Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 1589 ggr
TacoBelle
0

Vad lagar ni för snabbmat?

Ni ska laga någon middag till hela familjen (5 personer) på max 20 minuter. Ni får inte använda några hel- eller halvfabrikat.

Vad lagar ni?

Anne
0

Pasta, oftast - hinner oändligt mycket på den tiden. Eller lägg till fem minuter, så hinner jag en risotto. Eller en biff med någon god sallad till. Eller en matig sallad med bulgur? Ja, det mesta tycker jag går fort. Glad

TacoBelle
0

Men räknas inte pasta som halvfabrikat? Man gör ju inte egen pasta på 20 minuter?

Anne
0

Jag tycker inte att pasta är mer halvfabrikat än ris.. men visst, man kan göra egen pasta. Det går att göra på 10 minuter, men blir inte överdrivet bra.

Karmatarerskanise
0

Wok går snabbt och är gott.

Gjorde en idag på strimlat fläskkött, zucchini, blekselleri, lök, vitlök, chili peppar och soja.

Trilla
0

Om man verkligen försöker så gör man mat mycket fortare än man tror, prova att ta tid på lite mer avancerad matlagning, man blir överaskad.

MaMaMade
0

Många gånger beror det ju på upplägget, man börjar i "fel ände" så att säga. Glad

preusvarg
0

Jag anser inte pasta eller mjölkprodukter är halvfabrikat Glad om jag har brådis så tar jag pasta och så kokar jag i hopp en burk creme fraiche tomat/basilika med ett paket knaperstekt bacon snabbt och enkelt. Gärna lite vitlöksbröd till. men det får ju gärna komma ur frysen Glad

Fritz
0

Jag brukar göra en squashgratäng (med egen tomatsås) med stekt kyckling eller något gott kött till. Sammanlagt tar det inte mer än 20 minuter.

TacoBelle
0

Fritz DU får gärna dela med dig av receptet till squashgratängen. Glad

jn84
0

Ja, jag vill också veta hur man gör squashgratäng.

Fritz
0

#9 Då lägger jag upp en tråd med receptet

Ixatrixa
0

Snabbmat är väl hemmagjorda hamburgare, tacos eller fläskpannkaka, köttfärslimpa är snabbt också knappt inget jobb.

Pastagratäng på rester blir det ju ibland.

[Asta]
0

Skall det vara snabbmat blir det pasta med sådant som man hinner fräsa eller koka till vid sidan av under tiden som pastan kokar.

En annan snabbmat är wokade grönsaker med kyckling.

En tredje snabbmat är stekt lax med ärtröra (a la Nigella).

AnnaF
0

Testa att koka tortellini, gärna färsk går ju fortare också, med skinka och ost fyllning. fräs bacon tärningar i pannan bredvid, släng i några tärnade färska tomater och låt det såsa till sig, blanda ner tortellinin som gärna får vara kokt lite för kort tid och låt den suga åt sig smakerna. Åja, krydda med massa svartpeppar. Mums!

tjiggit
0

Ett tips på snabb och jättegod mat på 20 minuter. Förutsatt att man hunnit värma upp ugnen innan man börjar räkna de 20 minutrarna.

-Smörj en plåt och lägg på en laxfilé, häll över lite thai chilisås och salta och peppra, in i ugnen i 20 minuter.

-Koka tagiatelle, blanda den kokta tagiatellen med ruccola och häll över Thai chilisås.

Klart! Jättegott och lätt och väldigt somamrfräscht!

AndreasS
0

För mig blir det lätt, Pasta Carabonara. Snabbt, enkelt och suveränt gott.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Karmatarerskanise
0

#16 gör du då en äkta eller den som är vanligare?

fido
0

Om vi ska göra något snabbt så brukar det bli skinksallad. Strimlad skinka brukar vi ha i frysen. Under tiden vi skär grönsakerna kokar vi ägg. Rostat bröd och citronvatten, och du har en god middag.

chinerunner
0

Mina filmer är ju cirka 10 minuter, så jag hinner nog laga 2 rätter på 20 Glad

solskensbarn
0

Sallad har jag alltid hackad och klar, oftast finns det turkisk yoghurt eller creme fraiche hemma också, och så falafel i frysen som jag själv gjort, och så kokar jag lite hirs till det.

Eller kokt blomkål/broccoli med kokad lax eller stekt kyckling, sallad och dressing.

AktieTrader
0

Ris och curryköttfärs.
Fräs köttfärs och lök + eventuellt vitlök. Krydda med mycket curry 1-2 matskedar och salt. Häll på grädde och koka ihop tills riset är klart.