Matlust iFokus

Matlust

Etikett: matprat
Läst 838 ggr
[Asta]
0

Söker festligt men magert recept

Imorgon kommer sambon hem efter att ha varit iväg en hel vecka. Jag tänkte jag skulle fixa till någon mat, men fantasin tryter för mig den här veckan. Har ni några bra förslag?

Jag försöker hålla igen, så jag vill inte ha recept med massor av grädde och creme fraiche - sådana har jag redan. Fläskfilé är en fundering jag har.

Anne
0

Det var ett recept på fläskfilé med kantareller i senaste buffé som såg himla gott ut. Här. (Jag skulle nog skippa tryffeloljan, tror det blir lite mycket..)

[Asta]
0

Det såg ju riktigt spännande ut. Dessutom kanske jag skulle kunna kosta på mig lite tryffelolja, det var ju inte så mycket. Vi köpte nämligen tryffelolja när vi var i Italien i somras och vi har inte använt den ännu. Kanske köra lite parmaskinka istället för sidfläsk!

Och så ugnspotatis istället för gratäng - så blir det inte så fett!

Där har man för att man inte har plockat Buffé ur plasten ännu!

Anne
0

Haha - jag bläddrade igenom den till frukost. Funderar på det här  till söndagsmiddag, så du kan väl rapportera om det blir gott? :)

Karmatarerskanise
0

Jag har ätit det dät :) Riktigt gott!!

preusvarg
0

kan katrinplomon speckad fläskfilé med hasselbacks potatis och en skogssvampsås vara något? man behöver ju inte utesluta cremefrechen helt det finns ju smalare varianter av den. fast en skogssvampsås går ju att göra utan grädde eller crfr. nåvä det var en fundering.

[Asta]
0

preusvarg - det låter nog gott - men vare sig hasselbackspotatis och skogsvampssås är några magra rätter. I vart fall inte när de görs hos oss :)

Annars älskar jag hasselbackspotatis.

[Asta]
0

Gjorde den här fläskfilén igår och det blev väldigt gott. Jag gjorde inte alldeles som i receptet. Istället för sidfläsk tog jag Prosciutto och jag lät äppelbitarna steka med lite istället för att lägga i dem bara kalla. Jag tyckte de blev så trista i färgen annars.

Jag hade hela ugnsstekta/bakade potatisar till. Jag skulle tro att en gratäng är ännu godare (som i receptet), men det var gott med de här potatisarna också eftersom du har sås till fläskfilen, och kantarellröran är också saftig.

Sambon käkade för ca tre personer (jag hade tänkt att vi kanske skulle haft det idag också :)) så han gillade det också.

Anne
0

Vad bra Asta! Jag ska absolut testa vid tillfälle jag med. :)