Matlust iFokus

Matlust

Etiketter: fiskskaldjur
Läst 1393 ggr
ettlitetalias
2

Recept på fiskgryta?

Är sugen på en härligt krämig och/eller het fiskgryta, är det någon som har ett bra recept? :)

Har små bitar av lax, rökt och orökt vit fisk i frysen som behöver användas.
I övrigt finns en halv fänkål, en morot eller två, vitkål, potatis, lök och vitlök i skafferiet.

Skippar helst saffran och tomat i grytan.

Anterrabae
3

Fräs lök, vitlök och fänkål i en panna. I med morötter, tomater? Kryddor? Ingefära och chili är gott till. Annars är dill också bra. Eller Sambal oelek och paprika. Pytsa i det med en skvätt vinäger eller vitt vin. Koka allt med fisk- eller grönsaksbuljong till grönsakerna är nästan klara. Häll i grädde eller crème fraîche och lägg i fisken. Koka upp och Låt vila, max ettans värme medan riset kokar. Glöm inte att sakta och peppra fisken innan den åker i grytan! Gillar du saffran? I så fall, fisk, saltad och pepprad, paprika och hela konc tomater varvade i en panna/gryta/ugnsform. Blanda grädde/crème fraîche med saffran och salt bred över fisken och ströa på flaggad mandel om man gillar det. Låt puttra tills fisken är klar, (går fort, 5-10 min) servera med ris, potatis eller mos. Det passar med vin i denna med. Och så sallad såklart. Har du vin i såsen, så samma i glaset ;)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[deen]
3

Jag gillar att göra grytor på sånt man råkar ha hemma för tillfället, det fina i kråksången är ju att man kan lägga till och ta bort det man gillar och inte gillar! Såhär gjorde jag sist, och den vart kanon! Cool

5 medelstora morötter
4 dl vitkål
3 dl röda linser
4 dl frysta gröna ärter
1 bit lax
5 dl abborrfilé
5 dl vatten
1 burk kokosmjölk
2 msk olja
2 msk ketchup
1 grönsaksbuljongtärning
2 nypor peppar
1 tsk gul curry
örtsalt efter behag

Gör såhär:
Skala och slanta morötterna på snedden, ca 0,5-1 cm tjockt. Lägg i kastrullen med oljan, fräs någon minut.
Häll på vattnet och hälften av linserna, vitkålen, ketchup, örtsalt, peppar, curry och buljongtärning. Låt koka tills morötterna är mjuka.
Tillsätt frysta ärter, resten av linserna och kokosmjölk, koka upp igen.
Tärna fisken i lika stora bitar, lägg ner i kastrullen. Sjud 5-10 min. Smaka av och se om det behövs mer kryddor.

dolfen
2

Jag länkar till tråden äta mer fisk? (Matlust)

Karmatarerskanise
5

Jag hade fräst vitlök, lök, fänkål och slantade morötter, sedan hade jag hällt på vitt vin, vitpeppar och en buljongtärning och låtit detta koka ett tag. Sedan hade jag lagt i fiskbitarna och kanske lite musslor och hällt på grädde och låtit fisken koka klar.

ettlitetalias
2
jagga-ewe
3

Jag gjorde en suverän fiskgryta i somras.

3 vitlöksklyftor – 26g
några chili – 33g
olivolja – 11g
1  gul lök – 221g
1 burk passerade tomater – 500g
1 grön paprika – 130g
1  röd paprika – 152g
1 burk Crème Fraiche Paprika&Chili – 204g
rödspättafiléer – 386g
gröna ärtor – 248g
skalade räkor – 185g
Grovhacka chili, vitlök och lök. Fräs i oljan i en större kastrull eller gryta. Häll i tomatpurén och låt småputtra medan paprikorna hackas. Häv i paprika och crème fraiche och låt puttra ihop sig. Hit går bra att förbereda.
Ungefär 20 min innan maten ska serveras läggs fisken i tomatsåsen och kokas tills den är klar. Häv i ärtor och räkor strax innan servering, så de blir varma men inte kokas.
Servera med tex bulgur, gurka, tomat och minimjölk.

Bilder om du följer länken ovan… ;)

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

ettlitetalias
5

Såhär blev det tillslut:

Hackade/skivade lök, vitlök, fänkål, vitkål och broccoli och brynte i lite olja med chilli och en fiskbuljongstärning.

Slog över en burk krossade tomater och lät koka ihop medans riset kokade. La i en halv burk creme fraiche och slog över mina pepprade fiskbitar och frysta ärtor. Klart!

Blev inte lika lockande som era recept, men det fick duga som en enkel tisdagsmiddag. Pojkvännen som alltid klagar så fort jag försöker hitta på något nytt var iaf tyst idag. Jag tar det som ett godkännande Flört

Anterrabae
2

#7 Den grytan låter jättegod! :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade