Dagens Middag 52
Den förra tråden blev lång.
Vad äter vi till dagens huvudmål? Bilder ger guldstjärna!
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Idag blir det den där berömda rätten! 
Inte bestämt än, isterband eller kroppkakor.
//Ida
Lchf-lasagne, aldrig testat förut men det blir nog ätligt i alla fall hoppas jag :)
Hemgjord kebab bestämdes till slut.
I morgon blir det rullader med philadelphia, färsk basilika och vitlök.
Här beslutades det om insterband och potatismos. Och grönsaker såklart
//Ida
Och här gjorde jag Thaimat istället för lasagne, fortfarande lchf-style dock :)
Ha ha Tassy! Du vann trådens första guldstjärna! Här blev det spaghetti med köttfärssås och sallad.
/Désirée
Idag blev det som vi bestämde igår: Sweet chilipasta med stekt kycklingfilé.
Igår blev det fiskpinnar och makaroner. Idag ska jag ta tag i en redig gryta med rödvin och tomat
Igår åt vi vegetarisk sushi, gott! Idag vete sjutton vad det blir…
Idag ska vi köpa hem Asiatisk mat. Jag tar Kyckling i Curry.
*
Igår jag åter en raid i frysen gjorde.
Sedan jag av korv, tomatsås och makaroner min mage smorde
*
Idag jag tillagade en piperade
vilken jag kryddade med mitt egna persilade.
*
Nu, jag om rosmarinkryddad lammstek drömma.
Så desperat, att till och med smaklökarna ömma.
*
"poesi-smiley"
Vad poetiskt dolfen 
Jag spar det mesta av grytan till pojkvännen som älskar mina köttgrytor och gjorde mig en tidig middag på shirataki-nudlar i en snabbvariant av en fiskgryta med crab sticks. Tar lite gryta ikväll med när han kommer hem för att hålla honom sällskap 
dolfen, du diktare där! Fyndigt! 
Här blev det pasta, med tomat-broccolisås. Surkålsslaw-sallad till.
//Ida
Vikta lövbiffar med mozzarella och tomat i mitten, champinjoner fyllda med ört-och vitlökssås (Sån där färdig i grönvit burk) och en enkel sallad till det :)
Hade förresten virat bacon kring champinjonerna också, missade att skriva det.
Idag blir det lufttorkad skinka med shiratakinudlar, äggula och svartpeppar.
Dolfen vilken härlig matdikt!
Den ger dig en jättestor guldstjärna!
WickedAlly, det låter smaskens med sånna lövbiffsfickor 
Hera vad är shiratakenudlar och var köper man dem? Lufttorkad skinka är ju aldrig fel 
Här blir det en äktsvesnk klassiker: Stekt saltat fläsk med löksås, kokt potatis och sallad
/Désirée
DesK; Här kan man både köpa och läsa om dom.
Ingen aning, men det blir något med kokt potatis, kokta rödbetor och rå sallad, surkål.. Sånt. Resten får jag fundera på. :)
//Ida
Kryddig indisk-inspirerad gryta med linser, rotsaker och paprika. 
Sambon har lovat att laga mat idag med orden "hur svårt kan det vara, lita på mig" haha
Potatismos med entrecote och champinjonsås! Sockerärtor till mig med såklart, inte utan mina grönsaker!
Thank you, poetry-lovers! 
Trevligt att det finns människor som uppskattar "god"
poesi. 
Idag gjorde jag blandfärsbiffar med en massa gott i.
(Typ semi-soltorkade tomater, ost, indikryddspasta med mera.)
Smetblandningen luktade jättegott redan som rå. 
Makaroner, chilisauce och PärÄpp-sylt (päppelsylt) till.
Måltidens höjdpunkt var kombinationen sylt/blandfärsbiff.
Omelett med chorizobitar, gurka och majonäs till :)
Blev resterna efter min snabba fiskgryta med crabsticks, shirataki-nudlar och broccoli :) Och vin. Idag tar jag helg för en dag!
Köttbullar, potatismos och sås.
Fläskfilébuffé på Harrys här i stan. Ojoj, puh alltså vart skall jag börja! Chockade för det första över att det stod en kock och trancherade köttet under kvällens gång så man slapp trista ångade skivor som legat i värmeri dagen i ända.
Fläskfiléerna vart helstekta/grillade. Den ena var en örtmarinerad och den andre en BBq kryddad. Den bästa fläskfilén jag någonsin ätit!
Till fanns hemgjord potatisgratäng, bearnaise, ugnsbakade småpotatis med skinn, kycklingvingar, grönsallad, tomatsallad (som till vårat förtret innehöll fetaost EFTEr att vi ätit klart) någon majssallad, tzatziki, väringsås, vattenmelon, smör och bröd.
Allt för 79:- *gråter en skvätt av matlycka* Till dracks somersby päroncider. Jag behöver EJ äta mat kommande dagar! 
Harrys fläskfilébuffé enligt beskrivning ovan 
Fläskfilebuffé igår enligt beskrivningen i #30, jag tog dock ett glas vitt vin till maten, var otroligt gott! 
Idag blir det något lätt, förmodligen isbergssallad och indisk köttfärsås.
Med vänliga hälsningar
Chess
Idag blir det kokt egenfångad torsk med senapssås
Lasagne på lchf-vis, förstår inte varför jag inte börjat äta enligt lchf tidigare.
Shirataki-nudlar marinerade i balsamvinäger med musslor, räkor, broccoli, svamp, tomat och mozzarella 
Marinerad, grillad fläskfilé, hasselbackspotatis, sås, sallad. Blev så sugen på det bara för att somliga här käkade fläskfilé på Harrys 
#39 Fin bild! 
/Désirée
Idag kör jag på min teriyakikyckling med karamelliserad lök med lite soja till det. Sen serveras det nudlar och kanske körsbärstomater :)
Gourmetsaltad fläskkarré, råstekt potatis och crème fraîche-sås på karré"steket".
#39 - Ja. Snygg bild!
gubben ville ha stuvade makaroner och fläsk, så det fick bli det.
I morgon blir det pannkakor.
Det blir torsk idag istället. Vi fiskade flera timmar igår, så vi köpte potatissallad och grillad kyckling eftersom vi var för trötta för matlagning.
Spaghetti och köttfärssås. Till, dracks det Briccotondo.
(God måltid!)
Tyvärr användes skalade burktomater till såsen.
Detta får skyllas på Någon Annan som köpte burken (som tydligen var bra enligt något test). 
Idag blir det något med tacoköttfärs. Kanske gratäng, eller bara stekt färs med grönsaker.
Blandade stuvad kål och stekt, tärnad kassler som jag sedan gratinerade med lite ost på. Kål-och kasslergratäng antar jag att det blir :)
Lamm med mintsås, blomkål och brysselkål.
Jordärtsskocks- och potatissoppa, massa frukt efteråt, jos till.
//Ida
Igår: Fläskkotlett, spaghetti och sesamoljestekt vitlök + en liten klick HP-sås (till kotletten).
(Jag lät den färdigkokta spaghettin glänsa/värma till sig en kort stund i pannan med vitlöken och sesamoljan.)
Idag: Enkel sallad med god dressing.
Improviserad fläskfilégryta serverad med coleslaw. Brysselkål för den som ville ha :)
Tonfisksoppa/gryta med röd curry och grönsaker till maken. Tomatsoppa och pasta till dottern, och grönkålssoppa till mig :P
//Ida
Fläskfilé i sås på svamp, lök, rosmarin, balsamvinäger, kycklingbuljong och creme fraiche. Serverades med broccoli, blomkål och en sallad på lök, tomat, rädisa och solrosfrön.
Lammfilé marinerad i sumak med rödvinssky och rösti. Jag tar massa rå broccoli på min tallrik med.
Helstekt kyckling med någon gräddig sås och grönsaker :)
Funderar på garderners pie ieftermiddag/kväll om matlusten finns.
//Ida
Biffgryta
Detta var längese´n, så nu var det dax
att käka micromax
med kallrökt lax

#61 Hehe, jag undrade vart inlgget tog vägeen, fick titta flera gånger 

//Ida
Danska smörrebröd hemma hos min kompis 
/Désirée
#63 Det är väl inget att räcka ut tungan åt! 
//Ida
#62 - För "konstens" skull
gjorde jag texten högerställd eftersom jag ville ha x:en i lodrät linje. 
Korvstroganoff med ris och en klick keso.
Kyckling och curry, sallad, broccoli och fetaost :)
Medelhavsfärsbiffar, potatisgratäng, tzatsiki, tomatsallad och hallonkladdkaka till efterrätt. Särskilt biffarna blev väldigt lyckade 
Med vänliga hälsningar
Chess
Igår blev det hamburgare, pojkvännen som bestämde sig för att laga mat…
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian
En rejäl bit stekt fläskytterfilé, gräddstuvade champinjoner, lite paprika och några sparris.
Tänkte ta en bild men jag var för hungrig 
#71 Där gick du miste om en 
Här blev det tortellini med ost-, broccoli och baconsås + sallad så klart! 
/Désirée
Ingen aning, vet att jag borde äta. men har inte lust på något.
Dottern önskar sig lax och potatisbullar.
//Ida
Den sena lunchomeletten gjorde att jag hoppade över middagen. Men nu börjar jag bli lite sugen igen. 
Hmm.
Kanske dressingdippa sallats"paket" med paprika i!? *Slurp* 
Grillad kyckling
Idag blir det indisk kycklinggryta.
Idag jobbar jag natt och serviceanvändaren har bestämt att vi ska äta fish'n'chips, så det får det bli :)
Fiskfärsbiffar, kokt potatis och crème fraîche-sås.
Till, dracks det Moselland Riesling Kabinett.
Spaghetti och köttfärssås
Här blev det ugnsrostade rotsaker, stekt välkryddad biff med bearnaisesås och sallad
/Désirée
Currymarinerad fläskytterfilé, ris, isbergssallad och champinjon-currysås
Med vänliga hälsningar
Chess
Ikväll blir det glacerade kamben med morotscoleslaw och tzatziki.
Chorizo med lite bacon, halloumi och coleslaw. Har precis gjort en jätteomgång coleslaw så det lär väl bli det i flera dagar framöver :)
Spaghetti och köttfärssås.
Köttfärssåsen var god, trots att det inte var jag som gjorde den.

Kycklingrulle hemma hos pappa
Igår blev det pocherad rökt kolja med brysselkål, broccoli och rädisor
Igår lördag så hade jag köpt ingredienser/råvaror för att på kvällen göra fläskfilé med smörfrästa champinjoner och klyftpotatis med grönpepparsås samt grönsaker.
Dock så rann tiden undan på kvällen så för att hinna kolla melodifestivalen så fick det bli något betydligt enklare.
Stekte kall kokt potatis som jag hade kvar och till det en fläskkotlett samt champinjoner och till det lite grönsaker.
Well, det gick att äta det också *s*.
Bästa hälsningar,
Bertil
Bertil nu blir jag ju hungrig ju! 
/Désirée
Blir jag nästan själv också *skrattar*.
Nåväl, för min del så blir dagens huvudmåltid oftast framåt kvällen så nu så här på eftermiddagen får det nog bli ett par smörgåsar och en kopp kaffe.
Vad det blir ikväll har jag inte riktigt bestämt mig för ännu.
Bästa hälsningar,
Bertil
Idag blir det friterad kyckling (ska testa fritösen för första gången) med ris och sallad. 
Med vänliga hälsningar
Chess
Lammstek. Råstekt potatis. Sås. Argento Malbec Mendoza.
#90 - Läcker stjärnfylld bild. Stjärnfilter!?
2 övertrötta själar lyckades enas om benfri fläskkarré tunnt skivad och marinerad/stekt även kycklingspett. Potatis blir det till, först kokt och sedan lite mosade och bakade med vitlök. Bearnaise såklart eftersom sambon fick bestämma
Idag blir det en bigmac
Broccolimos och köttfärsröra med bacon, cocktailtomater på burk och mycket kryddor som gratinerades under osttäcke :)
Potatis/squashgratäng, matvetesallad med rödlök, tomat och feta, samt stekta kotletter. Satt och bladdrade i luren med DesK och satte väl i mig en halv rödlök i andra tankar innan jag kom på mig själv. Gissa vem som har ont i magen! 

Söndagens "petiga" måltid blev kycklingsallad. (Bifogar bild)
Ja, det är ju en del "petande" med det där men samtidigt som kycklingen står i ugnen så har man ju tid på sig att skära upp grönsakerna .
Sanningen å säga så för att göra det lite extra matigt så stekte jag även på ett par skivor fläskfilé som jag också blandade i salladen. Kan kanske låta lite märkligt och första gången som jag gjorde så men tyckte själv att det blev gott.
I mitt hushåll så finns det ju bara jag så jag blandar ihop som jag tycker och vill, *skrattar*.
Bästa hälsningar, Bertil
Idag blir det egenfångad regnbåge med potatis och hemgjord hollandaisesås.
Nu börjar den här tråden bli lite lång, här är den nya tråden!