Riva, skära eller klippa sallad?
Tycker jag hör olika teorier kring det där med salladslagande. Ska man till exempel skära eller riva den? Och skölja innan eller efter man ger sig på att dela den? Hur gör ni?
Blöt sallad är inte kul, men sandig sallad är nästan värre…
//Pernilla
Jag delar salladen i blad, sköljer bladen och skakar eller om jag känner mig ambitiös, kör dem i salladsslungan. Sen river jag dem oftast i lagom stora bitar.
Sandig och jordig sallad är riktigt ruggigt! För att inte tala om sandiga nässlor. Jag sköljer innan jag delar, och sedan får det rinna av i diskstället eller på ett papper. Jag har många gånger funderat på att skaffa en sån där gallermojäng som man lägger i botten på skålen och gör att salladen eller räkorna eller vad man nu har inte behöver ligga i blöt…
Jag river min sallad, har läst någonstans att den suger upp dressing bättre då. Vackrast och godast tycker jag är en blandning av olika sorters blad som både är delade och hela.

Om jag ska ha sallad till tacos så blir det den vanliga och urtråkiga vanliga isbergs salladen och då skär jag den i tunna tunna strimlor.
Annars så sköljer jag salladsbladen och baddar dom torra med papper och river ner dom i sallads skålen. Jag gillar att ha krispsalladen som bas och sen "krydda" upp det andra goda sorter.
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

har jobbat som kallskänka så jag sköljer den och skär "randigt"
Knivar och sallad går inte bra ihop. Det är bäst att riva. Nu brukar ju jag ta hand om hela huvudet på en gång när jag "öppnar" ett och är det isberg det handlar om så kör jag in tummen vid roten och bänder så den går att lossa och ta bort. Ner med hela huvudet i en 5-l hink med kallt vatten och då går bladen lättare att lossa. På kvällen när man plockar undan byter man vatten och lägger i en assiett och vatten så det täcker. Sen in i kylskåpet så håller den sig fin till nästa dag (minst).
När man köper sallad ska man ta de lätta huvudena. De tunga är så täta och beska.