Annons:
Etikettveggo-vegetariskt
Läst 944 ggr
vendelay
5/31/18, 9:43 PM

Helvegetarisk grillkväll!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vegetariskt = inga animaliska produkter (ägg och dimjölk är inte vegetabilier)

För ett tag sedan hade vi en liten grillkväll, jag och två vänner. Jag shoppade loss ordentligt på den helt vegetariska mataffären Goodstores i Stockholm och det blev ganska lyckat om jag får säga det själv 😃

På bilden syns pinnbröd, en grillad korv, korvskivor, pepparsalami, potatissallad, klyftpotatis, marinerade champinjoner och lök, chilimajonnäs, en biff och vitlökssmör. Hade också bearnaisesås men den hann visst inte komma med på bilden.

Rydbergs bearnaisesås som ska värmas upp är vegansk! Snarare pga matfusk än etiska anledningar men men! Den är god, min sambos absoluta favorit.

Chilimajonnäs som var ganska otäck om jag ska vara ärlig hahaha. Rinnig men slemmig.

Top Dogs-korvar med chorizosmak. De smakade VERKLIGEN som hot dogs, fast starkare. Jag kunde inte äta upp dem men min ena (allätande) vän slukade dem.

Potatissallad med chipotle, den smakar lite för mycket majonnäs (tror jag det är) för mig men den är okej.

"Pepparsalami" som smakade mycket mysko. Typ gelégodis med stark peppar… Haha. Inte gott.

No-beef-biffen var riktigt god! Vi marinerade den innan vi grillade den. Bra tuggmotstånd.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
vendelay
5/31/18, 9:43 PM
#1

Vad brukar ni grilla som är vegetariskt (eller i folkmun - "veganskt")?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

DesK
5/31/18, 10:33 PM
#2

Waow! Så många bra tips du ger! Jag älskar att grilla svamp, gärna portabello, men även de vi hittar i våra skogar här. Marinerar dem i minst ett dygn och sedan grillar vi dem.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

vendelay
5/31/18, 10:50 PM
#3

#2 Jag har nog bara grillat champinjoner men får testa portabello någon gång också. Ser ju så himla gott ut! Vad brukar ni marinera svampen i?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Tant Grön
5/31/18, 11:27 PM
#4

Brukar göra ett grillspett med champinjoner, squash, paprika, majs i skivor och ev. aubergin. Detta marineras minst någon timma. Till detta har jag små färska potatis + bitar av morot och lök, detta slår jag in i folie med lite matfett. Så brukar jag ha någon veg. korv till.

Sarafiaklara
6/1/18, 2:08 AM
#5

Jag gillar också att grilla olika grönsaker. Favoriterna är squash, champinjoner, rödlök, tomater och majskolvar. Jag har också provat att grilla förkokt kronärtskocka och flowersprouts men de blev tyvärr brända så jag får nog prova igen. Jag provade också att grilla den formbara färsen från Anamma genom att trycka på den på grillspett på samma sätt som kebabspett. Det blev tyvärr för torrt även om det smakade ok.

vendelay
6/1/18, 8:37 AM
#6

Låter jättegott!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
JazzBass
6/1/18, 10:22 AM
#7

Ser trevligt ut! 👍 Brukar också grilla rätt mycket vegetariskt. Främst sparris (på vårarna), zucchini, paprika, lök, champinjoner, blomkål, batat. Även morot går att grilla med gott resultat men kräver att man har gott om tid på sig. 🙂

En annan grönsak jag grillat några gånger senaste året är aubergine, för att förädla vidare till goda rullader med nån trevlig fyllning. Har utgått från bl.a. dessa tips/recept. Man kan säkert göra dem helvegetariska med fullgott resultat om man önskar. Speciellt versionen med yoghurt (som kan säkert ersättas med oatgurt el. dyl.), tomat och gurka är väldigt fräsch. Dessa rullader har fått både mig och min fru att ändra åsikt om aubergine, som ju annars kan vara rätt slemmig i konsistensen och relativt smaklös. Det är dock inte det lättaste att få till auberginen, så det är absolut värt att läsa tipsen på sidan jag länkade till. (Serious eats har för övrigt också ganska mycket veganska recept värda att kolla in. Bland annat har de utvecklat en vegansk version av spaghetti carbonara!).

Av svamp så har jag utöver champinjoner grillat också vilda råa kremlor med mycket gott resultat, då jag på sensommaren/hösten hittat fina exemplar.  De har en trevlig småkrispig konsistens som kommer extra väl fram som grillad tycker jag. (Kanske man borde förvälla dem först, men det har jag inte gjort då jag inte vill sabba konsistensen). Kremlor är det rätt få som plockar, kanske för att det i många fall är svårt att göra en exakt artbestämning, och så är de ganska ofta maskätna. (Om man hittar en kremla och är 100% säker på att det är det, kan man riskfritt smaka på en liten bit av hattkanten.  Är smaken mild är den med säkerhet ätlig, och det finns inga så giftiga kremlor att den här metoden skulle vara riskabel (bara inga barn ser vad man gör och tar efter). Det här tipset fick jag personligen av en av Sveriges främsta svampexperter häromåret vid en direkt fråga, så jag litar på det).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Tant Grön
6/1/18, 12:27 PM
#8

När jag grillar potatis och morot ( i folie), så brukar jag förkoka dem först så de är halvfärdiga.

Madde
6/9/18, 11:05 PM
#9

Jag brukar grilla halloumi. Blir så gott. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

vendelay
6/10/18, 7:14 PM
#10

#9 Violife har ju faktiskt vegetarisk halloumi nu! Vet inte om det finns andra märken. Har aldrig testat vare sig animalisk eller vegetarisk halloumi, så jag kan inte säga något om hur den smakar men jag tycker mig ha hört att den fått fina recensioner!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: