Rabarber - skörda redan nu?
Mina rabarber i landet har blivit rätt stora, är det redan dags att skörda eller ska man vänta? Växer de upp snart igen, tänkte eftersom de brukar växa vid ett hus man cyklar förbi och de skördar inte på en gång? (rätt ny på att odla rabarber)
Var någon som postade ett recept på rabarberdolmar, där man använde bladen för att göra dolmarna med istället för vitkål, men hittar inte inlägget, någon som har ett annat recept på det eller hittar inlägget?
PS. Nu har jag inte internet och mycket begränsad så har inte möjlighet att googla runt och titta på massor av hemsidor, så det är trevligt om det kunde samlas i tråden.
rabarber ger nya blad igen bara man inte låter blomsterstängeln växa upp, ser till att gödsla den bra och delar plantor när det behövs.
tex vi har två ställen med rabarber ett som var här sen tidigare som gammelfarmor satt. den ger knappt några rabarber alls längre för jag tror att gammelfarmor var den som gödslade dom sist innan vi flyttade hit dom har inte blivit delade på evigheter heller.
den andra rabarbertäppan planterade vi förra sommaren av några rabarberplantor som mamma fick över då hon delade sina och jag kan nog nästan börja ta vilken dag som helst (och jag bor i södra Lappland) dom är altså nydelade och nygödslade och växer så det knakar.
Mamma har berättat att gammelfarmor brukade gödsla med pisspottan också. det var visst jättebra gödsel för just rabarber.
det lilla jag lärt mig om rabarber
l'm back
Spännande, tack för informationen, då vågar jag plocka lite, kompost lär väl funka lika bra som gödsel?
Dock lite nyfiken på dolmarna, de skulle vara lite smått giftiga, men samma syra(?) finns ju i stjälkarna. Men tror bladen kokades så det försvann något. Vore trevligt att hitta receptet.
Föresten, fungerar det att riva rabarber när man gör smulpaj? (här är någon som faktiskt aldrig gjort rabarberpaj i hela sitt liv!)
#2 jag skulle inte bara använda kompost utan även gödsla med något men minns jag rätt ska rabarber gödslas på hösten (eller så var det höst och vår).
Vi använder kaningödsel eftersom vi har det men guld/silvervatten (vad det nu heter vatten + ens egna urin) skulle ju funka även i vegansk odling
#3 jag brukar skära rabarberna i 1-2 cm långa bitar, det känns som om att riva den skulle göra et väldigt geggigt
l'm back
Jag skär de nog rätt fint, satt och funderade, har sett recept på rabarber som blandas med grädde innan man gör pajen, ska testa det receptet, dock räcker de nog inte riktigt till så jag funderar på att riva en morot grovt och ha med, osäker på om det ger okey smak, men brukar riva ner en morot när jag gör äpplepaj och den gör den gör inte mer skillnad än att den känns lättare på något vis i smak.
Ett tips jag fick från de jag köpte rötterna till rabarberna ifrån var att så fort de börjat titta upp ställa över en röd potatishink (en sådan många har och kastar sopor i nu för tiden), då blir de sötare och man slipper den beska smaken. Har du testat tlover?
BTW, måste de skalas också? Stod tydligt i min gamla kokbok från 40-talet att de måste skalas.
jag har aldrig testat hink, vi har prioriterat att lära oss andra växter det är bara för att det redan fanns rabarber här och att min mamma var tvungen att dela sina som vi halkade in på just rabarber. Min mamma kan mkt mer men hon kör inte heller med hink.
när dom är såhär unga brukar man inte behöva skala dom, skördar man kontiunerligt så märker man när man måste börja skala dom
l'm back
Okey, då skalade jag dem i onödan, var rätt svårt att skala dem när de var så små, nu är rabarberpajen i ugnen och är klar om cirka 25 minuter. Ska bli härligt att få smaka.
http://matlust.ifokus.se/discussions/4fedde74d3b4fd4ccc002b8e-laga-mat-i-blad
Som jag kommer ihåg det så var grejen att använda rabarberblad som tillagningskärl. Inte att äta.
Dock smakade jag då på en rabarberbit som gav mig tanken att, nästa gång jag gör detta, ska jag ha med rabarberstjälkbitar i da meatbåll ("mat"bollen).
Jag har smaskat i mig några rabarberstänglar i år.
Läste att man kan skörda till midsommar, sedan ska man tydligen låta den goingen vila, typ.
* * *
"Varje skratt är många tårars barn" Viveca Bandler 1917-2004
Där, tack.😃
Svart hink kan man stjälpa på rabarbern så fort de börjar titta upp på våren då får man en omgång tidigare rabarber + stjälkarna blir sprödare, man bör dock byta plantor att bleka det är inte bra stjälpa hink över samma planta varje år för det blir ju ingen fotosyntes under hinken. +Hinken har man bara på ett kort tag under våren.
Plantorna blir oftast finast ifall man inte skördar så jättemycket från dem de första 3-5åren
Jag gjorde en rabarberpaj igår med smördeg i botten och ovanpå rabarberna vispade jag grädde med kanel och vaniljsocker samt socker. Ovanpå allt rev jag smördeg som legat i kylen en stund. Blev kanongott och behövs inget till men kanske lite glass vore gott 🙂
Gödslar aldrig mina rabarber, de växer ändå fort och bra
Medarbetare på djurskydd.ifokus