Hotet mot ostkakan!
"Livsmedelsverket vill helt förbjuda försäljning av opastöriserad mjölk.
Men nu kommer kritik om att en regeländring skulle hota den traditionella svenska ostkakan.
– Maträtten är ett svenskt flaggskepp. Vad ska då serveras på småländska bröllop?, säger riksdagsledamot Irene Oskarsson (KD)."
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17697856.ab
Varför mjölken ska pastöriseras förstår jag personligen inte då ostkakan ska stå i ugnen i en timme i 200C?
Det där får jag inte ihop. Kakan ska stå i 200 grader, då kam man lika gärna ha pasöriserad mjölk.. Men till annat, när man vill ha den rå, då?
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Hum nu fattar jag ingenting! Det är ju förbjudet att sälja opastöriserad mjölk i Sverige! 🤔
/Désirée
# 1 och # 2 Läs länken så ser ni.
Dessan, det är lagligt att som privatperson köpa lite mjölk direkt från gården, typ 2l per dag eller så, det lilla vill livsmedelsverket också få bort.
//Ida
#3 jo.. Visst. Men jag tycker fortfarande att argumentationen är konstig, just gällande ostkaka och opasöriserad mjölk.. ;) men jag är kandke knasig. Däremot vill jag aldrig byta min opasöriserade mjölk oavsett. Ska här pasöriseras till något så gör jag det själv ;)
//Ida
# Det blir en annan smak ifall du använder pastöriserad mjölk.
Mamma brukade göra kalvdans då jag var barn, fast direkt från bonde. Det kan man väl göra ännu?
# 7 Jadå!😃
"Hoppet lever för ostkakan
Än finns det hopp för den småländska ostkakan" källa Aftonbladet