Matlust iFokus

Matlust

Etikett: matprat
LĂ€st 1323 ggr
Maria
2

Ni som kan grilla

Vi ska grilla idag och vi Ă€r verkligen inga grillare😃

Det blir flÀskkarré som ska marineras 1 timme innan.

Vet ni om köttet vinner pÄ att marineras lÀngre? Kan jag göra det redan nu?

/Maria

Lillyrod
1

Man kan lÀgga i marinad flera dagar innan om man vill. Ju lÀngre tid desto mer smak och det tar kortare tid att grilla. Lycka till!

Lexie82
2

Det Àr svÄrt att marinera för lÀnge, sÄ gör det redan nu du

Maria
1

Åh tack för snabba svar🙂 DĂ„ vet jag vad jag ska göra nu.

/Maria

DesK
0

Kött som ska marineras bör ligga minst ett dygn, gĂ€rna flera dygn đŸ™‚

/Désirée

JazzBass
1

Marinaden (om man rÀknar bort saltet) gÄr in i köttet max nÄgon enstaka millimeter oberoende av tid. Salt dras in i köttet nÄgon centimeter per dygn, lÀngre ju lÀngre man har tid att vÀnta. Det Àr vÀrt att salta i god tid före grillning, men inte nödvÀndigtvis marinera, alltsÄ. Vad man Àn gör ska man undvika att salta 5-30 minuter före grillning, dÄ Àr det bÀttre att grilla genast efter saltning. Detta eftersom salt drar ut vÀtska ur köttet och gör ytan fuktig, och fukten Àr fiende nr 1 om man vill ha bra grillyta (detta kanske Àr viktigare dock om man kör kött som absolut inte ska vÀrmas för mycket. Karré Àr ju förlÄtande och blir nÀstan bara bÀttre av att ligga lÀnge pÄ grillen). LÄter man köttet ligga saltat , helst pÄ ett galler, i 45 minuter eller mer dras en del av vÀtskan in pÄ nytt och ytan torkar lite. Marinad Àr i sig inte heller speciellt bra att ha pÄ köttet nÀr man ska grilla. DÄ Àr det bÀttre att lÄta köttet marineras lÀnge, torka av det innan grillning, och istÀllet pensla pÄ mer marinad mot slutet av grillningen.

Jag gissar att ni ska grilla biffar? SjĂ€lv Ă€r jag svagast för helgrillad (eller egentligen rökt) karrĂ© som fĂ„ vara mĂ„nga timmar och gotta sig i svag vĂ€rme pĂ„ 100-120 grader, men det kan krĂ€v lite övning att fĂ„ till det om man Ă€r ovan med low&slow. Hursomhelst, sĂ„ tycker jag karrĂ© blir godast (saftigast med fett som smĂ€lt och gör allting saftigt) dĂ„ den fĂ„r grillas indirekt i moderat vĂ€rme (kanske 160°C) tills innertemperaturen Ă€r ca 75-80 grader, och sen till sist grillas över direkt vĂ€rme  för att ge den rĂ€tta ytan.  Det tar lĂ€ngre tid, men Ă€r vĂ€rt vĂ€ntan, speciellt om man lĂ€gger med lite röktrĂ€ med kolen och förstĂ„s kör med lock pĂ„ (enda sĂ€ttet att grilla indirekt).

Om marinaden innehÄller en betydande mÀngd socker, naturligt eller tillsatt, bör man vara försiktig med för hög vÀrme för lÀnge, dÄ sockret kan brÀnnas och ge bittra smaker (been there done that). LÄg temperatur Àr bra av den hÀr orsaken ocksÄ.

Medarbetare pĂ„ foto, sĂ„ng och matlust iFokus

Soligajag1
2

#5 Tackar  sĂ„ mycket för grilltips!

Detta spar jag! Jag gillar oxĂ„ att grilla, flĂ€skkarrĂ© blir godast, eftersom det Ă€r mer fett i,  Visst gĂ„r det att grilla flĂ€skfilĂ©, men den blir sĂ„ torr, tycker jag .

Annars tycker jag att lax Ă€r gott att grilla i folipaket! sĂ„enkelt o gott, jag brukar salta laxen,  gnida in saltet, ha pĂ„ citronsaft, röd lök i skivor pĂ„ fisken.

