Matlust iFokus

Matlust

Etikettutanför-ämnet
Läst 2881 ggr
Linda
0

Sluta käka godis igen..

Jag har seriösa problem med mitt förhållande till choklad,godis men nu får det vara nog.

Eftersom jag ska sluta röka så fort jag slutat äta godis (för att slippa gå upp allt för mkt i vikt.)

Alla säger att bara man äter rätt,dricker mkt vatten osv blir man inte sjukligt sugen på godis..hmmpf =FEL på mig.

Jag tom äter krom för att minska suget och igår kände jag mig som en knarkare på avgiftning, mådde jätte dåligt att vara utan godis.

Är det någon som har samma problem som vill ge något tips..Vad som hälst..

/Godisoman

AktieTrader
0

"Jag tom äter krom för att minska suget"
Tuggar du på kranarna eller finns det piller?

Niklas
0

Prova att äta mycket frukt. Äpplen till exempel. Det tar bort mitt godissug. Fast choklad tänker jag inte sluta med.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Linda
0

Piller eftersom kranarna inte ser så smaskiga ut..

AndersE
0

En klassiker är väl att ha "morotsslantar" i en plsatpåse i fickan. Klen tröst…

Frukt är nog bästa alternativet, precis som Niklas säger…

Kiara
0

Så här gjorde jag, ät på regelbundna tider och mycket fibrer det är ju grunden för att inte få blod socker fall och få ett "måste ha godis NU anfall".

Men som start på anti godis ätandet så tog jag 10 dagar socker fritt, start måndag slut fredag veckan efter, inget socker inget bröd ingen pasta ingen potatis inga kolhydrater alls (jag uteslöt kaffe också för att plåga mig riktigt). Bara grönsaker och kött, fisk och Svamp Bob. Första fyra dagarna var det nog ingen familj heller för dom ville inte vara i närheten av lätt irriterade mig. Sen på dag fyra så började ork och energi komma, mer än innan då blodsockret plågat mig.

Nu äter jag bara 60-90% choklad, Läkerol och undantags vis något godis men då max en tablett ask i mängd. När jag är bort bjuden kan det också bli någon liten kaka om den är hem bakad.

Nu äter jag bara fiber pasta, råris, potatis och grovt bröd inget vitt allas och jag är mätt länge och äter mindre än före. Att jag sen går ner ett kg i månaden det är ju bara bra och än så länge finns det att ta av.

Linda
0

Jag har prövat allt det där men tror att problemet är att jag är så aktiv och får i mig för lite energi och det som går fortast och få i sig e ju en påse godis.

Mvh Linda

Kiara
0

#6 ja just det du är socker beroende = avgiftning -> tuft men effektivt ditt blod socker åker bergodalbarna, ta bort allt socker i 10 dagar och Gråterdet är tuft

AndersE
0

Kiara har helt rätt. Man märker det om man fastar. Efter ett antal dagar försvinner (eller i alla fall minskar) sockerbehovet.

Men godis är ju så mycket mer än blodsocker. Ritualer, vanor, egen belöning etc…

Pernilla
0

Håller med Anders E. Jag försöker också lägga av med sött men det svåraste tycker jag är belöningsfaktorn. Skulle behöva hitta en annan hälsosam stimulant som funkar lika bra och är lika lättåtkomlig än en kanelbulle till fikat med kompisarna eller lite godis när jag gjort nåt bra…

Äter massor med frukt, det hjälper, men…

Frågan om det är för att man vet att godis är något "syndigt" som man blir så sugen på det? I så fall blir den onda vanan svår att bryta.

Kiara
0

Jag har inte haft några som helst problem med att vilja ha godis efter min avgiftning och nu är bara det att sita ner och ta en kopp avkoppling. Om jag är tugg sugen så tar jag nötter eller % choklad, har man inte blossocker fall så blir man inte sugen. Men det är ju klart att dom 10 dagarna var tuffa och jag kan aldrig mer godis frossa för då måste jag ta 10 nya dagar och vem vill detSkrattande

Niklas
0

#9: Riktig choklad. Tycker du inte om det?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Faxlin
0

Jag tror jag är så sugen på godis för att jag vet hur gott det är. Jag menar jag kan få sug efter en speciell sorts godis trots att jag har annat hemma.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Pernilla
0

#9 Jo, choklad med hög kakaohalt är underbart. Lite lyxigare frukt typ körsbär, mango funkar också. Önskar jag skulle komma så långt att jag tänkte "Hurra, nu har jag varit duktig, jag ska belöna mig med en härlig… promenad!"

Drömma kan man ju…

Linda
0

Jag har hållt mig i fyra dagar och så åkte jag dit med Paradis asken igår på fem bitar..kan jag bli förlåten??

-Det är som Kiara säger stå ut och bli avgiftad../Godis knarkare

Pernilla
0

Det går faktiskt lättare och lättare. Har fixat veckan så när som på en ynklig pepparkaka. Grejen är väl att när man väl bestämmer sig för att ta en chokladbit till, så bäddar man förmodligen för att sockersuget kommer igång igen. Alltså är dte inte en chokladbit man äter utan typ åtta. Usch.

Kålrot verkar funka som ett utmärkt snask-alternativ! *mumsar*

Linda
0

#15 Bra för dig men kom igen en kolrot i stället för godis..nja då måste jag komma från planeten Mars för det e gott med choklad ju..inte kolrötter.

I dag har jag knaprat så mkt morötter och äpplen att jag snart både gnäggar,får ont imagen, och aldrig mer vill se åt en grönsak.

Och Niklas nej det ska vara marabou mjölkchoklad och visst jag tjuvar Charlies choklad oxå om det inte finns något annat.

-Jag äter ju allt..typ..inte kolrötter dock.

Pernilla jag är avundsjuk på dig men kämpa på du e duktig du och rolig.

Ha det gott!

Kiara
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Linda börja nu på måndag skippa helgen som är nu.

På måndag tar du bort att kolhydrater och då menar jag allt med socker.

Godis, kakor, glas, choklad … det inser du nog men bort ska också bröd, pasta, potatis, ris och alla mjöl rätter. Dricka är vatten eller mineral vatten inget annat

Nu ska du leva på grönsaker, nötter och kött/fisk/Svamp Bob i tio dagar inget annat bara det. Dra också ner kaffet till ett minimum. Din omgivning får stå ut med dig det är ju bara tio dagar. Efter fyra dagar kan du börja äta en grov skiva bröd om dagen.

1. Måndag
  2. Tisdag
  3. Onsdag
  4. Torsdag grovt bröd blir tillåtet Skrattande
  5. Fredag
  6. Lördag
  7. Söndag
  8. Måndag
  9. Tisdag
  10. Onsdag kuren är slut men tänk på att i framtiden får du endast äta fullkornsprodukter till vardags och undvik godis och annat med socker.

Håll ut det är ju bara tio dagar och du borde bli socker avgiftad men ett sned steg och du får starta om. Köp hem solros frön och nötter som du kan äta som godis popcorn har jag för mig också är tillåtet. Ät ordentligt och på regelbundna tider, slarva inte det är bara tio dagar av dit liv.

Ja det funkade på mig och hela familjen äter nu fullkorns pasta, råris och grovt bröd och när jag "syndar" då är det små mängder som jag riktigt njuter av.

mikal
0

Mitt godissug försvinner mer om jag håller blodsockret på jämn nivå med många måltider och mellanmål.

Frukt, bär och nötter kan du ju ta till dina mellanmål.

Micke

Lise-Lotte
0

Torkade Aprikoser!

//L-L

mikal
0

Torkad frukt innehåller mer energi än färsk frukt eftersom den
inte innehåller vatten. Jag säger inte att torkade aprikoser är dåligt,
men att man bör tänka sig för när det är just torkad frukt man stoppar i sig eftersom det blir mer energi per viktenhet eller vad
man ska säga.

218kcal / 100gr

MVH Micke

Linda
0

_Det värsta är att jag inte vill gå ner i vikt för mycket är redan rätt smal och vill inte se ut som ett torrt löv när jag avgodiserar mig..
_

Lise-Lotte
0

#20 det är sant som du säger Micke men när det handlar om Aprikoser och specifikt de torkade så är de bra i avseendet att GI´t är ovanligt lågt bara 31. Och att med tanke på det så kan man kanske ha en chans att klara sig lite längre stunder från sötsuget genom att blodsockret hålls i bättre balans med dem Räcka ut tungan

//Lise-Lotte

Kiara
0

#21 du ska dra upp den nyttiga maten, tänk som du utfodrar hästarna och ge dig själv ett bra basfoder i ordenlig mängd. Även du som är smal kan få vällevnadssjukdomar som diabetes så det är viktigt att huvud delen av dit kaloriintag är riktig mat och inte godis. Vill du bygga din kropp på socker om du drar upp proteinerna så har du möjlighet att bygga mer muskler och forma kroppen.

Jag tror din vikt är en ursäkt för att inte ta tag i dina problem för du vill sluta äta godis för du är rädd för att gå upp i vikt om du slutar röka. Ta nu bort godiset och allt socker och ta risken att gå ner i vikt sen kan du ju gå upp dom kilona nyttigt när du slutar röka, frågan är har du bestämt dig eller letar du ursäkter för att slippa. Du kommer aldrig lyckas om du inte bestämmer dig för att lyckas och då verkligen går inför att leva sunt hela du.

Linda
0

-Jo det är sant jag tänkte köra stenhårt nu men du hur är det med alkohol?

-Är det ok att dricka drinkar eller vin ibland med GI metoden?

mvh Linda

Kiara
0

Inte under dom tio dagarna men sen är alkohol OK i rimlig mängd Oskyldiglite av livets goda ska man väll få ha kvarSkrattandevin är att föredraFlört

Sen bestämmer du själv var gränsen ska gå det är ju ingen lag man ska ju må braHemlis

Linda
0

Ok jag tror jag väntar..Mitt nyårslöfte var att gå ut och ha roligt oftare..

-Jag har ganska stor självbehärskning och tror att lagom är bäst och att inget är farligt i rätt mängder osv..

Därför så prövar jag nu att knapra mer grönsaker, äpplen mm och utesluter godis, gömmt socker men inte är allt för hård mot mig själv förutom att börja träna mer för att få mer ork och styrka.

MVH Linda

Kiara
0

Det är ju rökfritt på krogen Skrattande

Linda
0

Ja visst är det skönt och slippa stinka!!Glad

Stenis
0

Tips när du blir godissugen, ät inte frukt eller ex morötter, de höjer ditt blodsocker och du kommer att bli ännu mer sugen…

Ta något proteinrikt istället. Det låter skittrist men för mig fungerar det och jag kan verkligen monstra till mig i ibland.

När jag blir godissugen tillåter jag mig själv att äta obegränsade mängder av

naturell yoghurt med krossade linfrön (inte så gott så du kommer inte att äta mer än du behöver)

Keso, jag är en sucker på keso så jag kan äta hur mkt som helst.

Ägg, kokta stekta, perfetka att dämpa godissug med.

ost, vanlig hushålls eller någon annan god om jag har.

Köttbullar, färdigstekta som bara är att ta upp ur frysen och micra i några minuter.

När jag ska lyxa till det äter jag kesella som jag hällt lite funlight saft över, blir så gott!

Dessa saker jag har räknat upp blir man mätt av och det håller bort suget längre än ex frukt.

Linda
0

Jag är redan körd..

Men ibland vill man ju ha något sött då hjälper ju inte keso?!

-Men visst jag förstår vad du menar..

Jag ska..

Stenis
0

Jo prova, först äta massa keso, ät tills du känner dig nöjd. Sedan kan du få godis, du vet först mat sedan godis =)

Madde
0

Jag slutade äta godis för 3 veckor sen och än så länge går det bra. Helt otroligt. Men som sagt det blir mycket frukt köpt.

Har tänkt att först sluta med godis och om 2 veckor lägger jag av med att dricka Coca Cola och såna drickor oxå. För ett tag framöver.

Helt sjukt hur man kan bli så beroende av socker. Skrattande

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Pernilla
0

Jag tycker det är så oändligt svårt med det där söta, särskilt i sociala sammanhang. Så sitter man där och myser och det dyker upp ett bullfat som någon snällis vill bjuda på - vad gör man då?

Linda
0

Fy sitter nu och nallar på ungarnas kalasgodis….

Madde
0

Det värsta är att jag hjälpte mina föräldrar i helgen som var och som tack för hjälpen fick jag 2 kartonger med godis (19 påsar med gelebjörnar & sen några chokladkakor). Skrattande Snacka om att det är frestande. Men jag har verkligen lyckats hålla mig ifrån det. Men det är inte lätt ska jag säga. Hehe.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Tom
0

Linda,

Allt är en fråga om ifall du vill sluta eller inte. Om du inte vill sluta tycker jag att du ska fortsätta äta godis och sluta oroa dig. Oroandet kan ge en massa andra oönskade effekter och då har du ju plötsligt fler problem än när du började.

Men om det nu skulle råka vara så att du verkligen vill sluta äta sött. Då är det väl bara att låta bli! Jo, det är så enkelt! Släng ut allt godis du har hemma så blir det inte riktigt lika lätt att bara gå och ta en bit. Varje gång du blir sugen ska du stanna upp och tänka efter vad ditt mål är. Om målet är att fortsätta vara sockerberoende så går du och köper ett lass godis, annars låter du bli och ger dig själv en klapp på axeln för att du är så duktig!

Du vet att du kan om du vill!

Tom

Linda
0

Jag köäpte krom i går så nu ska här ansträngas jag lovar..

Tom
0

Bara för din egen skull, Linda. Bara för din egen skull!

Tom

Linda
0

Absolut, tack Tom!

-Äter man så stora mängder godis som jag så blir det ju ett missbruk och missbruk är ju inte så bra ju..

Saken är den att inte vill sluta äta godis för att gå ner i vikt, med den är jag nöjd (kanske tillochmed är lite för okvinnlig..)

-Men jag börjar känna att tänderna snart kommer ryka, att det är knappast bra ju..

-Men absolut, som med rökningen..den ska jag också sluta med..(bara för min skull;)

Tack föer din omtanke/Linda

Oskar
0

Ät mörk choklad! Börja med typ 60%-ig och gå sedan upp till 80%-ig. Inte alls så onyttigt.

Oskar

Linda
0

-Tack!

-Jag har provat det och hör och häpna!

-Inget godis sedan i söndags!!!!

Linda
0

Inget godis i dag heller=Stolt!

mån, tis, ons ha 3 dagar utan godis!!!Jippi I made it

Tom
0

Du kan om du vill! =)

Den första tiden är enklast. Sen blir det svårare… eller tvärt om ;-)

Tom

Linda
0

mmm hoppas tvärt om ju;)

-Men tack för dina glada tillrop det behöver jag!

Linda
0

Klockan är 09:41 och ännu inget godis..Få se nu här, mån, tis, ons och nästan torsdag JIPPI vad bra jag e

Oskar
0

Och hur stor är nu konsumtionen av mörk choklad? 1 kg per dag? Ha.

Oskar

Tom
0

Sluta räkna tiden!

Tom

Linda
0

#46 Nä ingen mörk choklad änns, inget gömt socker förutom lite sylt på plättarna i går..

-Jo jag borde väll inte räkna tiden kanske..

-Men idag är iaf jkag mkt bättre med sötsuget änn på länge..nu känns det inte alls lika jobbigt längre, få se hur jag klarar helgen.

Tack för era hejarop;)

Pernilla
0

Linda, en grej som har funkat vad gäller att dämpa mitt godisbehov är att tänka att jag får äta lite godis. På lördagen. Men inte så mycket.

Om jag tänker att jag aldrig mer ska äta godis så blir det lite traumatiskt och då blir godiset i hyllan på Konsum ännu mer laddat och lockande. Men om jag tänker att jag bara måste stå ut till lördagen går det mycket lättare. Det vore ju fånigt att inte klara av bara några dagar till! Det sänker i sin tur sockerbehovet, så vissa veckor klarar jag mig utan godis alls.

Var och en blir salig på sin metod, gör som du känner är bäst! Men jag vill bara säga att ju mer man räknar tid och tänker aldrig mer, desto mer spännande blev det med godis för mig.

Linda
0

Klart att jag ska få käka godis senare när jag avsockrat mig e ju tanken, i morgon ska jag fira med godis helt klart.

Tack Pillan:)

Oskar
0

Fast om du slutar äta godis så innebär det ju, enligt lagen om naturens strävan efter jämvikt, att någon annan stackare kommer att äta mer? Har du tänkt på det? Lite dåligt samvete borde du allt ha. :)

Oskar

Tom
0

:)

Linda
0

hi hi..aaa självklart..har jag det…fy mig;)

Pia
0

:)

marwes
0

Jag skulle säga att det stora problemet är att jag blir godissugen när jag har ätit, inte när jag är hungrig, då vill jag ju ha mat. Värst är det när man precis har ätit.

Linda
0

Samma här, att man lixom bara måste ha något sött efter maten.

Jag tror att det hänger ihop med vana..

-Eller vad tror ni?

Pia
0

Fast jag har hört av kockar/kunniga i näringslära, att man behöver något sött som avslut på en måltid, att det är bra för matsmältningen - dock behöver de ju inte vara så mycket som det kanske blir ibalnd då…:)

Illan
0

Åhå jag känner igen mig. Det där godissuget. Jag gör så här:

I veckorna försöker jag äta sunt, väljer nyttiga produkter generellt och allt det där. Ingen läsk, inga kakor, inget smågodis (numera inte ens tuggummi eftersom jag upptäckt att de gör mig dålig i magen) osv. Men till eftermiddagskaffet tillåter jag mig att äta en liten bit mörk choklad om suget är för starkt. I vår cafeteria på jobbet säljer de marabous nya styckbitar (går också att köpa i förpackning och ha som "bjudchoklad")

Sen på helgerna äter jag lördagsgodis med barnen. Då får jag äta vad jag vill. För se jag tror inte man mår bra av att aldrig få njuta av det man tycker är gott. "Godis är hälsokost för själen" står det på pressbyråns godispåsar, och det ligger något i det. Om man stäldigt ska försaka det goda så blir livet ganska trist tycker jag.

Sen har jag börjat bli "kräsen" och väljer vad jag vill äta av det söta. Förut åt jag det som ställdes fram i form av kakor och bullar och godis. Nu tittar jag efter och tar bara det jag verkligen vet att jag tycker om.

Inbillar mig också att sött direkt efter maten är mer ok än ständigt småätande, så en chokladbit efter maten eller lite glass känns ok.

Detta funkar för mig. Jag håller min vikt och har lite spann att tillåta mig att äta gott.

Linda
0

Vad bra!

-Nu måste jag erkänna att jag äter ju annat sött då, då som fika bröd mm för jag slutar ju inte äta godis för att banta..

-Men nu har jag snart hållt mig i 9 dagar utan godis!!!

kjersti
0

Jag lyckades att gå förbi allt  påskgodiset på jobbet …..

Ett litet ägg och ett stort ägg med massor av godis.

Till och med personalrestaurangen  hade ett gigantiskt ägg med godis som de bjöd ur. 

Skumgodis ÄR inte gott .Jag älskar  skum-godis  från lösviktshyllan. Men nu ska jag inte välja det…

Jag saknar inte det. Det var lätt!

Köpte torkad frukt och den räcker länge.  Knäckebröd med lite ost är jättegott:)

ckck
0

Aaaaarrgghh, det är svårt att sluta med socker, jag läste att candida kan ge upphov till laktosintolerans och tänkte att jag skulle prova sluta äta socker för att se om jag reagerade och därmed kanske var sockerberoende. Genom detta kanske jag skulle kunna "bota" min laktosintolerans.

Jag började med att skölja genom "systemet" med saltvatten och åt sedan bara godkänd mat.. som var grönsaker, bönor, linser etc. Inget kött, inget bröd, inget stekt, inga kryddor, inget socker, inga mejerivaror. Det stod att jag fick äta potatis med skal.. (kanske fel?) Första dagen var det endast potatis och rapsolja som jag kom på som inte var förbjudet, nästa dag kom jag på att morot också borde vara tillåtet, sen tredje kom sallad och kikärtor. Det är verkligen ett nytt tänkande. Antagligen får jag städa ur kylen från all ost, sylt, kött och ägg.

Dag nummer två var min födelsedag och eftersom jag förknippar festlighet och firande med sötsaker köpte jag en tårtbit.. till min 6 åriga son. Han satt och åt men slutade efter halva. Jag var alltså tvungen att först sitta och titta på och sedan SLÄNGA resten! Jag hade allvarliga tankar på att plocka upp den igen och jag slickade på mina fingrar som jag råkat få pyttelite vaniljkräm på, så sött det var, jag minns aldrig att socker varit så sött innan! Kanske är det bäst att jag sätter sonen på antisockerdiet nu när jag är det? Han lär ju inte må dåligt av det.

Jag provade att sluta med socker en gång innan, men då bara saker det stod "socker" på, inte mjöl och mejeri eller ris, inte heller honung. Jag åt och efter en liten stund var jag hungrig igen, "det fattades något". Jag var konstant hungrig trots att jag åt ordentligt och ofta. Det slutade med att jag fick ge upp. Denna gång är jag fortfarande efter tre dagar är fortfarande hungrig nästan hela tiden, men jag ser det som ett tecken på att jag var beroende och ser anledningen att sluta som ännu större.

Imorgon ska jag köpa fullkornsknäcke och äta dem med.. rapsolja?