fortfarande sugen på kött??
jag hittade en sida där det finns videor där man kan se hur djuren behandlas innan slakt, det är helt jvla HEMSKT!!!! gå GÄRNA in och kolla på www.goveg.com och se själva.
OBS, jag vet inte om det här inlägget hör hemma på "matlust", men visste inte riktigt vilken jag skulle ta.
förresten, om du vill kolla, kolla under "meet the animals" till vänster.
Jag köpte en slaktbänk idag 
Kanske hör hemma i politik? Och ja, jag kommer fortsätta med kött. Alla djur behandlas inte så.
Det kött jag köper kommer från glada fri gående djur. Det är bara att välja vad man vill köpa. Sedan slaktar jag själv dom flesta djuren jag äter.
Eddie
Det är en viktig fråga helt klart. Vad jag vet så avlivar man inte köttdjur genom att skära halsen av dem här i Sverige?
Hursomhelst tror jag det finns tydligare sätt att säga nej till denna misshandling av djur, än att bli veggo.
//Lina

Den filmen där djuren vänds uppochner och halsen blir avskuren, det är alltså så dom slaktas enligt halal. Och det är sjukt och otroligt märkligt att sånt får förekomma än idag!
Man får ju inte inkräkta på religionsrelaterade saker, för det vore ännu hemskare än lidande djur. 
//Lina
Ja det är sjukt, att religion går före liv.

#6 Vad menar du?

Har precis postat en redogörelse (på ett annat forum) över mina intryck efter ett ingående studiebesök på ett svenskt slakthus.
Istället för att förfasas över vanskötsel, hemska transporter, videoupptagningar som egentligen bara visar elände från mestadels utländska slakterier kanske vi skulle fokusera på vår egna sk goda djurhållning, felfria transport och "humana" slakt? Den är nämligen allt annat en fläckfri…
Hur ser vår egen djurhållning ut? Transporter? Varför ser utbudet i köttdisken ut som det gör? Hur väljer DU? Vad ska vi göra för att det ska bli bättre för djuren, bättre kvalitet och följdaktligen bättre för oss?
Vi har själva satt djuren i den här skitsitsen…dags att städa?
#9 Om det är ett öppet forum så länka gärna - är nyfiken!
mvh Martin

#10 Här är länken http://matforum.nu/index.php?topic=168.0
#8 Att det skulle väcka mycket upprörda känslor att kritisera och försöka förbjuda något religionsrelaterat än att förbjuda vanskötsel av djur. Det verkar väldigt känsligt det där med religion. Bara när jag pratat med bekanta etc så blir de alldeles hätska om man säger nåt negativt. 
//Lina

Till detta inlägg vill jag ge en komentar, kött från djur som har haft det bra ger ett smakligt kött. I vårt land är vi förskonade från mycke av dessa vanvårdade djur, o de får en human uppväxt. Till de grönsaksodlare som inte vatnar o göder sina växter får också en dålig skörd, och inte smakliga heller för den delen. För min del äter jag mycke vilt eftersom jag är jägare, djuret går i naturen o är helt ovetande om vad som kommer. Jag är noga med hygien, o visar även djuret som jag fält respekt, för det är något som skall tillagas o ätas med god aptit. Jag respekterar de som inte äter kött o fisk, men då vill jag även bli respekterad av dem som äter bara vegitariskt. #reixi, Det kommer blåsa många vindar för dej, jag menar att du kanske rent utav får smak för kött o fisk med grönsaker, så kallad blandkost. MVH NORE jägare

#13 Bra val och tankebanor Nore. Att jaga är bra, men med samma tråkiga resultat om den sker under stress. Sedan ser jag ingenstans att reixi inte skulle behandla oss köttätare med annat än respekt? Det hon inte respekterar är att se djur lida på det sättet, eller?
Vi är förskonade från mycket i det här landet också, visst är det så. Men jag har själv sett många baksidor också. En "bov" i dramat är transport. Nu vet jag att slakterierna har "stall" för att djuren ska aklimatisera sig mm…i Linköping har de utformat fållorna så att djuren ska känna att det är naturligt….gummigolv, automatiska flyttbara väggar osv….väldigt "naturligt". Transport och slakt kan få den gladaste gris vettskrämd och adrenalinstinn. Tror jag i allafall. Och är det något som förstör kvaliteten så är det stress och adrenalin…till och med vid jakt ute i skog och mark…
Är det någon som varit på en "human" hönsfarm med "frigående" pullor eller sett broilerslakten? Eller varit hos en grisuppfödare? Någon som sett hur vår boskap har det på vintern? Sett hur vi kvalitetssäkrar vårt kött?
Respekt för det levande och hur vi ska göra situationen bättre är; enligt min mening, de absolut viktigaste frågorna.
Jag kommer alltid att äta kött i någon form för av "naturen" är jag ett rovdjur…men med valfrihet och respekt för det jag äter.
alltså! bara så ni vet. Jag respekterar er som äter kött å så vidare, och jag gjorde det här inlägget för att jag tyckte att det var så himla hemskt. men ni FÅR ju gärna bli vegetarian ;)
#15 Jag tror ingen har något emot ditt inlägg. Naturligtvis vill väl också köttätarna att djuren skall ha det bra. Hur skall man då kunna ändra på dålig hantering av djur. Det bästa är att köpa köttet från ställen där man vet att djuren har behandlats bra. Vilket många gånger betyder dyrare kött men tyvär så ser dom flesta mer på prislappen än på kvaliten.
Jag har tur som kan jaga vilket gör att jag får fint kött. Jag har också tillgång till djur direkt från en farm. Stor skillnad.
Eddie
Jag tycker att debatten sköts bra - och med mycket mer respekt än det ofta blir i såna här ganska inflammerade frågor. Bra jobbat. :)

ja det är ju för jävligt hur en del djur blir behandlade . men jag försöker köpa kött som jag vet historian bakom. och faktiskt skulle jag vilja påstå att kött från djur som haft ett bra liv smakar bättre. dessutom så har jag jagat en del på egen hand och då vet man att djuret har fått leva i det fria. Världen kommer alltid att ha grymma människor så är det bara.