Matlust iFokus

Matlust

Etiketterdryckerövrigt
Läst 7055 ggr
MissInAction
3

Göra latte macchiato hemma

Hej!
Har en fundering som jag hoppas någon här kan hjälpa till med.

Om man vill kunna göra riktigt god latte macchiato själv hemma, då får man väl lov att investera i en espressomaskin? Men isåfall, hur ska jag kunna välja? Jag har noll koll på sådana Förvånad

Jag är ingen kaffedrickare, utan jag gillar som sagt latte macchiato och latte kan gå ner, det med. Så det är det jag vill kunna göra främst. Kanske göra gott kaffe om man ska baka någon gång eller får gäster - men annars kan de få näskaffe Skrattande

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Loveradio
0

Man behöver ingen maskin. Den här finns i de flesta matbutiker. Tycker den är väldigt god. Vill man göra Caramel Macchiato så kan man köpa espresso house vanilj sirap och he i :)

Men allra godast är det väl med espressomaskin.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[Aquelegia]
1

Testat att göra latte machiato på egen hand utan maskin, det bör nog gå, men jag försökte med vanligt kaffe.

Skumma upp mjölken ordentligt bara och brygg en riktigt stark espresso i en liten espressokanna! Så häller du försiktigt en enkel espresso i den skummade mjölken.

Karmatarerskanise
1

Jag har en Dolce Gusto som jag är nöjd med. macchiaton är god.

MissInAction
2

Ja den har jag hemma! Skrattande Men tycker att de man kan köpa på café är långt mycket godare - och där får man riktig mjölk, istället för som detta, pulver.

Jag har läst på en sida om hur man gör iordning en latte macchiato, och det låter som att det ska jag väl klara av! Då var det bara det här med att få till espresson. Mjölk kan jag visserligen skumma i kastrull, men det blir mycket jobb och disk, jämfört med om man hade en maskin Oskyldig

Har fått tips om nespresso nu, så har tittat på deras maskiner. Tror jag får lägga ut runt 2500 för en som kan skumma mjölk Obestämd

Kan man komma undan med deras billigaste tror du? Det står inget om huruvida de kan skumma mjölk eller ej.

Kluring om Ryssland

Karmatarerskanise
1

Vilken är den billigaste? Kanske är den jag har.

Skumma mjölk kan man inte, men det blir alltid ett lager skum på.

MissInAction
1

Kluring om Ryssland

Karmatarerskanise
1

#6 Det är den jag har, fast min är svart :)

MissInAction
1

Oki Glad Får man bara espresso från den eller kan den skumma mjölk också?

Kluring om Ryssland

Karmatarerskanise
1

Som jag skrev i #5 så finns det ingen skumfunktion, men det blir ca 1,5cm skum på toppen. Tex macchiato så brygger man först mjölken, sedan byter man kapsel och får själva kaffet.

MissInAction
0

Ahaa, jag hade visst missat den meningen Oskyldig

Tack för tipsen! Jag ska klura lite på det och titta vad som finns i butikerna här i stan.

Kluring om Ryssland

DesK
0

Vi har ju en riktig espressomaskin med mjölkskummare här, men har ändå snackat om att hitta en alternativ lösning. Detta eftersom äldsta dottern så småningom kommer flytta hemifrån och då får med sig vår nuvarnade maskin, eller om vi hittar en annan lösning åt henne.

Hur är det med de däringa små visparna som finns nästan överallt? Funkar de som mjölkskummare?

Personligen är jag rätt nöjd med att göra kaffe av nymalda kaffebönor i pressobryggare Glad men det är ju ytterst sällan jag vill ha skummad mjölk i kaffet Flört

/Désirée

Karmatarerskanise
1

#11 Jag har en sådan visp liggandes, men den är aldrig andvänd. Får kanske  köpa batterier och testa!

DesK
1

Hera gör det! Och berätta sen vad du tycker om den vispen! *Jag sitter fint och räcker vacker tass Flört *

/Désirée

Karmatarerskanise
0

Ska försöka komma ihåg Tungan ute Den har legat i lådan nu något år, så risken finns att jag glömmer bort att köpa batterier!

DesK
0

Vilken sorts batterier ska det vara till den? Kan ju tänkas att jag har några liggande Glad

/Désirée

Karmatarerskanise
0

ingen aning. Små? Kyss

MissInAction
1

Jag har en liten lattevisp som jag fick från ICA för flera år sedan Glad
Den är från ZOEGA och innehåller 2 st AA-batterier. Visst funkar den vispen bra! Men det blir ändå det där jobbet med att värma mjölk i kastrull, och sedan diska den - som förtar lite av nöjet Oskyldig

Kluring om Ryssland

[Aquelegia]
1

Mjölkskummare finns för en knapp hundralapp på Lagerhaus. Räcker till en stor eller 2 mindre latte! Blir perfekt skummad och man behöver bara dra runt med en trasa och lite vatten i den sen Flört

Kanske rent utav bara kör lite vatten i den och den rengör sig självt?

Men det där med espresson hm. Finns ju Löfbergs lila espressopulver som man bara häller kokhett vatten på. Slipper du ju koka och grejja?

Hade jag fått dricka kaffe hade jag stått och testat i detta nuCool

Karmatarerskanise
1

Varför får du inte dricka kaffe Aquelegia?

[Aquelegia]
1

#19 Magen som säger ajajFlört

Karmatarerskanise
0

Vad tråkigt  :(

[Aquelegia]
1

#21 Välkommen att diskutera i min nya tråd och tipsa mig!

Men så FORT jag får klartecken skall jag allt testa en lite machiato. Vore ju spännande att kunna erbjuda lite piffigt till fikat utan ännu en maskin som skall få plats i köketGlad

Praefatio
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vill man inte köpa en espressomaskin för dyra pengar, som dessutom (om man är något av en kaffekonnässor) inte gör speciellt bra kaffe om man inte går upp rejält i pris (8000+ kr) så är en vanlig espressobryggare som den på bilden oerhört bra. Kostar under en hundring och ger betydligt bättre resultat än en sån där pod-maskin eller en Classic Gaggia eller dylikt.

[Aquelegia]
1

#23 Sådan var det jag menade men hehe får börja lära mig vad saker heter istället för att hitta på egna passandeSkäms

Kan ju önska sig i julklappGlad

DesK
0

#23 En sån har jag sneglat på många gånger, men nu undrar jag hur den funkar? Och om den funkar på en induktionshäll?

/Désirée

Anterrabae
2

Kaffebryggaren på bilden gör inte espresso, det är en moccabryggare och funkar inte med samma tryck som espresso. Men resultatet är ofta bra, den är snabb och kaffet går utmärkt att göra latte på :) Vad sägs om att värma mjölken i micron, och sen vispa upp innan latten monteras? Vid köp av moccabryggare, sikta på en rostfri. Aluminiumvarianterna släpper giftigt aluminium, och tycker inte om diskmaskin.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MissInAction
1

Tack för alla tips! Nu har det dock blivit ännu svårare att veta vad jag ska köpa Cool

Kluring om Ryssland

Praefatio
1

#26 Ja, det har du helt rätt i! Men är man inte "kaffevetare" så blir resultatet ändå ungefär detsamma: Du får en liten, stark kopp kaffe av hög kvalitet som blir väldigt god med varm, skummad mjölk, för en oerhört billig peng. Vill man mest bara göra latte och latte macchiato så skull ju jag hellre köpa en sån där liten kompis och satsa på att lägga pengarna på riktigt gott, nymalet kaffe från kaffebutik istället! :) Köpa på sig några sorter och hitta ett som man får rena dåndimpen av. Blir man sedan mer kaffeintresserad så kan man i så fall lägga de där tusenlapparna på en espressomaskin.

Tyvärr är det väl så i typ 8 fall av 10 att folk köper på sig en sån där dyrgrip, för att sedan använda den ibland när det kommer gäster och i övrigt bara låta den se snygg ut på köksbänken. Börjar man billigt, med en liten mockabryggare till exempel, så märker man fort ifall man är en av de där 2 av 10 som faktiskt gör sig den där koppen kaffe varje dag, och då kan man helt enkelt läsa på lite och investera i en bra maskin istället. Om inte, så får man sin kopp kaffe när man vill ha den ändå! Snällare mot plånboken och dammtrasan om inte annat :)

Anterrabae
2

#28 bra beskrivet! Och jag håller helt med dig! :) Maken berättade att han brukade gå upp på morgnarna, ladda sin moccabryggare över 3 värmeljus, pyssla lite och ha gokaffet klart på en kvart. Egentid och läsning, morgonljus och gokaffe :)

//Ida

Anterrabae
1

DesK, moccabryggaren är mer liven perkulator i bryggtekniken, eller kanske lite som presso. Liten mängd vatten, samma förhållande som till espresso ungefär, kokar upp och pressar upp genom halvpackat kaffe till kannans övre behållare. Inte alls samma tryck som genom en espressobryggare, inte lika hårt packat kaffe. Men som sagts ganska likt i alla fall. Aluminiumbryggarna går inte på obduktion, vet inte hur de rostfria är gjorda. Kan funka. Däremot har jag för några år sen sett en rolig variant i gjutjärn, som bryggde två koppar samtidigt, direkt i kopparna. Supersöt!

//Ida

Anterrabae
1

Suck! Autostavning…

//Ida

MissInAction
1

Tack!! Gillar när folk hjälper mig att ta beslut Skrattande

Haha, jag tänkte väl - obduktion Obestämd

Så en moccabryggare kan vara lämpligt att testa då. Följer det med bruksanvisning? FörvånadSkäms

Hur är skillnaden i smak mellan mocca och espresso då? Det används mer tryck vid espressobryggning säger ni.

Kluring om Ryssland

Praefatio
2

#32 En snabb googling gav mig den här länken som jag tyckte gav bra information om mockabryggare! Där står dessutom hur man gör. Det är inte "rocket science", du lär dig fort :) Vatten i nedre delen, kaffe i mellandelen och sedan är det bara att köra.

MissInAction
2

Tack så mycket! Ja det är inte lätt när man inte vet vad man letar efter Skäms jag är som sagt ingen kaffedrickare utan har alltid föredragit kaffe i glass och choklad. Men på senare år har jag druckit en del latte macchiato och smaksatt cappuchino.
Och man ska ju njuta av livets goda! Flört

Kluring om Ryssland

MissInAction
2

Hm idag var jag in på Tehörnan här i stan för lite rådgivning. Igår pratade jag med en man som har en annan te/kaffebutik.

Jag funderar lite på att testa en pressbryggare, och köpa mörkrost antingen som de mal i butik till mig, eller om jag investerar i en kvarn själv. Och så får jag värma mjölk och ta lattevispen. Det blir lite pyssel förstås, men jag slipper lägga ut över 2000 kr för en maskin som kan skumma mjölk.

Kluring om Ryssland

DesK
1

#35 Låter som en smart lösning! Glad Jag rekommenderar dock att du köper en kaffekvarn och mal ditt egna kaffe, jag har en kvarn från Krup och jag har även gett bort några sånna, vi är alla nöjda med den. Pressobryggare finns ju numera lite överallt och i olika storlekar. Glad Min första pressobryggare köpte jag för en billig peng i en andrahandsaffär, men nu har jag 3 stycken franska i olika storlekar som jag har fått av min far.

/Désirée

MissInAction
1

Oj du verkar vara en riktig kaffeälskare Flört

Ja jag funderade som sagt på att skaffa en kvarn. Men jag har ju nuläget ingen plats för fler saker i köket, om de är stora. Hur stor är den du länkade till? Den ser avancerad ut.

Har sett pressbryggare för 200 kr på Ica, är de sämre än de som man kan köpa i fackhandeln?

Kluring om Ryssland

DesK
1

Japp men jag dricker inte mycket kaffe, hellre bra och lite! Tungan uteKvarnen är inte så stor och mycket enkel att handha Glad Den från Ica funkar nog bra och det finns andra billiga i diverse olika affärer Glad

/Désirée

MissInAction
1

Mm kvalitet framför kvantitet Cool

Ja nu har jag fått en hel del att fundera på, vad som blir mest praktiskt och mest prisvärt. Vill ju kunna njuta utan allt för mycket meckande i köket Oskyldig

Kluring om Ryssland

BH92
1

Om inte annat så finns det ibland en kvarn vid kaffet i butikerna