrekli + russin och svarta vinbär från frysen och färska när det finns att få. Gör en par veckors sats färdig. Mjölk på det hela. Enda sötman kommer från russinen. Kan varieras efter tycke och smak.

Egen….Gärna änglamarks havregryn rågflingor havrekli russin ev torkad ananas papaya äpple mandel nötter vetegroddar och ev något mer . Under närvaro av tandställning kan den med fördel finfördelas i mixer och blir godast då ,(enligt tandställningsbäraren på sin tid.)

Det är inte gott med flingor… alls….

Havrefras med skivad banan och mjölk = supergott. Gillar inga andra flingor. Barnen å andra sidan äter Havrefras under protester då de hävdar att de enda flingor de gillar är Coco-Pops. Var det inte de flingorna man hade med i en test, där det visade sig att en-två dl sådana var som att äta en hel stor chokladkaka till frukost? Tror att det var de. Isch!
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Jag har känt min man i 15-20 år nu och han har alltid ätit Alpen Musli. Varje morgon! Total panik utbröt när den slutade säljas i Sverige till konsumentledet och vi fixade och trixade via restaurangbranschen, köpte på oss vid Englandsbesök (de trodde vi var fullkomligt tokiga som köpte 20 kg) och så vidare. Men så - ett under skedde. City Gross säljer Alpen musli! Friden sänkte sig över vårt hem :)
Själv avskyr jag frukost och äter helst ingenting.
Kommentar till #16 ang Start Light. De älskades av barnen här hemma. Själv åt jag en tallrik - och resten av dagen hade jag sån magknip att jag trodde jag skulle gå åt. I någon slags GI-hysteri har man sötat med fruktos istället för socker. Usch och fy för oss med känslig mage. Start Light? Aldrig mer.

#21 (Illan)
Friden sänkte sig över ert hem - en av de absolut skönaste kommentarer jag läst! :)
Tack // Staffan

Alpen… Hur ser det ut ?
"Golvsop" eller minns jag helt fel??
Alpen Musli innehåller malt och nåt mjölkpulver och är i övrigt typ havre. Jag tycker det växer i munnen, men maken är nöjd. Det är skönt med frid i vårt hem *ler stort*

Men hur ser det ut?? Är påsen likadan som den var för sisådär 25-30 år sedan?? Kort skulle önskas
.Nån jag kände åt det tror jag ….
Alpen är ett helt koncept i hemlandet Storbritannien
http://weetabix.co.uk/range/32/alpen.html
men så ser inte påsarna ut här. De är röda. I Sverige såldes de i konsumentledet (för typ 15 år sen) i en svart kartong med ett alplandskap i bakgrunden.

Nyfiken ändå. Hur ser det ut på tallriken?