Dina favoritdelar (kött)
Blev inspirerad att starta denna tråd med tanke på Bertils inlägg i middagstråden! Kände att jag inte ville kapa tråden så därför startar jag denna i stället.
Alltså: vilken/vilka köttdelar är dina favoriter när det kommer till kött? Är det främst fina filéer eller annat? Berätta!
Personligen är jag inte särskilt förtjust i filé alls, visst är det jättegott ibland men uttjatat till tusen.
Jag älskar grytor och rejäl husmanskost, så fina grytbitar, fransyska, stekar, lägg med mera slinker gärna ner i min matkorg. En fin mör melerad bit högrev då är lyckan gjord! 😃
Högrev, karre, lammracks, lammfile, ankbröst, file av kycklinglår.
Kyckling- Kycklingklubbor ( den nedre delen inte lårbiten)
Nöt - Ryggbiff, flanskstek eller en riktigt rejäl bit rostbiff att tillaga på valfritt sätt.
Gris - Kotlett med svålen kvar, skinkstek och absoluta favoriten PICNICBOG!
Anka - Vingarna/låren
Ren - stek med ben
Lamm - Racks eller stek med ben
Älg- grytbitar att koka länge, inte så förtjust i älg
Annars är en lite bortglömd favorit- Rimmad oxbringa!
Den del som blir oxfilé, alltså det man köper i bbutiken. Vet inte vad delen heter.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
#4 Ööhm.. vad sägs som.. oxfilé? 🤐
#4 Hehe den styckningsdetaljen heter oxfilé 😎
Aha Okej. Trodde bara det var ett namn som är lättare att sälja. Hehe.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
#7 Oxfilé och fläskfilé är riktiga namn. Däremot när man börjar tala om t.ex. fläskytterfilé så är det en styckningsdetalj som egentligen inte finns, utan det är egentligen kotlett.
Okej. Tack.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Jag äter i princip bara fläskkarré, filéer av olika kött när jag lagar mat själv men jag tycker att alla köttdelar är lika goda om de är tillagade rätt😎
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian
Säger precis som Sofy att karré är en av mina personliga favoriter.
Visst köper jag ofta fläskfilé och även när det kallas fläskytterfilé och precis som Tassy skrev egentligen är en kotlettrad utan ben.
Jag tycker också om oxfilé men min pengabörs delar tyvärr inte den tjusningen så det är oerhört sällan som jag har det på min meny.
Sedan så älskar jag även inälvsmat och där är kalvlever en av mina favoriter.
Älskade det när jag var liten grabb och det är en kärlek som har hållit i sig genom hela mitt liv.
Vet att många tycker att det är kladdigt, blodigt och äckligt att hantera och det tycker även jag.
Brukar lägga min kalvlever i iskallt vatten med isbitar i. Då liksom "stelnar" den där vita hinnan och blir lite mer medgörlig när man skall skära bort den.
Under de åren som jag ofta befann mig i England så lärde jag mig även att älska "kidney" (njure) som är lite av en nationalrätt i det gamla imperiet.
Dock så är det kanske inte så ofta som jag själv tillagar njure fast gott som tusan är det.
Ett annat djur som jag älskar kött från är Hästen.
Jag bor ju i Helsingborg och med en färja över till Helsingör så tar det bara 20 minuter.
Många är vi Helsingborgare som tar färjan "över" för att göra våra matvaruinköp.
I Helsingör så finns en charkuteributik i varje gathörn och många av dessa både slaktar samt styckar djur som de köpt från ofta lokala bönder.
En biff, stek eller annan styckningsdetalj från häst slår det mesta annat i smakväg och kan verkligen rekommenderas och dessutom är det i åtminstone i Danmark betydligt billigare än nötkött.
Vet att det där med hästkött inte är så populärt i Sverige:
Det är väl det där med att en häst är något som man klappar på huvudet, kanske rider på och möjligtvis spelar på trav eller galopp.
Dock så har hästkött en fantastsikt fin smak.
En annan sak som danskarna är väldigt bra på är ost.
Min favorit bland danska ostar är "Gamle Ole" som är en ost som luktar riktigt mycket och smakar precis lika mycket gott som den luktar illa.
Har alltid älskat den där osten och brukade ha med en sådan till mitt förra jobb för att ha på mina smörgåsar när det var när det var frukost.
Fick dock aldrig lägga den i kylen på jobb utan var tvungen att lägga den i en plastpåse som jag hängde fast utanför fönstret och när jag bredde mina smörgåsar så var det ingen annan som ville vistas i fikarummet *skrattar*.
Nåväl, det har var lite om vad jag gillar i matväg.
Bästa hälsningar,
Bertil
Är less på filéer, visst det slinker ner men tycker sällan att det blir fantastiskt gott.
Men favoriterna är:
Fågel - Hel kalkon utan tvekan!
Nötkött - fransyska eller entrecôte är gott men allra godast är nog fina grytbitar gjorda på högrev som kokas långsamt i en gryta med bl a rödvin!
Fläsk - Picnicbog är fantastiskt gott, likaså en välgjord skinkstek eller tunna revbensspjäll.
Med vänliga hälsningar
Chess
Väldigt svår fråga att svara på tycker jag.
Det beror ju alldeles på vilken maträtt som ska lagas.
Nu har jag det stora glädjen att ha frysen full av älgkött och det är styckat och märkt i fina bitar.
Kalops på högrev från älg var fantastiskt gott t.ex.🙂
/Maria
11 vet inte när du var i helsingör senast, för det ligger absolut inte sådana butiker i varje gatuhörn. Ställer mig också frågandes till ditt påstående om att många helsingborgare åker över sundet för att handla kött. Jag känner ganska mycket helsingborgare, inte en enda åker till helsingör för kött. Köttet kostar ungefär lika mycket som här, plus att man måste betala en tur och returbiljett på båten. Så man går minus. Gamle ole har jag köpt i en ostbutik i helsingborg.
Förr var det nog ganska vanligt att svenskar åkte till Danmark för att handla bland annat kött men numera är det knappast lönsamt.
Här i Göteborg åkte man till Fredrikshamn men som sagt är det många år sedan.
/Maria
15 ja förr var allt billigare i danmark.
Nu har ju iofs Danska kronan sjunkit lite i värde så att skillnaden till SEK inte är lika stor längre.
Visst det är absolut inte längre som förr när det verkligen lönade sig att åka till Helsingör för att handla.
Det kan man bland annat se på butikerna i Helsingör som har blivit betydligt färre.
Dock så är det fortfarande en hel del som åker över för att handla matvaror i Helsingör.
Inte minst för att man tar det som en liten utflykt till "grannlandet".
Nu bor det ju drygt 130 000 invånare i Hbg kommun och det är klart att majoriteten av dem inte åker till Helsingör men fortfarande gör en hel del det.
Jag själv var där för drygt två veckor sedan då jag "åkte över" med ett par som jag känner och det var i första hand matvaror som fanns på inköpslistan.
Röde pölser från slaktaren på Stengade och då även nylagade "flaeskevaerer" med mycket fett samt annat.
Osten köpte jag på It (Inges ost).
Dock så blev det inget hästkött denna gången.
Bästa hälsningar,
Bertil
#17 Det är klart att man köper inhemska varor som kanske är svåra att få tag på hemma eller de kanske inte alls finns.
Däremot har jag svårt att tänka mig att man handlar kött i Danmark för att det skulle vara billigare och löna sig.
/Maria
Nej, billigare är det ju inte längre.
Inte som förr när jag och min fd tog bilen över 1 ggr per månad och handlade som tusan, då lönade det sig verkligen.
Röde pölser, fläsksvål, dansk ost och en hel del annat köper jag personligen bara i Helsingör.
Visst kan man numera köpa röda pölser i vilken coop eller ica butik som helst här hemma men det blir liksom inte detsamma som att köpa dem hos slaktaren som själv har gjort dem.
Som sagt så finns det en väldigt bra slaktare med charkuteributik på Stengade och sedan så finns det också en väldigt bra på/vid Axeltorv.
Sedan det där med fläsksvålar så smakar de helt vidunderligt när de är helt nygjorda och fortfarande varma.
Dock så är det väldigt mycket fett på dem så om man är försiktig med sådant så skall man kanske handla de där "torra sakerna" (min bedömning) som säljs i Sverige.
På tal om ost så handlar jag ofta på It som ligger centralt sidan om Stengade.
Vill man däremot handla i en riktigt fin ostbutik så går man Stengade fram och längst bort så ligger en ostbutik som slår det mesta.
Dyrare än de flesta andra ostbutiker men ett fantastiskt sortiment.
Jo bumbleboo, både jag samt en hel del andra åker fortfarande till Helsingör för matinköp lite då och då.
Billigare är det som sagt var inte, men det är inte heller därför som vi åker över.
20 minuter med en färja över sundet så är man i ett annat land med delvis andra matvanor och produkter.
Dessutom så blir det som en liten utfärd.
