Matlust iFokus

Matlust

Etiketterrådtips
Läst 3366 ggr
Tessen
3

Slippa skala hårdkokta ägg.

Jag såg precis ett klipp som underlättar något otroligt med skalningen av hårdkokta ägg. Kunde knappt tro mina ögon och började skratta men jag ska absolut testa det då jag avskyr att skala ägg! Här har ni länken: http://m.youtube.com/watch?v=PN2gYHJNT3Y

/T

Sjöstjärna
1

Berätta om det fungerar, verkar lite för bra för att vara sant.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Stephanie
1

Skulle tro att det möjligen fungerar på de redan lättskalade äggen - dvs där skalet inte sitter fast så hårt vid ägget.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[Trevor_S]
0

Kan inte se klippet från mobilen, men när jag var liten så tog vi bort lite av skalet på ovansidan och undersidan och blåste ut ägget, hur knepigt det än låter så funkar det, men tror äggulan ska vara lös för det ska funka.

Eller så la vi ägget i ättika under natten och kokade (man får koka den från grunden, kan inte stoppas ned i kokande vatten för då spricker den då ättikan löser upp skalet)

Men det är över 20 år sedan jag åt ägg sist. 😃

Tarotstollan
0

😂!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tessen
1

#1 Ja jag lovar att tala om hur det går. :) #2 Jag tror att bakpulvret som man ska ha i vattnet påverkar det på något sätt så att skalet lossnar lättare. #3 Dom kokar äggen i vatten ihop med lite bakpulver sen så knackar båda ändarna av ägget mot bordet och sedan blåser ut det. Dock är det hårdkokta ägg då han rekommenderar en koktid på 12 minuter.

/T

[Trevor_S]
0

#5. Ja vi hade nog i bikarbonat nu när du säger det o en skvätt vinäger också när den kokades. Kul för barn att skala så i alla fall. :D

[Cookie Monster]
0

Jag såg ett annat klipp fast med samma metod och när jag skulle ge mig på det själv så funka det inte, ägget rubbade inte på sig.

Tessen
1

#6 Det är även ett bra sätt för mig som har en bindvävssjukdom som orsakar skör hud så jag har skurit upp fingrarna på äggskal allt för många gånger. Det vore verkligen skönt att slippa skärsår i fingertopparna efter att ha skalat ägg så jag ska iaf ge den här metoden ett försök och hoppas på det bästa :)

/T

[Cookie Monster]
0

Det skadar ju inte att testa :)

Tessen
2

Precis min tanke. Om det inte fungerar med hårdkokta ägg så lär jag testa med mellanlös gula och se om det fungerar bättre då jag tycker om lite lagom löskokta ägg också. Men i klippet så gör han ju så med hårdkokta så jag ska testa det först. Allt som underlättar och minimerar pilliga saker som t ex skala ägg, som jag inte bara skär mig på utan även får ont i handlederna och fingerlederna av, så allt som skulle kunna fungera att göra något sånt enklare är ju absolut värt ett försök.

/T

[Trevor_S]
0

#8. Menade att det är lite roliga experiment för barn, jag tyckte det var jättekul när jag var liten. Men självklart alla får skala så, ber om ursäkt att det var lite galet skrivet och det var inte riktat negativt mot någon!

Lena1971
0

Umm… Jag som har lite lätt bakteriefobi skulle möjligtvis skala egna ägg på det sättet. Jag hoppas de inte gör så på restauranger?? 😮

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Stephanie
1

#12 Jag tror att de knäcker ägget i båda ändar, och sedan rullar äggen för att krossa skalet. Sen ska det bara vara att plocka av.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal