Annons:
Etiketterfärskorv
Läst 3657 ggr
dolfen
2012-06-29 18:57

Laga mat i blad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har flera gånger sett att man utomlands använder blad som matkärl.
Dessa matpaket tillagas sedan genom att exempelvis läggas på glöd. (Se fiskrecept i tråden Moqueca.)

Gordon Ramsey blev i måndags (del 1) bjuden på ett sådant matpaket i Indien. (Serien "Gordons great escapes" sänds måndagar mellan cirka 22:00-23:00. i 8:an.)

Jag har funderat på om man inte kan använda rabarberblad på liknande sätt och nu testat mig fram till att svar. Cool
"Yes I can!" (Variant på det Obama sa.)
Förut var jag väl mest inne på att testa med fisk men använde istället följande ingredienser vid detta test:

Blandfärs
Ägg
Tärnad potatis
Nedskuren rödlök
Ett gäng vitlöksklyftor
Eget löksalt
En kvarvarande slatt egen ketchup
Salt och svartpeppar

Detta blandade jag och la som i en boll på undersidan av ett rabarberblad. (Bild 1) (Två rabarberblad användes.)
Snörade ihop bladen till ett paket. (Bild 2.)

Ugnen körde jag i 1 timme och 15 minuter på 175 grader, varefter jag stängde av ugnen och lät gå ytterligare 15 minuter.
(Det var lite kul att höra hur det puttrade i paketet då jag lite nyfiket öppnade ugnen, en kort stund, för att kolla samt sänka värmen lite snabbare.

Bild 3: Paketet efter ugnskörningen.

Bild 4: Paketet är öppnat. Yttre bladet var torrt medan det inre var blött/mjukt.

Fin gyllenbrun färg, vilket kändes lovande.

När jag kom ner till botten på paketet, smakade jag på en grövre, vällagad, bladnerv. Jättegott! Därför vill jag nästa gång även ha med rabarberbitar.

Som ni ser har jag med en rabarberstängel. Jag har ingen erfarenhet av rabarber i ugn. Men tänkte att det kanske kunde bli en efterrät att smaska på, som en eventuell bonus på detta test. Den blev knastertorr.

Jag hade även tänkt att skala rabarberstängeln med potatisskalare och använda dessa att binda om paketet med. Tyvärr var stänglarna för korta, men notera den symboliska rabarberbands-knuten. Cool 

Här kommer bild 1.

Annons:
dolfen
2012-06-29 18:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bild 2.

dolfen
2012-06-29 18:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Bild 3.

dolfen
2012-06-29 18:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Bild 4.

Hanna
2012-06-29 19:04
#4

Intressant! :o

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

DesK
2012-06-29 19:14
#5

Åh vad spännande! Detta måste jag testa snart! Skrattande

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

dolfen
2012-06-29 19:22
#6

Jag har tänkt att jag kanske skulle kunna trimma in tid och ugnstemperatur för ett eventuellt bättre resultat.

Kanske även sätta med skål med vatten för att få lite ångkokningseffekt och, om möjligt, få det yttre bladet att inte bli knastertorrt.

Annons:
[Aquelegia]
2012-06-30 00:56
#7

Rabarberblad använde vi att tillaga kotletter och dylika köttbitar i i en eldgrop. Otroligt gott! Som en liten ugn i en ugn ^^

storost
2012-07-01 12:27
#8

Jättespännande!! Kul!!

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

[TrevorS]
2012-07-03 22:21
#9

Hade ingen aning om att rabarberbladen var goda. Kanske man ska testa. Skrattande

dolfen
2012-07-05 16:02
#10

#9 - Jag är också nyfiken på hur bladen smakar. Dock ej i sådan form som kan ses i #2 (bild 3).

Vem hinner testa först? Cool

[TrevorS]
2012-07-05 16:11
#11

Jag smakade på ett blad och tyckte den var besk och osmaklig. Skrikandes Kanske därför den blir okey om man kokar eller ugnsteker den?

dolfen
2012-07-05 16:31
#12

#11

Som Mangold, då!? Jag har krukodlat mangold. Det smakade beskt och jordigt. Trots detta verkar mangold vara populärt.
De såg i alla fall rabarbergoda ut.

Mangoldbladen brukade jag "gömma" i röror.
Stjälkarna testade jag att koka och äta med en klick smör och persilade. Detta hjälpte litegrann.

Jag tror som du och/eller bara använda rabarberbladen som ett naturvänligt alternativ till ugnsfolie.Cool

Hmm. Kanske man kan använda mangoldblad som ugnsfolie också? Fast något mindre "knyten".

[TrevorS]
2012-07-05 19:29
#13

Mangold är god i sallad, samma som maskroser men ensamt kan det kanske inte bli gott.

Kanske man bör testa äta, men det bildas inget konstigt i bladen så man blir dålig? Blev lite orolig, fick lära mig som liten att de var giftiga men inte skälken. Fast man fick ju lära sig massor av konstiga saker som liten som att hundkex var giftigt trots den inte är det, men den har släktingar som är så lika att man lätt tar fel som är dödliga.

Annons:
dolfen
2012-07-06 17:44
#14

Jag har googlat runt nu och rabarberblad är giftiga.

Någon tyckte att det var konstigt att rabarberblad, som är så goda, kunde vara giftiga. Andra matade sina höns och kaniner med rabarberblad.

Kalciumoxalat (Wikipedia) förekommer i mindre mängd i rabarberblad.

Rabarberstjälkar innehåller Oxalsyra (Wikipedia) som reagerar med kroppens kalcium och bildar kalciumoxalat.
Det finns rabarber med låg halt oxalsyra. Kan dessa även ha lägre halt av kalciumoxalat i bladen?

Jag vet inte säkert, om det finns andra gifter än kalciumoxalat i rabarberbladen men jag avskräcks dock inte från att upprepa detta experiment (#0).

[deen]
2012-07-06 18:54
#15

#14 Men det är nog en stor skillnad på att äta bladen "rent", och att tillaga mat i dem! Det är väl som med det mesta, i små mängder är det nog inte lika farligt.

dolfen
2012-07-06 20:50
#16

#15 - Ja. Precis. Jag håller med dig till 100%. Glad

[deen]
2012-07-06 21:43
#17

Det var ju en riktigt rolig idé! Har du tänkt testa andra sorters blad? Ja, förutom den eventuella mangolden.

[Aquelegia]
2012-07-06 23:00
#18

#14 Oxalsyran är mest på sensommaren och vid tillagning bryts väl denna syran ner som hos ananas om jag minns rätt? Vi fick alltid ett varningens finger angående att äta för mycket sockerdoppade råa rabarberstjälkar som barn.

Getter älskar rabarberblad men gnagare har aldrig ens rört vid det hos oss i alla fall.

dolfen
2012-07-07 17:10
#19

#17 - Jag kan inte komma på något mer blad som är stort, och kan passa till detta.
Lite skämtsamt kan jag ju säga att jag inte har tålamod att pilla med björkblad i alla fall. Skrattande

Men man kan ju krydda med björkblad.
Kanske lägga en urtagen fisk, björkblad, salt och kanske lite olja i ett rabarberblad och tillaga!?

#18 - Det kan förklara varför jag först nu börjar känna den där goda syran. Tidigare (i år) blev jag besviken då syran så gott som helt saknades.

[deen]
2012-07-07 19:50
#20

Haha, förstår det! Glad Kommer inte heller på nåt bra, och kål är ju redan beprövat…bra storlek annars.

Annons:
Upp till toppen
Annons: