hålla fruktsalladen färsk?
Hur gör ni för att hålla en fruktsallad färsk hela dagen och dagen efter? När jag har gjort min brukar jag lägga plastfolie över och sen in i kylen men efter en stund så är alla frukter bruna :(
Jag har för mig att om man använder metall när man skär då brukar frukt och grönsaker bruna snabbt. Inte helt hundra på om det stämmer eller inte men det är vad jag har för mig.
Man kan använda tråd att skära om man vill det, vet inte hur pass effektivt det är vid hårda frukter men de lite mjukare är inga problem.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Några droppar citronsaft vet jag brukar kuna förhindra att bl.a. äpple och morot blir brun, borde ju kunna funka i en fruktsallad också.
Jag brukar använda apelsin i så håller dom flesta frukterna sig rätt bra :) (även pressa ut lite saft över fruktsalladen).
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Precis som nämnts så funkar citrus bra. 👍
Vi brukar göra en citrusdressing till fruktsalladen, tex apelsin och kanel eller kardemumma, då håller den sig fin. Och god
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Brukar ha mycket apelsin i och ibland gör jag sockerlag och då håller det sig bättre.
Mamma hällde alltid på sockerdricka, fruktsoda eller banansoda. Inte det nyttigaste alternativet, men funktionellt.