Matlust iFokus

Matlust

Etiketter: rådtips
Läst 6191 ggr
jarske
5

Göra egen filmjölk?

Hej på er!

Jag blev väldigt sugen på att baka ett visst grovt bröd som min mammas arbetskamrat alltid brukade baka, och som var väldigt gott, med torkad frukt och lite så där i. Men för att baka det måste man använda sig av filmjölk. Jag bor i Barcelona, där inte filmjölk är direkt vanligt att man stöter på, och jag skulle därför vilja försöka göra egen. Men alla recept jag hittar, så måste man redan ha filmjölk för att kunna göra filmjölk…

Min fråga då, går det att göra egen filmjölk, utan att behöva ha filmjölk sedan innan hemma? Det blir ett ganska dyrt bröd för mig, om jag ska åka till Sverige för att köpa med mig lite fil hem…

Alla tips är välkomna! :D
Tack!

VildaVittra
2

Jag har läst att de som emigrerade till Amerika, fick intorkad filmjölk i linnedukar, skickade till sig från sina släktingar i Sverige, så lade de dem i blöt i mjölken.

Men faktiskt så lär naturell yoghurt fungera lika bra.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

jarske
1

Naturell yoghurt? Alltså, funkar att göra filmjölk med, eller funkar till att baka bröd? :)

VildaVittra
2

#2 Antingen att baka rakt av med, eller att göra ny yoghurt (dock så måste det vara levande kultur).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

DesK
1

Fil och yoghurt är ju inte riktigt samma sak, men oftast går det att använda yoghurt istället för filmjölk till bakning. Om du har någon kompis /släkting i Sverige kan du ju be dem skicka torkad filmjölk 🙂

/Désirée

[fredric-e]
0

brukar göra fillimpa men tar yogurt om jag har.

Bjornen
1

Surmjölk är enkelt att göra om man använder opastöriserad mjölk, så låt det stå varmt 25-30 grader under ungefär ett dygn och då har du riktig surmjölk som ungefär motsvarar filmjölk men är mycket godare och äts med ingefära och socker. Naturligtvis fungerar det även till bakning, vilket även vanlig gammal mjölk borde fungera om inte smaken blir för stark.

VildaVittra
0

#6 Tyvärr har man behandlat bort många av de goda bakteriestammarna som fanns i mjölken förr, då man tidigare skrev ut antibiotika som godis till korna. Så tyvärr så är risken väldigt stor att om man gör på traditionellt sätt, så får man en oätlig sörja.

Bjornen
1

Åtminstone i Sverige är det tillräcklig karens för att mjölken inte ska innehålla bakteriedödande ämnen. Däremot har pastöriseringen och i viss mån homogeniseringen påverkat mjölken så naturlig tillväxt av bakterier har stora svårigheter. Vanlig filmjölk återfår sin gammaldags bakteriekultur ganska bra om den lagras cirka 3 månader över förbrukningsdagen.

VildaVittra
0

#8 Stammarna är utdöda hos kor och det spelar då ingen roll om man ens tar mjölken direkt från kon.

Av idag måste bakterierna ympas in.

Bjornen
1

Genom pastöriseringen (upphettning till 60-70 grader) som görs på mejerierna dör bakterierna och därför måste man ympa in bakteriekulturer. Det är bara ett fåtal dagar sedan jag ätit riktig surmjölk som fått snabbsurna. Jag har själv haft mjölkkor till för drygt 10 år sedan och då gjorde jag min egen surmjölk och även tätmjölk (ungefär långfil).

VildaVittra
0

#10 Du är inte den enda som gör filmjölk. 😉

Bjornen
1

Jag har aldrig gjort filmjölk (blask) utan surmjölk eller tätmjölk som har någon riktig smak. Numera får jag lagra olika köpta filprodukter några månader innan det blir någon riktig smak på dem.

Anterrabae
1

De köpta filprodukterna är ju inte genomfermenterade, och därmed inte samma sak.

Här gör jag all fil, yoghurt, creme fraiche kefir osv själv, och fermenterar, minst ett dygn i optimala förhållanden för att det ska bli genomfermenterat.

Ur baksammanhang så borde yoghurten ge samma bakresultat som fil, möjligen något annan smak. Men skillnaden torde vara marginell.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade