Köksprylar som "ännu" inte har använts!?
Jag köpte en juicer för några år sedan. Har tänkt att köpa ett gäng olika sorters äpplen att juica. Smaka av, och kanske testa att blanda. Har diskat juicern en gång, så den är ready to "juice" (ordlek!) *oskyldig men nöjd* :) Min knottriga *rodnar* visp-platta i min assistentmixer har jag heller aldrig använt. Jag kör mest med min stavmixerballongvisp, när jag väljer bort den manuella ballongvispen. Just ja. Jag har ju en spruta också. *håller för munnen* ;) En sådan ("marinator") som man ska fylla med marinad och spruta in i kött. Den har jag inte också använt. *oskyldig fast cool* Det är väl vad jag kan komma på i nuläget. Är det fler än jag som…? :)
Så olika man är. Själv är jag inne på juicern nummer två och den börjar tröttna på mängderna.
Nej, som svaret på din fråga, jag använder allt i mitt kök. Mixern skulle jag använda ännu mer om den inte var så krånglig att sätta ihop.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Hm, ja jag har en assistent efter mamma, som bara är klumpig och tar plats - aldrig använt den. Bara flyttat runt den.
Jag använder min elvisp från '89 mest. Sedan kommer mixerstaven och "månlandaren" från 60-talet som någon skrev här på forumet.
#1 - Stavmixer? #2 - En sådandär som man "lägger ner" om man ska mala, eller göra korv!? En sådan gammelBosch har jag. Har tänkt att göra korv… någon dag. Ytterligare en "grunka" som jag visserligen har använt, men det har blivit lång tid emellan gångerna.
#3 Har jag också haft, den senaste brann upp. 😊
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#4 - Om du menar gammelBoschen, så hittade jag en knapp jag tryckte på, som gjorde att den vaknade igen, efter att ha mixat fisk (tror jag att det var) och den dog (trodde jag). Katter sägs ju ha 9 liv. Min gammelBosch har börjat på sitt andra liv. :)
#3 Om det är assistenten Du menar, så är den hyftsat "ny". Bara 12 år på nacken. Plastig och ohärlig. Ingen korvtillverkning på den.
Månlandaren kallar jag mandolin. En orange sak med tre ben, olika runda rivblad och en hederlig handvev. Love it!
Jag har en mandolin som jag bara har använt en gång. Jag har nog inte rätt mandolin-teknik. :P Den svarta mandolinen tappade färgen efter första "omgången". Kvalité?? Ett av mandolininsatsrivjärnen har jag dock använt flera gånger till att riva ost. (Utan mandolinen.) Använder nu JO-järn till att riva ost. Kanske ska lämna mandolinen till second hand..? (Skönt att slippa pruttlar som man ändå inte använder.) :)

jag köper aldrig nya kônstugô prylar utan använder gamla rejäla saker. Några av dem blir inte använda så ofta som t.ex. tryckkokare. Andra saker används vissa år en gång som t.ex. äppelsvarven från 20-talet.
Jag har väldigt få köksprylar, då jag tycker att de tar för mycket plats i förhållande till hur mycket dom används. Har dock en elvisp och köksassistent, och dom används. Em mixer som används, men sparsamt.

Förra året fick jag en fonduegryta som jag aldrig använt och troligen aldrig kommer att använda heller.
>>>Malum domesticum<<<
Juicer grunkan har stått i skåpet i flera år, likaså mixern. Enda som används flitigt är bakmaskinen och vattenkokaren. Stavmixern är gränsfall, används endast när jag gör ordning broccoli soppa.
Här är vi fullständigt apparatiserade.
Har inte använt korvhornet än, men det kommer. Annars använder jag nog allt, men olika intensivt i olika perioder! Saknar en del maskiner dock… Som gått ur tiden. Ett fall för mellandagsrean kanske? 😁
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Jag hade en gång i tiden en sån där potatisskalare som man vevar, med "sandpapper" på insidan. Ger runda fina potatisar (har jag hört). Togs med när jag flyttade och placerades i ett nytt skåp. Flera ggr. Efter 15 - 20 år insåg jag att jag aldrig hade använt den. Då åkte den ut, sprillans ny med 0 mil på mätaren men gammal till åren.
#14 det låter som en intressant manick!
Inte märklig alls egentligen. Som en storköksskalare, fast i hemmaformat och handvevad. Den jag länkar till är lite lyxigare än den jag hade.
Har en fritös i skafferiet som aldrig ens har blivit uppackad ur lådan. Och en popcakemaskin som också fortfarande ligge i lådan. Aldrig ens smakat popcakes och har ingen aning om vad jag ska ha maskinen till men de känns dumt att sälja den eftersom den var en present.. Tanken är väl att jag ska testa den nån dag när jag är på "experimentera i köket" humör. :)
Tack för länken Jalking! = )
Jag har en hellyxig variant av matberedare med mixer och juicefunktioner mm också som vi köpte för snart två år sedan..
Den står fortfarande oöppnad i sin kartong i köket…
Jag ville eg ha en enkel mixerstav och sambon tyckte att det var onödigt att lägga pengar på en sådan pryl.. utan "ska man ha så ska det vara något ordentligt användbart" tyckte han… och "kompromissen" blev en jätteapparat som alltså fortfarande står ouppackad!…
… i köket…
Eftersom jag inte orkar packa upp en sådan jättemaskin för att mixa ihop lite bär utan fortsätter att köra för hand med typ potatisstamp istället..
Suck!
Den kostade oss dryga 4000 kr… Någon som vill köpa? Halva priset? ha ha ha…
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
#19 vad är det för sort, vart bor du och var erbjudandet om försäljning på riktigt? PMa i så fall :) jag behöver en ny, rejäl matberedare då den förra gått vidare till matberedarhimlen ;)
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade