Annons:
Etiketterfiskskaldjur
Läst 5592 ggr
Anne
11/18/08, 11:20 AM

äta mer fisk?

Jag måste börja äta lite mer fisk till vardags känner jag. Så - överös mig med recept! Glad

Annons:
dolfen
11/18/08, 6:13 PM
#1

FISKGRYTA

400 gram fiskblock
2 matskedar smör

2-3 matskedar vetemjöl
salt

0.5 fiskbuljongtärning
2.5 deciliter vatten

1 deciliter crème fraîche
200 gram räkor
1 burk fiskrom (röd)
1 deciliter dill
cirka 3 matskedar citronsaft

1. Lättina fiskblocket och skär det i exempelvis 3 delar.

2. Smörj kastrullen/grytan med smöret och lägg i fisken.

3. Lös upp buljongen i vattnet och blanda även i mjölet och saltet.

4. Häll vätskan (se 3.) i kastrullen/grytan och sjud på svag värme cirka 15 minuter.

5. Tillsätt därefter crème fraîchen, räkorna, fiskrommen, dillen och citronsaften. Låt det bli genomvarmt.

Jag äter ris till.

Denna gör jag helg som vardag. (Kanske lite oftare helg.)

Musslorna, som fanns i orginalreceptet, har jag "plockat bort".
I orginalreceptet vänder man fiskbitarna i mjöl/salt-blandning. Men jag tycker att det blir för mycket kladd då.
Jag har efter flera års funderande, först i år vågat testa en annan (detta recepts) "mjölhantering" som gör att jag slipper detta kladd.

Edit: 11/11 2012 av dolfen

tezzie
11/18/08, 8:26 PM
#2

Fisksoppa

1 gul lök
1 purjo
1 fänkål
5 deciliter grädde
5 deciliter vatten
2½ deciliter vitt vin
1 burk krossade tomater
2 fiskbuljongtärningar
1½ tesked Curry
1 paket Saffran
1 tesked cayennepeppar
1 matsked timjan
1 tesked salt
Torsk eller Hoki
Lax
Räkor
5 matskedar vetemjöl

Hacka alla grönsaker och fräs med kryddor, saffran och buljongtärningarna tills allt känns mjukt.
Häll på en burk krossade tomater och koka i 5 minuter.
Tillsätt sedan vinet och vattnet, koka ytterligare i 5 minuter.
Red av med mjölet utspätt med grädden och koka i 5 minuter.
Lägg ner fisk och skaldjur i små tärningar, låt allt få ett snabbt uppkok och ställ åt sidan för att dra i någon minut!!

Klart att servera med vitlöksaioli och ett gott bröd!

*** Kärleken övervinner allt ***

siberlina
11/18/08, 9:59 PM
#3

Snabb lax

Lägg några laxbitar på ett fat, ställ in i micron cirka 8 minuter

Blanda ihop mjölk och kryddpersilja och häll på eller häll på något annat du tycker är gott.

siberlina
11/18/08, 10:00 PM
#4

persillade heter  kryddan

[Asta]
11/19/08, 10:58 PM
#5

Kan rekommendera svenskfisk.se som jag själv använder en hel del. Är usel på fisk och fisksorter, men brukar köpa lite olika ibland och kollar sedan på svensk fisk vad den sorten passar till.

Liss
11/21/08, 12:53 AM
#6

Super gott är det att helt enkelt- steka en laxfile i stekpanna och ha potatis och kall sås på creme fracihe till. Så kan man ha sallad och rostade nötter/frön till också.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Annons:
Martin
11/21/08, 12:59 AM
#7

Bifogar ett kalasgott recept från viktväktarna, som jag fått av en kompis som var med där.

Lax på vitlök- och limebädd.

mvh Martin

Martin
11/21/08, 1:01 AM
#8

Lax, stekt.

Annars brukar jag ha laxfileer hemma. Gott och enkelt. Oftast blir det att jag steker dem med kokt potatis till, eller ibland tärnar jag det och äter det med bandspaghetti.

God kall "fisksås" är ju antingen minifraiche med rom, eller så den som någon tipsade om ovan, minifraiche med persillade.

mvh Martin

Martin
11/21/08, 1:06 AM
#9

Rimmad lax på lök- och potatisbädd

Receptet är ett hederligt beprövat (mammas mat är godast Cool)

Ta en hel laxsida (jag brukar föredra filéeat) (cirka 1 kilo, rensad fisk), utan skinn. Rimma den genom att gnida in 4 matskedar salt och 4 matskedar socker ordentligt på båda sidor av fisken och lägg den sedan i en plastpåse i ett dygn, vänd den ett par tre gånger under dygnet.

Ta en rejäl bit aluminiumfolie och lägg smörpapper ovanpå. Fyll botten med skivad potatis och strimlad lök, jag brukar använda rätt stora lökbitar. Lägg över skivad margarin eller ringla över flytande margarin. Vik ihop smörpappert och alu-foliet runt fisken så det blir ett stort paket.

In i ugnen i först cirka 250 grader och efter 10-15 minuter sänker jag till cirka 200 grader. Efter cirka en timme (totalt) är det klart. Blir saftigt och mycket gott!

mvh Martin

Martin
11/21/08, 1:10 AM
#10

Mycket lax blir det i mitt kök (vad gäller fisk i alla fall)

Ett alternativ när jag inte vill ha lax blir en fiskgratäng som jag tagit från Kryddburkens matblogg. Fiskgratäng med dill och citron.

Kan rekommenderas!

mvh Martin

Denna kommentar har tagits bort.
Honestyisdead
2/2/09, 7:03 PM
#12

Dela fiskblocken i portionsbitar och lägg i en ugnsform med höga kanter.

Gör en sås på matgrädde, senap och grönsaksbuljong. Häll över fisken och sätt in i ugnen.
175grader till fisken är klar.

Servera med pressad potatis.

Martin
2/2/09, 7:20 PM
#13

Hemköp hade en receptfolder häromdagen, med polentastekt sejfilé med mathavre och ratatouille.

Jag gjorde fisken, fast på hokifile istället och det gick utmärkt.

Blandade polenta och timjan, och sedan vanligt salt och peppar. Stek sedan som vanligt på båda sidorna. Jag valde dock att ha potatismos med persillja i till, istället för ratatoullie och mathavre.

mvh Martin

Annons:
Krikke
2/3/09, 2:04 AM
#14

Jag kan inga recept men vet 2 goda rätter med torskfilé och det är ju klassiska kokta filén med potatis/färskpotatis och vitsås/äggsås.

Ugnstillagad med jag skulle kunna tro vatten eller mjölk eller grädde eller något som skapar en slags sås, sen färskpotatis till det! Flört

/ Krikke

Medarbetare på Hockey iFokusFotboll iFokus

| Frölunda HC | IFK Göteborg |

mammiz
2/3/09, 11:46 AM
#15

Torskblock

lätt creme fraiche

kelda minimat

citronpeppar, curry, salt

Blanda creme fraiche, kelda och kryddor. Häll över fisken och ställ i ugnen. 200 grader i cirka 25-30 minuter.

Denna kommentar har tagits bort.
Loucar
5/30/09, 6:55 PM
#17

Stekt öring med kapris och sardellsmör

4 personer

1 kilo öring

smör

salt, peppar

dill

citron

smör:

2 matskedar kapris

1 burk sardeller

1 liten rödlök

50 gram smör

Filea fisken, salta och peppra, stek den sedan i smör i cirka 3-4 minuter på var sida.

Mixa kapris, sardeller och rödlök. Rör smöret mjukt och blanda sedan i sardellblandningen. Forma till en rulle och ställ in i kylen tills det stelnat. Lägg en skiva av smöret på öringen.

Garnera med dill och citron

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Loucar
5/30/09, 6:56 PM
#18

Gingravad lax

1,5 kilo benfri laxfilé

1 deciliter salt

1,5 deciliter socker

1 deciliter finhackad dill

1 deciliter gin

Gnid in köttsidan salt, socker och dill. Hälls ginet över laxen och lägg ihop köttsidorna mot varandra i en bytta med lock som får stå i minst 2 dygn vänd då och då.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Loucar
5/30/09, 6:58 PM
#19

Marulk med curryfrästa champinjoner

4 personer

500 gram marulk

vatten

fiskfond

200 gram skivade färska skogschampinjoner

1 tesked curry

½ purjolök

smör till stekning

salt och peppar 

Förväll champinjonerna tillsätt sedan smör, purjolök och curry låt det fräsa tills purjolöken är mjuk. Sjud under tiden marulken som delats i portionsbitar i en vid panna tillsammans med vatten och fiskfond cirka 4 minuter.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Sagakeramik
5/31/09, 1:03 AM
#20

Tinade laxbitar som marieras i teriyakisås. Om man vill kan man riva ner färsk ingefära i såsen också. Blir gott att grilla och gott i ugnen.

I vanliga fall brukar jag lägga laxbitar på lite folie och sedan krydda med det jag har till hands som: peppar, salt, pressad vitlök, barbeque kryddor och så vidare. Sen steker jag dom i ugnen sammtidigt som jag lagar pommes. Allt blir färdigt sammtidigt.

Annons:
Loucar
5/31/09, 12:56 PM
#21

Superenkel fiskgryta 

600 gram fiskfiléer av torsktyp, 2 tomater, 1 tesked salt, 1 kryddmått svartpeppar, ½ deciliter finhackad dill, 2 deciliter vispgrädde

Tina fisken något och skär den i 3 centimeter tjocka skivor. Skölj tomaterna och skär dem i skivor. Lägg dem i en låg kastrull. Lägg fisken på tomaterna. Krydda. Strö över dillen. Häll på grädden och låt alltsammans koka på svag värme under lock 5-15 minuter. Den längre tiden om fisken är fryst.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

sissie
5/31/09, 9:07 PM
#22

Man kan istället för köttfärs i köttfärssåsen ta tonfisk. Super gott!

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Sovgott
6/3/09, 10:57 PM
#23

Makrill i tomatsås som pålägg på bröd. Glad

sissie
6/4/09, 9:18 AM
#24

Åh det är gott. Med en tomatskiva ovanpå! Mums! Glad

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Ebba-A
6/12/09, 11:14 PM
#25

Grillad lax, färskpotatis och romsås Glad

Romsås är superlätt att göra, en burk créme fraiche, rom efter smak och hackad rödlök.

Värd på Choklad iFokus

Denna kommentar har tagits bort.
Puhlo
11/11/09, 8:35 PM
#27

Min enklaste fiskgratäng är ett fiskblock (helst torsk, tycker att det är godast), en trea vispad grädde, och sen Herbamare örtsalt efter smak och tycke. 200 grader i ugnen tills fisken är klar, och sen servera med kokt potatis och ärtor.

En annan god rätt min mamma brukade göra när vi hade finfrämmande, var spättarulader med riven ost på, dill, och sen grädde + salt och vitpeppar. Serverades med pressad potatis. Glad

Annons:
Martin
11/15/09, 5:03 AM
#28

Ett tips till, västerbottengratinerad laxfilé. Kalasgott!

Vänd laxfiléer i ägg, mjöl och riven västerbottenost.

Stek på filéerna cirka 2-3 minuter på resp sida på hög värme. Lägg därefter fileérna i ungsfast form och in på cirka 200 grader i cirka 10 minuter.

Servera med ris, pressad potatis eller något annat gott tilltugg! Enkelt och lyxigt!

mvh Martin

Eine
11/25/09, 11:42 PM
#29

Stekt strömmingsflundra i all enkelhet Med hemlagat potatismos..

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Tom-B
11/26/09, 9:18 PM
#30

Här ovan har i övervägande del föreslagits olika laxrätter.

Det är helt föståeligt, då den är nyttig, lättlagad och även lätt att variera matsedeln med. Jag vill ändå sätta in ett kopierat utdrag från Flugfiske i Fokus, om den lax vi köper i affären:

"Då laxen både är god och nyttig, innehåller mycket Omega-3, så har den blivit utsatt för hårt fisketryck, och är på många ställen utrotningshotad. Också delvis av försämrade miljöer. I stället har man då startat stora laxodlingar, främst i Norge. Då emellertid laxens föda består av fisk, fiskpellets, som också fångas i haven, så har även denna fisk börjat bli utrotningshotad. För att producera 1 kg lax går det år ca 2,5 kg av annan fisk. (Ebberöds bank, kan man tycka)."

Se hela inlägget om laxen på länken Hallands Landskapsfisk.

Det finns så mycket annan inte hotad fisk att göra goda maträtter av. Se t ex #29, Strömming.

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Loucar
11/26/09, 10:08 PM
#31

Strömming kan man precis som du säger Tom göra många goda rätter av till exempel kräftströmming, inläggningar och lådor av olika slag, sen håller jag med om att stekt strömmingsflundra med hemlagat mos är väldigt gott.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

[Aquelegia]
4/11/12, 5:02 PM
#32

Fiskpinnar på sill:

Dra av skinnet på sillen, du får då automatiskt fiskpinneliknande bitar.
Torka bort vätska från filéerna och dubbelpanera (valfrit mjöl, ägg och ströbröd, ströbrödet går att variera med krossat couscous, sesam, med mera)
Mjölet och ströbrödet kryddas gärna med, vitpeppar, salt, vitlökspulver och paprikapulver.

Varför man rullar först i mjöl är för att få paneringen riktigt krispig då mjölet tar upp vätskan som fisken släpper under stekning.

Serverar detta flitigt med potatismos, blomkål eller ärtor med skirat smör. Det skirade smöret varierar jag antingen med dill, rivet citronskal eller pepparrot som man har i smöret precis innan servering då kryddningen annars tappar smak.

Går att göra med strömming dock har sill mjukare ben som även jag klarar av att äta ^^

Annars är hemmagjord Fish and Chips ofantligt gott. Det görs bäst på fast vit fisk såsom, tilapia, alaska pollock eller torsk.
Serveras med aioli och jäst vinäger (jag blandar näringsjäst med äppel/vitvinsvinäger)

Martin
4/11/12, 11:28 PM
#33

Hur gör du din fishnchip? Detär ju väldigt gott men jag har aldrig testat att göra det själv, men det är ju kanske inte så svårt :o)

mvh Martin

Eine
4/12/12, 12:54 PM
#34

Stekt sill,med lök-o gräddsås och kokt potatis. Rivna morötter till.Superenkelt och svenskt.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Annons:
[Aquelegia]
4/12/12, 4:33 PM
#35

#33 Använder mig av detta basreceptet: Fish´n chips
Tar dock mörk öl istället för mjölk och kryddar smeten med vitlökspulver salt och vitpeppar.
Rullar även fiskbitarna i mjöl innan smeten då blir det samma prinicp som med panerade sillen. Mjölet tar upp vätskan som fisken släpper och blir knaprigare.

Martin
4/12/12, 10:39 PM
#36

Tack! Ser väldigt gott ut - skall testas!

mvh Martin

DesK
4/15/12, 1:06 PM
#37

Ja visst borde vi äta mer fisk! Aquelegia du ger mycket bra förslag här Glad

Jag gör då och då fisk under grönt täcke, vanligen med laxfilé eller fryst fiskblock. Sen äter vi också då och då någon plattfisk och lite skaldjur, men vi borde äta mer fisk än vi gör.

Tyvärr kan jag själv inte äta strömming Gråter

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Aquelegia]
4/15/12, 1:11 PM
#38

#37 Grönt täcke recept önskas! Har velat göra sådan fisk man fick i skolan med grönt täcke på, Undra om det är samma?

Jag är helt såld på fisk det är inte så extremdyrt även om man testar lite mer exotiska fiskar och så lätt att variera smaker på.

En "rest"favorit vi gjorde när vi var små är en grädd/dragonsås med pasta så strör man laxrester över och riven ost.

Flygande jakobsås funkar utmärkt som fiskgratängsås. Hade i lax, surimisticks och alaska pollock.

penphotography
4/19/12, 6:07 AM
#39

Appen FiskKoll är bra att ha i telefonen för att undvika att köpa fisk som är för hårt fiskad.

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

dolfen
4/19/12, 4:51 PM
[Aquelegia]
4/19/12, 7:01 PM
#41

Vad roligt att mina favorit fisksorter är "smaklig måltid" Cool
Blev lite chockad först över blåmussla, men såg precis att det stod med som odlad i "smaklig måltid" och trålad i "låt bli" samma som jag blivit lärd alltså *puh*

Annons:
siberlina
11/22/12, 1:54 PM
#42

det  finns burkar  typ crem fraich smaksatt med bla  tomater , tag en bit lax läggl den på en ungsäker form  och häll över tomatblandningen  in i ungn ,snabbt och enkelt  och  gott

Anterrabae
11/22/12, 2:31 PM
#43

Vilken trevlig tråd! Trampar så jag får den med mig.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Tom-B
11/22/12, 3:31 PM
#44

Apropos deen goda matfisken LAX. Se gårdagens Uppdrag granskning på SVT PLAY. Skall vi i framtiden kunna äta god svensk lax kanske vi alla skulle stödja Älvräddarna.

Nedan citerar jag också ett inlägg jag gjorde i august 2011 (vill jag minnas) om att pruducera odlad lax. Kanske också kan vara tankeväckande.

Vi konsumenter borde ställa större krav på matens, all mats, ursprung. Det finns t ex vildfångad Atlantlax som ännu inte är rödlistad.
Överhuvudtaget svenskproducerad mat (som inte åker fram och tillbaka till Ostasien) borde vi konsumenter inrikta oss mer på än på importerad mat som vi inte vet mycket om hur den produceras.

Genom vidtagna åtgärder är det nu återigen godtagbart (var det inte för några år sedan) att äta torsk. Och det finns också annan väldigt god fisk.

"Men där påpekas också det rovfiske på andra arter som måste till för att föda den odlade Laxen. Det går åt ca 2,5 kg annan fisk för att producera 1 kg lax.

Nu påpekar man också hur Norrmännen, som är världens största producent av odlad Lax, skickar laxen i tre månader till Östasien för att fileas, produktanpassas och frysas. Och sedan skicka tillbaka den till bl a Sverige.

Och det skall kallas Miljöanpassat!!!

Och de flesta livsmedelshandlarna, Findus undantagen, vägrar redovisa var de får sin Lax ifrån. Bergendahls (City Gross) t ex med hänvisning att detta inte gagnar företag och konsument att veta detta.

Att det inte gagnar företaget kan jag begripar. Men konsumenten, vi, är i hög grad betjänta av att få veta var och hur våra livsmedel produceras.

Skäms Bergendahls, ICA COOP m fl."

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Anterrabae
11/22/12, 4:39 PM
#45

Mycket bra skrivet Tom-B! Vi måste tänka på vad vi stödjer när vi handlar och att vi som konsumenter har möjlighet att påverka mycket, genom att inte handla det som är dåligt. Länkar till en mycket bra artikel om fisk, även odlingsaspekten, från Kelfwing inne på vegan: http://vegan.ifokus.se/articles/509774a7d4ebea4871027c34-de-okanda-djuren-som-vi-tror-att-vi-kanner?discussions-1

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Honestyisdead
11/22/12, 5:41 PM
#46

Numer blir det bara egenfångad fisk här, min eller killens.

Martin
11/22/12, 7:27 PM
#47

Man kan även titta på WWFs utmaning "Gröna fisken".

14 leverantörer utmanades av WWF (2008) att under 2009 "att ta bort rödmärkta fiskarter samt att utöka sitt sortiment av miljöcertifierade fiskprodukter med minst 10 procent under ett år."

ABBA Seafood AB var en av två som antog - och klarade - hela utmaningen. (bl.a. 18-faldig ökning av miljöcertiferade fiskprodukter).

Axfood AB klarade också utmaningn och fördubblade sitt miljöcertifierade sortiment.

Netto antog hela utmaningen, men klarade den inte.

Titta på denna länken för att se vilka de 14 leverantörerna var, vilka som antog delar av utmaningen (och hur det gick för dem) samt vilka som inte antog utmaningen alls.

mvh Martin

[Björn.B]
11/23/12, 9:40 AM
#48

Stöder man istället små kustfiskare och lokala renodlade fiskbutiker så är mycket vunnet istället för fisk från trålfiske/odlad lax.

Annons:
Tom-B
11/23/12, 10:28 AM
#49

Björn B! Skrattande

Men ser man på vår livsmedelsindustri totalt så är det inte alltid närproducerat är mest miljövänligt.

Det är inte lätt att vara konsument!

