Matlust iFokus

Matlust

Etiketter: menyermatsedlarmiddagstips
Läst 4971 ggr
Martin
0

Middags-förslag till dejt?

Nu till helgen skall jag ha en tjej på besök, och tanken är lite mat och vin och massa skitsnack under en helkväll.

Vi båda är mest för rött vin.

Nu vill jag ha lite förslag på menyer, 2-3 rätter. Samt kanske något enkelt lite senare på kvällen?

Tack på förhand Glad

mvh Martin

Martin
0

Tillägg: Förslag på goda rödviner till maten är inte heller fel. Tack återigen på förhand. Glad

mvh Martin

Karmatarerskanise
0

Ryggbiff med svampsås och potatis/potatisgratäng är väldans gott till rött vin. Kan dock inget vin.

Senare kan man ha ostbricka. Lite olika spännande ostar och goda kex. Passar ju även det till rödvin. Till kexen kan man ha vindruvor.

Pernilla
0

Oh la la! Jag tänker spontant - gör något som är lagom komplicerat - inget som är svårt och som stjäl uppmärksamheten från henne. Jag skulle satsa på en förrätt som går att förbereda, en fräsch sallad kanske eller en lite läckrare antipastotallrik med grillad inlagd paprika - gör själv dagen innan, köp inte färdig- prosciutto, mozzarella, basilika. Eller en liten toast med getost som du kan förbereda innan och bara stoppa in i ugnen när hon kommer, ta ut och dekorera med ett fikon i klyftor eller lite päron. (nu blir jag hungrig)

Sedan skulle jag köra på en pastarätt. Bra pasta och rödvin är alltid en höjdare. Kanske en mycket enkel färsk pasta med babyspenat, ricotta, citronskal, vitlök, soltorkade tomater? Eller kanske något med skaldjur - vad gillar du/ni?

Efterrätt - nåt litet och läckert på sommaren är sorbet härligt att få, men vill man fortfarande dricka rödvin kanske mummiga små chokladtryfflar är bättre. 

Själv är jag helt galen i Masis Valpolicella - ett fruktigt och mysigt runt rödvin som ändå inte är för tungt för en enklare pastarätt eller att bara dricka som det är.

Oh, hoppas ni får trevligt!

//Pernilla

Martin
0

Det där lät väldigt gott Skrattande Skall sondera terrängen lite vad hon gillar. Glad

mvh Martin

HannaM
0

Kanske blir fel färg på vinet nu men rotsaker i ugnen och så på med antingen laxbitar eller kycklingbitar som man antingen steker för sig eller tillsammans med övrigt i ugnen så kan man göra förrätten när det är i ugnenSkrattande förrätt är min favorit honungsmelon, serranoskinka och pinjenötter, enkelt snyggt och gott.

Anne
0

Jag gjorde en jättegod förrätt häromdagen - tunna skivor av zucchini, med lite rapsolja, crema di balsamico, salt, peppar och västerbottensost på. Snyggt och jättegott.

Martin
0

Det blev grovt rågbröd med lax, citron, hovmästarsås till förrätt och sedan fylld ungsbakad fläskfilé på rotfruksbädd till huvudrätt. Klassiskt med jordgubbar & vispgrädde till efterrätt.

Till att vi flyttade in i vardagsrummet och soffan blev det ostbricka.

Allt mycket uppskattat, tack för tips och förslag!

mvh Martin

Anne
0

Det låter jättegott Glad

Chrihanna
0

Mums lät jättegott Marnyman! Hur gick själva dejten då? nyfiken

Jag ska också ha en dejt hemma på lördag, klurar på vad jag ska hitta på, kanske blir det något av ovanstående.