Vad kan jag frysa in?
Nästa vecka börjar jag arbeta på mitt nya jobb. Det kommer att innebära långa dagar med högt tempo och jag kommer inte att vara hemma förrän sent på kvällen. Jag känner mig själv och jag kommer garanterat inte att vilja ställa mig vid spisen och laga middag på kvällarna utan då vill jag ha någonting färdigt som jag bara kan värma på.
Supersmidigt med matlådor - tänkte laga ett gäng middagar (och kanske luncher) på söndagskvällarna men tänker då att det jag lagar på söndag kväll kanske inte är så gott (läs kul/fräscht) till lunch på fredag? Räddningen då är ju att stoppa in ett gäng matlådor i frysen som jag kan slänga in i kylen samma morgon som jag ska ha den (så att den inte är djupfryst när jag kommer hem på kvällen, hungrig och trött).
Men då börjar jag fundera… Kan jag frysa in vad som helst? Soppor? Stekta och kokta grönsaker? Maträtter med ägg? Maträtter med mjölk/grädde? Bönor/ärter?
Nu har jag till exempel nyss gjort dessa. Själva "köttbullarna" kan jag frysa in (väl?), men hur är det med den stekta grönkålen?
Kött och fisk kan man frysa in, det vet jag, men jag är vegetarian - så det behöver jag inte bry mig om… 😉
Äggrätter och potatis är ingen höjdare. Fryser du in ris eller pasta så ha en komplett måltid med gryta/mycket sås som blandas då blir det bäst. Pajer (även dom med äggstanning i) och lasagne är ju toppen att frysa in!
/Christine
Just grönkål går fint att frysa både rå och tillagad. Soppor och grytor går oftast bra att frysa, likaså kokta /stekta grönsaker, ärter och bönor. Vissa såser tenderar att dela sig i frysen, men smaken ändras inte nämnvärt och ofta går det att vispa ihop en skuren sås. Det går bra att frysa de flesta vegetariska färser, så bullarna bör gå att frysa.
Ger dig ✨ för att du planerar så bra för din mat! 🙂
/Désirée
ska du bara veckolaga så håller maten utmärkt i kylen. Smakar tusen gånger bättre än efter en vända i frysen.
Tack alla!
Det blev blomkålsmos med "köttbullar" (de som jag länkade i första inlägget) med grönkål, grönsaks-pyttipanna med morot, kålrot, palsternacka, kikärtor, vitkål och grönkål samt en grönkålssoppa (ja, jag har handlat på mig massa grönkål som ni förstår…). Lite ligger i frysen, får se hur det känns när jag äter!
#4 - Även fredagslunchen som lagas på söndagseftermiddagen? Vet att exempelvis blomkål i kylen luktar och smakar illa efter några dagar (eller så är det kanske jag som är känslig? 🙂).
#4 det du lagar på söndag håller till nästa söndag. Jo broccoli/blomkål och sådant som man bara snabblagar/tinar luktar snabbt fis i och för sig, men det går ju fort att tina i micron och mosa ihop. Ett ägg tar nån minut i stekpannan etc. Det blir liksom inte samma "stå och laga mat" när man snabbfixar tillbehören, och så får man mycket fräschare mat. 👍
Jag fryser det mesta. Det enda på rak arm som inte är gott är potatismos. Och själva potatisen kan vätska sig av iskristaller, men lägger man sås över innan frys så går det. Och såser m.m. kan behöva en klick fett eller lite extra vätska vid uppvärmning ifall den skär sig eller t ex pastan dragit åt sig av sås.
Jag fryser in nästan all mat jag gör hemma i matlådor.
Det enda som inte blir riktigt lika bra efter upptining/microvärmning är pastarätter som innehåller grädde.
#7 Jag brukar göra potatisbullar av överblivet mos. Dom går bra att frysa. Lite hackad lök är gott att ha i.
Fryser det mesta. Är så bekvämt att ha färdiga portioner i frysen, sen vill jag inte spara mat i kylen mer än över natten.
#9 Jag med, eller potatisplättar. Fast det blir sällan över till frys. Det är något vi gör dagen efter vi har kokat potatis som blir över.
Fryser allt utom potatis och färska grönsaker. Däremot går potatisgratäng bra att frysa tycker jag, gjorde däremot en sats för ett tag sedan som vart vattnig och grynig vid upptining och smaka inte alls något vidare. Har ingen aning om vad som hände.
Tack för alla tips, råd och idéer! Nu är det snart helg igen och dags för en ny matlagningsomgång. Maten som jag lagade förra helgen har klarat sig fint i frysen!
#11 Kanske berodde det på vilken sorts potatis du använde. Man kan ju göra gratäng på andra grönsaker om man vill frysa. Gott är att blanda morötter, palsternacka. broccoli, champinjoner, purjolök och vitlök. Man kan ta vad man har hemma.
Gott är också kålrotsgratäng. Man häller lite grädde i en form (så behöver man inte smörja), sen skivad purjolök och på det kålrot i ganska tunna skivor, (ungefär så stora som potatisarna i potatisgratäng). Så några pressade vitlökar, svartpeppar och salt, mer grädde + mjölk och överst riven ost. 200 grader ca 1 timma. Eventuellt folie på om den verkar bli för mörk.
#13 jag funderar på det jag med. Vilken potatis ska man inte använda eller kanske lättare att svara på vilken man ska använda?
#0 Allt…(säger nybörjaren) 😃