Matlust iFokus

Matlust

Etikettutanför-ämnet
Läst 2998 ggr
Garm
1

Ris och torkade bönor. Utgångsdatum?

Har ris och torkade bönor något egentligt utgångsdatum?

Rensade skafferiet och hittade både ris och torkade bönor med utgångsdatum för ett par år sedan (borde rensa oftare känns det som). Kan jag använda dessa torrvaror med gott samvete eller ska de slängas? Känns så bortkastat att slänga.

Anterrabae
1

Klart du kan använda dem. Kolla bara så det inte kryper eller så i dem. De blir inte dåliga.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

zakkris
2

I sverige måste man skriva ut  bäst före men torrvaror håller i flera flera år, som åvan skrev så länge ohyra inte kommit dit är de inga problem

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Anterrabae
2

Man kan se det som att garantin gått ut. Man kastar ju inte Bilen, bara för att garantitiden gått ut. Samma med Bäst före. Det betyder att garantin som tillverkaren lämnar gäller till då. "Används före"/"senast förbrukad" är en annan sak, då handlar det om produkter som blir hälsovådliga och kan innebära risk om man låter datumet passera.

//Ida

Garm
3

Tack så mycket för bra svar. Då behåller jag mitt ris och mina bönor och använder dem som vanligt. 🙂

Anterrabae
1

Det låter som en klok idé :)

//Ida

tlover
2

Jag har märkt att ska man grodda bönor så är det nästan bäst att göra dt innan dom gått ut för färre och färre börjar gro ju äldre dom är.

Man kan också måsta blötlägga el koka dom lite längre.

l'm back

Garm
1

#6  Det hade jag ingen aning om. Mycket bra att veta, tack för informationen. Ska tänka på det när jag kokar dem. Vid groddning bör alltså så nya bönor som möjligt användas?

tlover
1

#7 Ju nyare bönor/frön ju större procent gror helt enkelt.

Vissa gror ju nästan alltid men ju äldre bönor/frön ju fler ogrodda bönor/frön får man rensa bort efter dom inte grott.

l'm back

Garm
1

#8 Ska hålla det i tanken nästa gång jag groddar. Tack så mycket 🙂