Mums!  Sedan gör man en god kall sĂ„s av rom, creme fraiche, citron och salt, röd lök -hackad smĂ„tt .

HH đŸ™‚

JazzBass
2

#6 - Glad att kunna ge lite tips! Ja karrĂ© blir sĂ„ bra tack vare det höga fettinnehĂ„llet. FilĂ© blir ocksĂ„ bra men blir lĂ€tt torr om man har brĂ„ttom. Man mĂ„ste ha koll pĂ„ innertemperaturen med filĂ© och helst köra indirekt med vĂ€ldigt lĂ„g temperatur i grillen, under lock och gĂ€rna med röktrĂ€ (alflis funkar fint) pĂ„ kolbĂ€dden, och eventuellt brĂ€nna av ytorna till sist pĂ„ hög vĂ€rme (det vill man ju göra speciellt om köttet Ă€r i biffar). Innertemperaturen ska helst bara upp till 63 -65°C  - fĂ„r plockas vid 60° ungefĂ€r - vilket Ă€r en helt sĂ€ker temperatur för vĂ„rt fina nordiska griskött. GĂ„r det upp till 70°C eller över sĂ„ blir det lĂ€tt vĂ€ldigt torrt.

Tack ocksĂ„ för dina tips! 👍 LĂ„ter riktigt gott! 🙂

OlgaMaria
2

Ett tips Àr att ha lite Àttika i marinaden nÀr man ska grilla flÀskkarré. SÄ gott! :-D

/ OlgaMaria, sajtvÀrd pÄ Allergier iFokus

Martin
1

#6 Glöm inte att du kan med gott samvete köra lax utan foliepaket ocksÄ. Kör en hel laxsida (om den fÄr plats pÄ grillen sÄklart) med lite av det du skriver ovan pÄ den. Vi brukar köra lite citronskivor, dill, ibland hackad rödlök. Citronpeppar ibland, och gÀrna chili ocksÄ. Kör den indirekt med stÀngt lock, tar inte sÄ lÄng tid. Mycket saftigt och gott, och resten kan man Àta dagen efter till en sallad (om det nu mot förmodan blir en rest kvar).

mvh Martin

JazzBass
1

Ett annat tips med hel laxfilé, eller mindre bitar med skinnet kvar, Àr att lÀgga den pÄ ett eller tvÄ vanliga pappersark, för att den inte ska fastna pÄ grillgallret. Det gör det ocksÄ lÀtt att dra av skinnet före servering. Vill man servera ett krispigt grillat skinn Àr tipset förstÄs inget vidare, men annars samt vid lite lÀngre rökning förenklar pappret hanteringen av filén avsevÀrt.

Grillar man hel filĂ© Ă€r det ocksĂ„ gott och enkelt att lĂ€gga lite röktrĂ€ (flis eller mindre bitar av t.ex. al eller Ă€pple) direkt pĂ„ kolen för lite extra röksmak. I motsats till vad det stĂ„r pĂ„ vissa pĂ„sar med rökspĂ„n sĂ„ rekommenderar jag (liksom mĂ„nga andra inbitna grillare) absolut att inte blötlĂ€gga spĂ„nen.  Det ger visserligen mer rök, men en inkomplett förbrĂ€nning som skapar en beskare röksmak och mer ohĂ€lsosamma Ă€mnen i maten. Dessutom tycker jag röksmaken kommer bĂ€st till sin rĂ€tt dĂ„ ytan pĂ„ fisken Ă€r rejĂ€lt saltad. đŸ™‚

Jag rekommenderar annars absolut att anvÀnda en digital termometer, eller helst tvÄ, nÀr man grillar/röker med lock. Man behöver för det första ha koll pÄ innertemperaturen i fisken/köttet för att det ska bli exakt som man vill ha det. Speciellt filéer av kött och fisk Àr kÀnsliga; jag tycker sjÀlv att lax blir torr och trist om temperaturen nÄr över 60 grader, sÄ jag siktar pÄ ca 50-55 graders sluttemperatur och plockar bort den strax innan. Lufttemperaturen i grillen Àr ocksÄ bra att mÀta med digital termometer.

Gronstedt
2

Om ens trĂ€dgĂ„rd Ă€r hemsökt av parkslide, kan man med fördel anvĂ€nda dess blad i stĂ€llet för papper under bĂ„de fisk och kött đŸ™‚.