Matlust iFokus

Matlust

Etiketternötviltgris
Läst 9061 ggr
thorntagg
6

Konstig smak på gris??

Vet inte riktigt var detta inlägg skulle passa, men jag hittade inget lämpligare ställe än detta.

Jag har många gånger, när jag ätit något gjort av griskött, känt en konstig, frän smak som inte känns bra. Det kan vara fläskkotletter, fläskfärs (som jag sällan brukar köpa förstås) t o m färdigmat i form av malda biffar eller järpar som innehåller fläskkött.

Någonstans har jag läst för länge sen, att det kan bli en frän smak på fläskkött när det tillverkats av hannar som har testiklarna kvar. Eftersom dessa förut avlägsnades under plågsamma förhållanden för de stackars grisarna, får de numera sitta kvar, och ger då denna otäcka bismak. Är detta sant???

thorntagg
1

Jag kanske ska tillägga, att jag naturligtvis inte tror att testiklarna som sådana  skulle vara med i fläskfärsen eller vad det nu är, utan att hormonerna skulle göra att det blev en otäck smak!

[Tassy]
4

stressade grisar brukar få en väldigt unken smak på köttet vad jag har hört.

DesK
4

Precis som Tassy säger, så kan smaken på grisköttet bli skum om grisen har varit stressad och levt under dåliga förhållanden. Glada harmoniska grisar smakar faktiskt mycket bättre 🙂

/Désirée

dolfen
1

En lösning kan vara att gourmetsalta. Exempelvis, kotletten.
Enligt boken Matmolekyler, vinner "framförallt gris på lite längre krydd- och saltrubbning". Minskad grisbesk i smaken och även mörare och saftigare.

Det är minst 30 minuters "försaltning" som gäller för gris.
Har för mig att det är max 15 minuter, när det gäller nöt.

thorntagg
1

Tack ska ni ha! Ja det har jag också hört talas om förut - stressade grisar! Framförallt när stackarna ska slaktas, har man ju hört att det inte går så djurvänligt till… (Ibland skulle man vilja bli vegetarian😕)

När man lagar maten själv kan man ju pröva att kryddsalta köttbitarna. Har ni något bra förslag på vad man ska använda?

TjockaBerta
3

Sånt kött luktar också. Man känner direkt när man lägger det i stekpannan. Mitt enda råd är att försöka undvika det.

>>>Malum domesticum<<<

Bjornen
1

Det kan också bero på fodret. Jag vet att när vi hade grisar så fick de ibland fiskmjöl. Men aldrig de sista veckorna (kanske 3 veckor) före slakt.

Mantissa
5

Alla kommersiella hangrisar kastreras. Så länge du inte köper från någon månskensbonde så är risken för galtsmak nästan noll. Med det sagt så är det bara en liten procent av alla intakta hangrisar som utvecklar galtsmak och den är så vidrig att det inte går att ta miste. Men köttet blir även sämre av stress som några skrivit, och grisar är väldigt lättstressade. De utsätts för väldigt mycket stress i samband med slakt då de transporteras (oftast för första gången i deras liv) i lastbilar och kommer till ett helt nytt ställe och ibland trycks ihop med grisar de inte känner vilket kan orsaka slagsmål. Jag rekommenderar alla som är måna om djurhälsa och köttkvalitet att köpa gårdsslaktat, även om just den grisen råkar vara okastrerad.

sisela
3

OJ!

Jag är inte medlem här men har sååå länge undrat över denna äckliga smak och lukt. Jag var vegetarian i många år och började sedan äta kött i o m flytt till Danmark och pojkvän. Här är det mycket mer griskött överlag och jag började känna den där lukten ganska ofta. Det var bara som att ingen förstod eller kunde känna den. Dyrare kött verkar inte lukta på samma sätt så det låter ju rimligt att de som haft en behagligare tillvaro inte utvecklar fränheten i köttet. 

Tack för att ni tog upp detta. Jag började tro att jag hallucinerade.