Bästa hälsningar,
Bertil
#19 Det jag var ute efter är att då handlar man ju saker, i detta fallet kött som tråden handlar om, som inte finns att köpa hemma och då är det ju en annan sak.
/Maria
Jag älskar stekar av många slag och sen äter jag gärna en blodig fin biff någon gång, likaså en fin råbiff. Egentligen äter jag det mesta i ren köttväg, även lever. Brukar passa på att köpa mina favoriter när det är extrapris i butik, på så sätt kan vi hålla matkontot på rimig nivå 🙂
/Désirée
Bästa biten på både gris och nöt är lägg! På nöt även svansen! Lammlägg är inte fel heller, men där gillar jag nog racks bäst. Dessa är inte fel på grisen heller. Det viktigaste för mig är att djuren haft det bra, det gör en otrolig skillnad på smaken. Där ärmgris och fågel särskillt känsligt. Bacon är också en favorit! Är halvtrött på kyckling, så där kommer nog kalkon väl till pass! Precis färdiggången, 74-75 grader.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Jag kan inte förstå riktigt vad du menar!?
Den här tråden handlar ju från början om styckningsdetaljer vilket faktiskt var en fortsättning på min "egen tråd" om just styckningsdetaljer.
Redan i mitt första inlägg så skriver jag om kalvlever samt njure som inälvsmat.
Vad är så svårt att förstå med detta om kalvlever och njure?
Visst är det styckningsdetaljer.
Att jag sedan berättar om Helsingör beror ju på mina egna erfarenheter och inköp där.
Förstår inte själva problematiken i dina inlägg?
Jo, JAG handlar fortfarande i Helsingör och jag köper fortfarande kött och styckningsdetaljer i Helsingör.
Hur sedan både du ock andra gör när ni eventuellt åker till Fredrikshamn har jag ingen som helt aning om.
JAG personligen köper mina "favoritdelar i kött" i Helsingör och det var ju precis det som tråden handlar om att det är "favoritdelar" i styckningsdetaljer.
Var du sedan än köper dina kan kanske eventuellt upphovet till en ny tråd och gör en sådan i så fall.
Snälla bästa, jag köper min kalvlever, njure samt röda pölser precis där jag själv vill och det är i Helsingör.
Så enkelt är det!
Sedan så får du tycka precis vad du vill om det men det är mina pengar och vill jag handla mina köttvaror och styckningsdetaljer i Helsingör så gör jag det oberoende av vad någon annan tycker.
Bästa hälsningar,
Bertil
Jag tycker det låter underbart med dessa dagsutflykter till Helsingör! Hela upplevelsen i sig, åka tillsammans, miljö/matombyte osv. ekonomisk vinst eller ej - det är en spännande grej. Lite som när man som icke-stockholmare t.ex. åker till exempelvis hötorgshallarna! Bara att gå runt och titta, dofta och uppleva är ju värt resan. 🙂
Jag tycker det är en trevlig liten sidodiskussion i tråden 🌺 snälla försök behålla den trevliga stämningen.
Exakt Bertil. Du får handla ditt kött precis var du vill givetvis. Jag har heller inte skrivit något annat.
Själv handlar jag gärna i Saluhallen här i Göteborg. Där kan man få det mesta, om inte annat så kan man beställa.
/Maria
#24 Tassy.
Visst så är det upplevelsen i sig också.
Om man promenerar runt i Helsingörs stadskärna och inte då enbart på de två gågatorna utan även går in på de lite mindre gatorna så är det inte minst bebyggelsen som är fantastisk men alla sina gamla hus i korsvirke och andra byggmaterial.
Det är även på dessa små trånga gator som man kan hitta riktigt trevliga annorlunda butiker och inte minst matbutiker.
Nåväl, glömde nämna kyckling i mitt första inlägg.
Kyckling är också en av mina favoriter och köper helst hel färsk kyckling som man (jag) antingen steker hel i ugnen eller styckar den och tillagar detaljerna efter något gott och trevligt recept.
Nu skall jag bara investera i en lergryta och följa ett kyckling-recept som jag hittade i en annan tråd.
Finaste hälsningar,
Bertil
Kyckling: bröstet eller kycklingfiléerna som det så fint heter på förpackningarna, men även helstekt kyckling är gott.
Kalkon: helstekt med farmors köttfärsfyllning
Älg: steken
Rådjur: bogen
Vildsvin: fläsksidan om man tillagar den riktigt sakta och länge i ugnen.
"vanlig" gris: revbenen eller karrén
Nötkött: högreven, fransyskan och filén