Tips på recept med bönor och linser?
Tänkte höra om det är någon som har tips på goda maträtter som innehåller linser eller bönor. Själv gillar jag både och men jag behöver något riktigt smaskigt recept som kan tilltala den övriga familjen:) Alla tips mottages tacksamt!
Mvh Madeleine
Det är ju alltid gott att ha bönor (särskilt kidneybönor) i köttfärsrätter - bra sätt att börja tillvänjningen på! Men mitt allra bästa tips är kikärtsbiffar, det är så gott! Mosa kikärter och rör ihop till en smet med ägg och kryddor, färsk koriander är gott om ni nu gillar det. En gång hade jag i en rest av kokt quinoa också. Forma till små biffar och stek dem gyllenbruna i lite fett, servera bums med kyckling t.ex. Det är jättegott med lite matyoghurt och mango chutney till.
Mmm, nu blev jag sugen på det.
Tack för tipsen, låter jättegott! Jag ska kasta mig över grytorna och pröva! Tror som du att det kan vara bra och börja blanda bönor i tex köttfärsrätter. Min dotter är van vid linser och bönor från maten på förskolan, värre är det nog med min sambo.
Två frågor bara: Köper du kikärtor på burk? Jag är verkligen en nybörjare när det gäller tillagning av bönor i olika former. Sedan undrar jag vad är quinoa?
de som vet säger att det blir godare när man kokar själv - har bara provat själv någon gång med kikärter och vill minnas att de var väldigt hårdkokta… Men man kan göra mycket på en gång och frysa in sedan (borde göra det men skyller på att frysen är så liten). Så jag kör burkar, fast det tar emot miljömässigt. Nu finns iofs ett märke på Coop med kidneybönor och kikärter i tetra. En gång groddade jag kikärter, kokade och använde i sallad - jättegott recept från Annas mat som jag tyvärr inte har tillgänligt nu. När man groddar dem tar kokningen mycket kortare tid. Mungbönor tycker jag är jättegott att grodda också.
Quinoa är ett slags frö, släkt med rabarber, som börjar bli riktigt poppis. Man hittar det i välsorterade mataffärer eller på hälskostaffärer kanske. Man sköljer det och kokar som ris, och det har en mild smak som passar till precis allt, varmt eller kallt. Och det är otroligt nyttigt också.
Med kikärtor kan man ju även göra hommos (hur det nu stavas). med mycket citron och riven färsk ingefära brukar även de som inte gillar kikärtor att gilla det. (jag t ex)
Mvh // Johan
#3 Vi har för tillfället ingen frys så det blir nog inget storkok för mig, tyvärr. Tänk jag har aldrig hört talas om quinoa, kan vara kul att pröva alternativ till potatis, pasta och ris. Ska titta i affären i dag om det finns bland deras hyllor. Åter igen tack för tipset och din utförliga beskrivning Clivia:)
# Hej Johan! Har du något recept på hommos, är det också någon form av biffar som Clivia beskriver ovan?
det finns nog lika många stavningar som det finns recept! Hommos är en röra av kikärter, vitlök, citron och olivolja, sedan är det väl lite olika bud om man ska ha i sesampasta och spiskummin och sånt… Jag har bara gjort det en gång eller två efter recept från någon kokbok så expertisen lämnar jag åt någon annan! Det låter jättegott med ingefära i, det ska jag testa nästa gång! Men jag gör oftare tapenade eller röd pesto när det är röra jag är ute efter…
#5: Precis som clivia skriver så är hommos en kikärtsröra som är med dom en dipp än grönsaksbiff. Som ett alternativ till tzatziki nästan.
Jag tror jag brukar köra kikärtor på burk med stavmixern, sedan blanda i vitlök, pressad citron, riven ingefära, lite olivolja och lite creme fresh.
Mamma till Måns (som också är här på ifokus) har skrivit en kokbok med recept från Ulriksdals Slott och i den finns ett underbart recept på hennes hommos. Det är mest (eller kanske uteslutande) vegetariska recept i kokboken.
Mvh // Johan
Se, man lär sig någonting nytt varje dag!
Undrar om jag inte ätit hommos när jag tänker efter…Jag provar era tips och letar efter kokboken du nämde Johan. Mer vegetariska tips är aldrig fel!

Mmm, bara att sjuda haricots verts så de blir varma men fortfarande krispiga och servera med flingsalt, nymald svartpeppar och kanske lite lite parmesan… Mmmm…