Alternativ till shortening ?
Tjena alla som vissa vet så ska jag baka tårta ;P undrar efter ett alternativ till shortening (hydrogerat bomulsför/palm olja blandat med flyttande veg olja) ska finnas versioner som inte har några mättade fett syror längre i sig typ "Crisco Zero Grams Trans Fat" .. och undrar ifall ni vet något ? grejen är att med smör eller margarin så blir det vätska som ångar igenom kakan specielt när formen ska smöras .. och ger inte än lika bra bryning av kakan.. funderar på att ta jordnötts olja .. men det ska gjärna vara fett i fast form .. :S
Kom på att jag kan ju ha smörpapper i botten .. bör nog funka bra .. hmm.. om det inte blir svårt att få bort vill säga..
Jag har ju alltid trott att just margarin och shortening är samma sak, typ. Huh…
Shortening innebär ju att det inte finns något vatten inblandat
Är det vatten i margarin då?
Kom på ett tips. Jag smörar i stort sett inga formar längre (fast när jag gör det så använder jag just smör, det tycker jag ger en bättre yta) utan jag har klippt till teflon-bakpapper i lagom stora rundlar för mina formar. En sån i botten, möjligen lite fett på sidorna om det är en väldigt kletig kaka - och ingenting fastnar, ever. Teflondukar finns att köpa lite här och där - jag använder det också istället för bakplåtspapper till det mesta - men de slits ut efter ett tag. Då är det perfekt att istället klippa i ordning såna här cirklar. Jag har även det till mina muffinsplåtar, när jag inte orkar fippla med pappersformar. :)
Yes både smör och margarin har 80% fett o 20% vatten ;D .. varför det inte kan va så jätte bra att smörja med smör är ju att det finns vatten i smöret .. och när det smälter så kommer det ner i bottnen och börjar att ånga igenom kakan och kan få det att c konstigt ut .. ska vissa vad jag menar i min dokumentasion om hur jag lagar min hallon tårta. har just handlat in alla ingredienser. ;D oj va onyttigt detta blir .. tur inte jag ska äta det .. lol!!