Sommarens bästa grillspett?
Vi har testat olika varianter på grillspett i sommar och rostbiff är en klar favorit! Vilka favoriter har ni??
Rostbiff på spett
Skär rostbiff i kuber, ca 3x3 cm till 5x5 cm. Blanda soja och rödvin i ungefär lika delar, kanske en viss övervikt åt sojan. Jag använde både japansk och kinesisk, men det fungerar nog med endera. Krydda med ordentligt med svartpeppar. Lägg kuberna i marinaden och låt stå i någon timme.
Trä upp 3-4 kuber per spett. Se till att grillen är riktigt varm och grilla spetten ganska kort tid. De ska vara nästan knapriga på utansidan och rosa på insidan. Lite trixigt, men låt ett spett vara "testspett" som ni skär i ibland.
Vi åt med potatis, vitlökssås och grönsaker, men du tar förstås de tillbehör du vill.

låter smaskens. mina får nog bli kycklingfiléer. stekte på dom på svag värme sedan i med dom skurna i små fyrkanter tillsammans med sweet chilli sås låta dom dra ett par timmar och så på en varm grill bara någon minut. då får man kycklingen saftig och god. det vart en favorit på min flickvänns tjejmiddag *L* dom e riktigt goda kalla också dagen efter på en macka med ruckola och lite tomat
Vi köpte färdig teriyakimarinad och marinerade kyckling och satte på spett. De blev supergoda också! Särskilt med en sataysås till.
Två sorter.
Ett av spetten ska det vara tomat, lök, svamp, marinerad fläskfilé och grillisterband på i lagom storlekar om vartannat.
(Förövrigt så är grillisterband supergott för er som inte testat, som lite lättare isterband med mycket smak, gott till potatissallad bl.a.)
Det andra grillspettet består av mango, jordgubbar och kiwi i lagom bitar, gärna ett par marshmallows också, när de fått fin färg häller man lite chokladsås över dem, jättegott!