Matlust iFokus

Matlust

Etiketter: menyermatsedlarmiddagstips
Läst 1522 ggr
minja
0

Behöver inspiration till en trerätters

Hejsan!

Första inlägget på den här sidan för min del! Skulle behöva era kloka huvuden nu, för jag har sagt till gubben att jag skall laga tre rätters i morgonFörvånad! Och jag har ingen anning vad jag skall laga Hemlis. Helst något enkelt (har svårt att göra såser till exempel Fundersam, inte så bra på att laga mat Räcka ut tungan) Så som sagt var så behöver jag er hjälp!

Det enda är att det inte skall innehålla nötter, men annars går allt bra. Gubben är kock så jag känner lite press på mig.

Tack på förhand!

Åsa S
0

En enkel förrätt är ju löjromstoast det är ju bara en rostad brödskiva med en klick löjrom på + lite hackad rödlök och en klick gräddfil/crème fraiche, enkelt men väldigt gott.

En annan enkel förrätt är denna, lägg en skiva chevré på en rostmacka och gratinera i ugn, servera den varm med lite rinnande honung ovanpå och rostade solroskärnor + lite sallad som dekoration runt på tallriken.

Till varmrätt kan man ju göra ugnsrostade grönsaker (exempelvis potatis, lök, morot, betor) och ugnsstekt kyckling eller kanske någon köttbit som steks eller grillas + sallad (vill man piffa till det kan man ju göra någon yoghurtsås eller dylikt man kan enkelt göra en sådan genom att blanda någon smaksatt färskost med turkisk yoghurt).

En annan varmrätt som är enkel är ju någon matpaj med sallad.

Efterrätten bör anpassas efter det andra har man gjort, efter en stabbig varmrätt är det bra om efterrätten är åt det lättare hållet exempelvis någon kula glass/sorbet eller liknande, och har man ätit lättare mat kan det funka med något lite tyngre.

Fruktsallad är också en enkel + nyttig efterrätt.

Om du har tillgång på exemeplvis jordgubbar,blåbär och hallon är ju lättsockrade färska bär med gräddmjölk en god och enkel efterrätt. (Det följer säsongens råvaror. Det brukar ju de här kockarna på TV typ elaka kocken påpeka att man ska anpassa maten efter de råvaror som är i säsong)

minja
0

Tack för svaret!! Det lät jättegott = blir hungrig Räcka ut tungan.  Har ej tillgång till färska bär tyvärr. Men jag har hittat lite annat som jag kanske kan använda.

Någon mer? Har lite smått panik då jag vill göra det lite mysig/romantiskt, det kan ju behövas ibland.

preusvarg
0

Ett förslag som är enkelt och gott.

Se botten av messet först Glad 

Förrätt: Skär av toppen och skrapa ur ett par tomater spar toppen. Rör ihop en smet av ett par soltorkade tomater, färskost "vitlök", en klick creme fraiche franska örter, lite frästa hackade champinjoner och lite purjolök allt finhackat fyll tomaterna och lägg på locket som du sparat. Slå in dom i folierosor och in i ugnen på 225 grader i 15-20 minuter tills dom blivit lite mjuka i skalet. Eventuellt kan du toppa men lite parmesanost. om du toppar med ost så se till att folien är öppen upptill så osten blir frasig. Detta är en utmärkt start, serveras med ett väl kylt rosévin, gärna med en jordgubbe och lite is. Om man vill så kan man rosta lite krutonger till men de är lite överkurs. Glad

Varmrätt:

Kycklingspett, detta kan du förbereda ta kycklingfileér räkna en filé per person möjligen 1 1/2. Stek fileérna i smör och olivolja på medelvärme så dom får yta och är genomstekta. Skär dom på längden och därefter på tvären i ganska små bitar, trä upp dom på blötlagda grillspettspinnar. marinera dom nu i exempelvis sweet chili eller i någon grillolja. Om du inte har möjlighet till att grilla dom i kolgrill så pensla på men lite hickory grillolja. CajP har sådan. då kan du få lite lätt röksmak utan grillen spetten är nu i stort klara och behöver bara värmas. om du tar en engångsgrill så 2-4 minuter på grillen så du får lite fin yta på dom och lite smak från kolet. Eftersom du redan stekt dom så behöver du inte oroa dig för rå kyckling Glad till det serverar du en halvvarm potatissallad. Skala och koka potatis blanda oliver svarta kalamari, lite röd lök, soltorkade tomater och fetaost, gärna en krämig sort. Blanda allt med den nykokta potatisen skär ganska stora bitar av potatisen. låt det hela vila medans du grillar på spetten.

Till detta ett friskt vitt vin.

Dessert: Den gör du först OBS OBS

Gör en pannacotta.

Ta 3 deciliter grädde 2 gelantinblad 1 burk kesella vanilj lite jordgubbar, baileys, myntakvist.

Lägg gelantinbladen i kallt vatten koka upp grädden slå i kesellan, krama ur överskottsvattnet ur gelantinbladen ta det hela från plattan och blanda i gelantinbladen. Häll i smeten i glas cirka 3,5-4 centimeter i ett vanligt dricksglas. Se till att inte spilla på kanten. Nu stoppar du in det hela i kylen så det får svalna och stelna. Skiva jordgubbar och lägg dom i en skål. När ni ätit maten klart så fyller du på med jordgubbarna du kan toppa med en myntakvist. ringla på lite lite baileys på toppen servera genast.

Servera med en kopp starkt kaffe och en liten baileys med en liten isbit i.

Man kan ju byta ut baileysen och myntan mot lite riven mintchoklad om man vill.

Ett väldigt gott alternativ till bailysen är ju choklad som jag skrev.

Om du vill piffa till det ordentligt så smälter du choklad som du ringlar över gubbarna. men riven är också super gott. Blir han inte nöjd med detta så byt gubbe Glad

MaMaMade
0

Själv älskar jag lax på med valfri krydda och in i ugnen en liten stund. Favvon just nu är färskriven ingefära och korianderpulver, lite hackad chili på det mums!

Till efterrätt tänkte jag föreslå ett bak: kardemummakaka. Skär i skivor, lägg skivade jordgubbar på, ringla över lite smält vit choklad och servera med en klick vaniljvisp.

Ett alternativ är att klicka lite tryffelsmet i botten av ett vackert glas och fylla över med exempelvis hallonmousse eller passionsfruktsmousse, finns ju färdiga pulver att köpa. (Kanske inte godare än hemmagjort men om man känner sig osäker på resultatet eller har dåligt med tid är det helt OK). OBS! Tryffeln ska inte "ta i kanterna" då den är överraskningen klicken i moset sås. Glad

Lycka till! Skriv och berätta hur det gick.

minja
0

Hej igen! För er som undarde så gick midagen bra Skrattande.

Till sist bestämde jag mig för att göra en förrätt med rostat bröd (hemlagat) med en god paté på med ruccolasallad med en god vinegrätt till. Till huvudrätt blev det fisk/skaldjurssoppa med massor av gott i, och hembakat bröd. Till efterrätt blev det hemmagjorda chokladpraliner (mums) med tillbehör.

Så tack för alla tips, dom var väldigt inspererande.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.