Matlust iFokus

Matlust

Etikettköksutrustning
Läst 2107 ggr
Pernilla
0

Oumbärligt i köket

Jag har ärvt en gammaldags potatismos-stöt av min farmor, en sådan där som är rund skiva med hål i som man stöter ner i potatisen tills det blir finfördelat.  Jag använder den inte varje dag direkt, men jag vill inte vara utan den…

Vilka prylar kan ni inte vara utan i köket?

mans
0

Min aerolatte mjölkskummare!

Förutom att skumma mjölk till latten är den oumbärlig för att blanda en vinegrett så fint att den inte separerar, nånsin!

johan
0

Bra idé! Jag gillar ju inte kaffe, men vinegrette gillar jag.. :)

Mvh // Johan

mans
0

Jo, jag såg det på annan plats på detta forum… ;)

stry
0

1) Mina två (so far..) Globalknivar. En standard kockkniv G2 och en Swedish flexible filet. Är nog svårt att hitta bättre köksknivar.

Välskötta håller de en livstid också, misttänker jag iaf :) Så de är mkt prisvärda också.

2) Sedan det stooora slaktblocket inköpt på IKEA för flera år sedan, som jag oljat in med 1 liter parafin från start. En härlig skärbräda där allt får plats. Tyvärr verkar den stora tunga modellen utgått ur sortimentet nu :(

3) Pepparkvarnen.

stry
0

> Mans: Är det en sån som sitter på espressomaskinen och skummar med ånga eller är det en sorts visp?

Tänkte bara om jag ska köra vinegretten med ånga, då blir den väl varm? =/

Niklas
0

Kockkniv är mitt favoritredskap. Sabatier gillar jag.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

rumpino
0

kniv och stor stekpanna är väl det som används absolut mest tror jag.

stry - är det inte sån där man 'pumpar' upp o ned med?

stry
0

#6 En vad? Pepparkvarnen? Nej det är en Peugeot i trä, helt vanlig som man vrider på.

t0bias
0

Som pappa kan jag säga att micron borde få nobelpris i oumbärlighet. Den sparar en himla massa tid vilket direkt kan omsättas i sömn.

Anne
0

Aerolatten är onekligen en höjdare - även perfekt till att vispa ihop modersmjölksersättning för katter, men det kanske inte så väldigt många har behov av. :)

Min "stora" favorit är min Kitchen-Aid. Underbar. Men i en lite lägre prisklass, stavmixern. Kan inte leva utan. Love it.

Och så bra knivar förstås, men det är väl ett måste för alla.

Sivan
0

Min kockkniv av märket Dorres och mikrovågsugnen. Min diskmaskin också förstås. Jag hör till den skaran som näst intill hatar att diska.

Kiara
0

En sax Räcka ut tungan

Pelle
0

min fantastiska gashäll (Fyra brännare ren glädje) och min otroligt cleana Porschekniv med tillhörande slip.

gejsa
0

Micron och kaffebryggaren är det som jag mest använder i köket.

Carola

Sivan
0

En gashäll verkar vara bra att laga mat på då det är lättare att reglera värmen.

Slipen som du skriver om Pelle, hur fungerar den? Har du en bild på den? Jag har bara ett brynstål och det fungerar inte så bra.

AndersE
0

Kanonkulan!

(Till julsenapen…)

Pelle
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

# 15 ungefär så här ser den ut, hade inte kameran i närheten så jag plockade en bild på globals variant. Det sitter ett hjul inuti, sen drar du kniven i ett spår och slipar hjulet knivens egg på båda sidorna samtidigt. Finns mkt billigare än så att tillgå, Nils-Johan t ex. Har fått den som företags give-away så jag är osäker på märket. Hursomhelst så är de här väldigt smidiga att arbeta med jmf med ett bryne i stål eller keramik om man kontinuerligt underhåller sina knivar vilket man naturligtvis gör om man väl investerat i en ordentlig kniv.

Pia
0

Rivjärnet, skalaren, vattenkokaren. *Man har inte så stora krav på tillvaron i köket*:)

Aerolatten har legat dammig och bortglömd i åratal… Men det var ju ett himla bra tips, Anne, med att vispa kattmodersmjölksersättningen! Som man peppar peppar inte skall behöva göra alltför ofta förhoppningsvis….:)

Illan
0

Favoriter är vattenkokaren, diskmaskinen, min enda Globalkniv och mina muffinsplåtar :)

Pernilla
0

#19 Muffinsplåtar är bra att ha! Själv fick jag som synes köra i koppar senast… :(

Illan
0

Mitt senaste inköp var en springform med diametern 16 cm. Föll handlöst för den och tänker mig att jag i den kan göra allergivänliga alternativa kakor till minsta tösen… Förmodligen kommer den mest att ligga oanvänd, men den gör mig glad!

Anne
0

Oh, en liten springform! Jag är på jakt efter 20-cm springformar, men helst med teflonbeläggning… och det hittar jag banne mig inte. *suck*

Illan
0

Den jag köpte var av märket Dr Oetker på Verner o Verner. Ingen teflon, men det släppte så fint ändå. Och den lilla kladdiga chokladtårtan blev raskt barnens favorit så alla åt allergialternativet liksom Skrattande

Susanne
0

Peter, som skalar och skär allt jag stoppar i händerna på honom medan jag själv står med näsan i pannorna.

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Pernilla
0

#24 oh vad fint. Var handlar man såna?

Susanne
0

Jag sprang på honom av en händelse, hemligt ställe Skrattande
Saken är den att man måste ta de som är lite yngre, annars fungerar de inte. De äldre skalarna/skärarna är något besvärliga att handskas med Flört lite slöa är de också och någon slip till dessa har trots idogt sökande inte hittats =)

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Pernilla
0

#26 Haha! Jag har också satsat på en yngre förmåga, det verkar ju lovande!

Pia
0

:)