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

[Björn.B]
11/23/12, 10:47 AM
#50

#49 Jodå kustfiskare har ett begränsad antal meter nät dom får lägga medans industrifisket dammsuger havet på allt. Den fisk jag väljer är helt klart kustfiskat, det är en skonsam fiske som är hållbart för framtiden.

Nu till matlagning smörstekt torskrygg med stuvad potatis som är lite bortglömd men väldigt gott.

Krydda torsken med flingsalt och svartpeppar. Stek torskryggen gyllene på båda sidorna. Börjar med den skinnfria sidan.Dra bort pannan från spisen och låt fisken vila in i rätt temperatur så får du en mycket saftigare fisk. Rätt temperatur beror på hur du vill ha din fisk. Använder du termometer så sikta in på 50-52 grader så blir det bäst. Servera fisken med brynt smör med färsk riven pepparrot (jag gillar mycket) och en citronhalva. till det serverar du en god dillstuvad potatis. En enkel och god husmanskost som jag även lagar på krogen.

Praefatio
11/24/12, 11:39 AM
#51

Fiskgratäng

Fiskgratäng är mycket lättare att svänga ihop än man tror. Till vardags struntar jag i att skala potatisen för att spara tid och tråkigt arbete. Det ser inte lika fint ut, men smakmässigt märks det inte.

Jag börjar med potatismoset, brukar använda 8-10 mjöliga potatisar av medelstorlek till två personer. Det går med fast potatis också, men då blir moset mer "limlikt". Skivar i 1 centimeter tjocka slantar för att kokningen ska gå fortare. När potatisen kokat klart så mosas den ihop med en generös klick smör och mycket mjölk, man ska inte vara rädd för att moset blir för tunt. Ta i lite åt gången bara. Kryddar moset med salt och peppar, och lite muskot. Låter sambon vispa moset riktigt ljust och fluffigt med ballongvisp.

Under tiden potatisen kokar gör jag såsen. Ner med grädde i en kastrull, lite fond eller buljong. Vi brukar ha hemgjord skaldjursfond hemma, sparar skalen när vi äter räkor och kokar på dem, men i nödfall kan man använda färdigköpt. När det sjuder har jag i citronsaft, lite mjölk+majsstärkelse, peppar och generöst med dill. Smakar av med lite, lite socker om inte fonden är åt det söta hållet.

De frysta fiskblocken, 300 gram räcker till två personer, läggs i formen, moset läggs runtom, såsen hälls ovanpå fisken. Vill man så kan man ha ost på, men vi har utan. In i ugnen på 225 grader i, säg, 20-25 minuter. Moset ska ha börjat ta färg.

Aktiv matlagningstid blir väl kanske. Säg, 15-20 minuter? Det tycker jag känns helt okej en vardagskväll om man inte är helt slut när man kommer från jobbet. Extremt gott är det också.

[RadioMG]
11/25/12, 4:49 AM
#52

*bump*

Gärna fler recept. Soppor får ni gärna skriva om. Alla havets läckerheter! mums!

Martin
11/25/12, 11:20 AM
#53

En enkel "soppa" som jag brukar göra är väl kanske inte egentligen just en soppa - beror på hur mycket kokosmjölk man tar Glad Vi brukar göra det som soppa.

Brukar göra det enkelt och tar vad jag har hemma och det brukar kunna se ut ungefär så här:

Fräs lax i 2x2 centimeter stora bitar, häll ner lite hackad lök och skivad/tärnad championjon. Paprika (gärna annan än röd för att det skall bli lite färg i det hela också) kan också strimlas eller tärnas och hällas ner. Citrongräs om man har det hemma och sedan häller man på en burk kokosnötsmjölk, jag brukar inte använda lightvarianten utan till exempel Santa Marias vanliga. Var försiktig med salt (laxen kan vara salt i sig) men smaka av mot slutet och häll eventuellt ner en nypa salt. Chili (antingen att jag använder egentorkad och smulad habanero eller hackade chili) för styrkans skull. Tärnade rotfrukter (småtärningar, 1x1 för tidens skull) brukar jag ha i också.

Har man bra kvalitet på laxen gör det inget om det får stå en stund extra men helst skall laxen inte koka sönder helt, däremot falla lätt isär när man delar med sked.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: