Annons:
Etiketterrådtips
Läst 25045 ggr
[Murvel]
5/26/14, 2:02 PM

Tips på egengjord woksås?

När jag vill tillaga något enkelt så brukar jag woka en påse wokgrönsaker med kycklingfilé och kokosmjölk. Men det är sisådär med smaksättningen på såsen. Ibland blir det bra och ibland mindre bra :)

Har ni några tips på hur jag ska smaksätta min woksås?

Annons:
Maria
5/26/14, 2:11 PM
#1

Jag brukar göra en sötsur sås. Spadet från en liten burk med annanasringar och lite vatten. 1-2 msk vitvinsvinäger. Några msk socker. Smaksätt med soya, tomatpuré, worchestersauce. Red med potatismjöl eller majsena. Det blir gott att ha i små bitar av annanasen och skivade vattenkastanjer också.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

oh-la
5/26/14, 2:42 PM
#2

jag brukar soya, ca 1,5-2dl, riv eller pressa i en vitlöksklyfta, eventuellt hacka i lite röd chili samt hackad ingefära (ca en tummes storlek om man inte, som jag, älskar ingefära. då har man i mer ;)) samt ca en halv dl muscovadosocker. det ska vara en balans mellan sötman och saltet, så ha i lite av sockret och smaka av.

Push
5/26/14, 4:16 PM
#3

Godaste woksåsen: Sweet chili, finriven ingefära, mushroom soy. Slår ingen annan sås enligt mig. Har provat olika woksåser, sådana färdiga men det smakar aldrig sådär gott som jag vill.

[Murvel]
5/26/14, 5:31 PM
#4

#1 Det ska jag testa!

#2 Fungerar något annat socker också? Jag har inte hört talas om muscovadasocker - låter dyrt 😊

#3 Vad har du för proportioner på sojan och sweet chili (sås, antar jag?) ? 🙂

fridaas
5/26/14, 6:03 PM
#5

Vi brukar blanda Tigersås, soja, stekt chilisås, färsk vitlök och chiliflakes och ha blivit både som sås och marinad för köttet.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Honestyisdead
5/26/14, 6:05 PM
#6

Ostronsås och soya med lite socker.

Annons:
Push
5/29/14, 10:46 AM
#7

#4 Det du, jag brukar hälla på i slutet precis, först sweet chilisås tills det blir lagom såsigt, sedan skvätter jag i en eller 2 skvättar med soya, ha bara i så mycket att det inte färgar allting svart utan bara lite brunaktigt, ingefära beror på hur starkt den smakar.
River i cirka 1tsk för varje portion wok. Jag gillar ingefära.

oh-la
5/29/14, 12:49 PM
#8

#4, skulle tro att alla bruna socker funkar. skulle själv inte använda vanligt vitt strösocker. muscovado är inte speciellt dyrt alls, finns i alla mataffärer och används här hemma till typ allt möjligt eftersom den har en inte så sockrig smak, lite bränd, lite lakrits och funkar väldigt bra i typ marinader, att strö på lite när man exempelvis steker på grönsaker, eller kyckling för att få lite yta. älskar muscovado :)

brunt farinsocker brukar man annars kunna byta mot, men jag föredrar muscovado. det är mindre behandlat också :)

ForestSpirit
6/2/14, 7:17 PM
#9

kokosmjölk, röd currypasta, ingefära, lite sambal oelek, lök & vitlökspulver, soya :) den röda currypastan gör det otroligt gott!!

squat84
6/2/14, 7:51 PM
#10

Jag brukar blanda sesamolja, tamarisoja, ingefära, chili, vitlök, fisksås, lime och honung =)

www.theresekostresa.blogg.se

Upp till toppen
Annons: