Matlust iFokus

Matlust

Etikett: matprat
Läst 1663 ggr
isnornin
0

Vilken Thairätt gillar ni bäst?

Ni får även gärna tipsa om bra thai restauraner.

MVH Isnornin

Karmatarerskanise
0

Gillar inte thaimat så mycket :/

Pernilla
0

Tom Kha Gai! Och så en fantastisk wokad variant med massor av färsk chili och sötbasilika som min lokala thaitant lagar till… Mmmm.

rumpino
0

enkelt, biffsallad!

det finns en mkt enkel thai på malmskillnadsgatan i sthlm som är väldigt prisvärd. min favvis

isnornin
0

#3 det låter gott!

MVH Isnornin

Anne
0

Pad thai, helt klart :)

Karmatarerskanise
0

Vad är det Anne?

Martin
0

#5 Absolut en favorit!

Min favorit är med räkor, eller kyckling

Recept från Recept.se 

Kök: Thailandskt

Typ: Huvudrätter
Tillagningstid totalt: 1 time
Arbetstid: 30 min

Ingredienser: 

4 

pers.

250 g nudlar

125 g adzuki böngroddar

(Läs om)

1 1/2 tsk olja

(Läs om)

1 dl rostad jordnöt

(Läs om)

1 stk lök

(Läs om)

1 klyfta vitlök

(Läs om)

12 stora oskalade räkor

(Läs om)

1 msk tomatketchup

(Läs om)

1 msk fisksås

1 msk strösocker

(Läs om)

1 msk citronsaft

(Läs om)

1 msk vitvinsvinäger

2 pastöriserade ägg

(Läs om)

Tillagning:
-Koka nudlarna efter anvisning på paketen.

-Hetta upp olja i en wok på medelhög värme. Fräs den hackade löken och pressade vitlöken i ca. 5 min. Tillsätt räkor och stek tills de är ljusröda. Rör i ketchup, fisksås, socker, citronsaft och vinäger.

-Tillsätt lätt uppvispade ägg och stek utan att röra tills äggen har stelnat något. Tillsätt de kokta och avrunna nudlarna, böngroddar och hackade jordnötter.

-Stek vidare under omrörning tills nudlarna är genomvarma. Lägg över rätten till ett serveringsfat och dekorera ev. med mer böngroddar, hackade jordnötter och koriander.

mvh Martin

MaMaMade
0

Sateh gai m jordnötssås…cashewkyckling…tom kha gai är en *mkt* god o fräsch soppa…perfekt när man är förkyld…grön papayasallad är gott men svårt att få tag på här…

Räkor i lime- o kokossås är smaskens, korianderfläsk m färsk ananas likaså. Thailändska fiskkakor…*mums* o när jag gör friterade räksmörgåsar äter jag nästan ihjäl mig, särskilt om jag gjort citron- o vitlöksdippsås till.

Vegetariska vårrullar är smaskens men de får man väl kalla asiatisk mat då de finns överallt.

isnornin
0

Thairäkor är min favorit!

Kan ta fram receptet ifall någon vill:)

MVH Isnornin

eventkocken
0

Allt jag rör ihop med "Batteriet" jag har hemma av såser, pastor, kokosmjölk, lime, limeblad, ingefära, vitlök, citrongräs och annat jox ;)