Tillbehör till grillat
Mmm, äntligen är grillsäsongen här på riktigt! Ikväll blir det fläskfilé med Johans ananaschutney.
Ett annat tips till grillat är het melonsalsa. En halv mycket mogen melon i små kuber blandas med saften från en limefrukt, fint hackad röd chilifrukt (styrka efter smak) och nyklippt gräslök. Mmm.
Andra tips på grilltillbehör?
Förra året hittade vi på en ny och god grej faktiskt. Man tar lite rotfrukter - morötter, palsternacka, kålrot, rotselleri och strimlar grovt. Sedan river man bitar av folie och lägger en drös rotisar på varje, saltar och pepprar och har på någon torkad örtkrydda. Lite olivolja också. Knyckla ihop ordentligt och lägg på grillen, det tillagas ganska fort så man får passa noga. Gott och smidigt om man inte har lust att krånga med potatiskok (vi grillar ofta när vi är ute och seglar) men ändå vill ha något varmt och rejält till köttet. Sedan finns ju massor med goda såser förstås… Min snabbaste är att röra ut några msk mango chutney i creme fraiche. Salsa har vi inte gjort så mycket men det får bli till sommaren…
Vi slänger allt vi kan hitta på grillen, typ. Grillad aubergine tex. Skär i 1½cm tjocka skivor och låt svettas i salt ett slag. Torka av, pensla med olivolja och krydda med favoritkryddan (här är det timjan). Grilla hett tills de är mjuka och goda.
Färsk sparris på grillen - mmmmm…
Sås till grillad lax från Arla ursprungligen gör man på gräddfil, nån matsked tomatpuré, saffran efter behag, vitlök, salt och timjan. Låt dra nån timme och rör om då och då. Jättegott!

Jag blev tipsad här (tror det var stenis) om en god kesoröra.
Det är bara vanlig naturell keso, myycket av någon god sort av inlagda soltorkade tomater, vitlök och färska örter om man vill…jätte gott till både grillad kyckling, kött eller till en bakad potatis.
Tabuleh (stavning) är oxå gott till grillat kött med sin lite syrliga smak från bla pressad lime….mmmm nu blev jag sugen på det, det får nog bli till i helgen känner jag !
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.