Kan nån göra denna äggfri?
Jag har ett recept på matchakakor som funkar för de flesta (mjölkfri om man vill, glutenfri, vetefri, nötfri, citrusfri osv) men det är ägg i. Finns det nån som har lust att ge tips om vad man kan byta ut ägget mot så att den är äggfri också om man vill/behöver.
l'm back

Finns något som heter No Egg = äggersättning, brukar finnas vid samma hylla som glutenfria produkter på mataffärerna.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#1 Funkar den alltid som ersättning? (Vissa saker man ersätter med funkar ju vara till vissa saker).
Står det på hur man ska använda den?
l'm back
NO Egg består nästan till 100% av majsstärkelse. Så man kan lika gärna ta det eller potatismjöl.. Nu har jag inte läst receptet, men ska äggen funka som bindemedel och det ska gräddas/hettas upp, så går det att ersätta.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

#2 Ingen aning, har aldrig använt det själv då jag tål ägg, har bara sett det stå i hyllan på affären.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#3 Det är småkakor så vad jag förstår ska ägget stå för "luftighet" också. Det är bara potatismjöl som mjöl i den.
#4 Ok, tack ändå
l'm back
#5 Ok. Då kan man oftast bara utesluta ägget. Det kommer bli koncistensskillnad, men de bör hålla ihop palla fall. Möjligen att man får ta lite mer vätska för att få en formbar kakdeg. Jag gissar att de kommer flyta ut, så forma bollar och lägg på plåten, så bör det funka.
//Ida
Konsistensskillnaden kommer vara den att kakorna kommer vara lite "torrare" och smuligare. Men det går. Jag har bakat veganska, vetefria drömmar på bara potatismjöl som mjöl :)
//Ida
i just detta recept hade jag provat att ta en gnutta bakpulver i stället för ägg.
#8 Jag får testa, hur mycket ungefär?
l'm back
Låg och funderade på detta igår, kom också fram till att bakpulver borde funka :)
//Ida
1 krm borde räcka.
//Ida
#11 Tack får testa, jag ska ändå få besök i veckan 🙂
l'm back
Tänkte också testa :) Tror det blir idag.. Halvkrasslig dotter kan behöva något att göra.
//Ida